Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 7: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 25. februar 2005

Jeg viser til brev av 23. februar fra kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Vedlagt følger Forsvarsstabens (FST) brev med vedlegg av henholdsvis 18. november og 9. desember 2003 til Forsvarsdepartementet, samt departementets svarbrev av 8. januar 2004.

Jeg gjør særskilt oppmerksom på at FST i brevet av 9. desember har bedt om at FSTs brev av 18. november ble makulert på grunn av feil gradering fra FSTs side. FSTs brev av 9. desember erstatter med andre ord brevet av 18. november. For ordens skyld er begge brevene vedlagt.

De to dokumentene er å anse som gradert BEGRENSET iht. sikkerhetsloven på grunn av opplysninger gitt i vedlegg B.

Uten vedlegg B er dette brev UGRADERT.

Skrivet erstatter tidligere referanse som skal makuleres grunnet feil gradering. Uten vedlegg B er dette skrivet ugradert.

Forsvarsstaben (FST) viser til Koordineringsforum avholdt i Forsvarsdepartementet (FD) 2 sep 03. På dette møtet ble FST ved Program Arg gitt i oppdrag å presentere en status i arbeidet med å redusere Forsvarets militære organisasjons (FMO) "årsverkdelta" til Samordningsmøtet (SM) 20 okt 03.

Argus nedsatte en arbeidsgruppe som analyserte relevante forhold knyttet til årsverkdeltaen. Det ble tatt initiativ til et formøte før SM, for å kunne avklare forhold som var av en slik detaljeringsgrad at det ikke var relevant å ta dette opp på SM. FST (ved Argus) og FD gjennomførte formøtet den 15 okt 03. FST oppfattet at det på møtet var enighet om en rekke forutsetninger både mht årsverkstatus og nedtrekkmålet for årsverk (ÅV) i FMO.

Under SM 20 okt 03 ble det fra FDs side gitt signaler som gikk på tvers av den enighet FST oppfatter eksisterte på formøtet.

FST anser imidlertid at det er nødvendig med en tilvarende korreksjonsmekanisme som er etablert for driftsutviklingen for ÅV-nedtrekksmålet ift ÅV-referansebanen.

Hensikten med dette skrivet er å klargjøre de forutsetninger FST legger til grunn for nedtrekksmålet for ÅV i FMO, samt vise til områder hvor det er behov for snarlige avklaringer fra FD.

Etter FSTs syn har FMO fått flere nye oppdrag etter at Iverksettingsbrev for omleggingen av Forsvaret 2002-2005 (heretter forkortet IVBO ble gitt ut. Disse nye oppdragene medfører, som vist i eget vedleggA, behov for en økning på til sammen 75 ÅV i FMO utover det som lå til grunn for de fastsatte struktur- og aktivitetsmål i IVBO. På bakgrunn av det økte behovet for ÅV som følge av nye oppgaver, forventer FST en tilsvarende justering av nedtrekksmålet for ÅV i FMO.

FST vil i denne sammenheng også påpeke at en del av de oppdrag til FMO som ED har foreslått ifm fremleggelsen av St.prp. nr. 1 (2003-2004) etter FSTs syn også vil medføre behov for økning av ÅV i FMO. Som vist i eget vedleggB, medfører de foreslåtte oppdragene behov for en økning på til sammen minimum 3103 ÅV i FMO utover det som lå til grunn for de fastsatte struktur- og aktivitetsmål i IVBO. Dersom disse oppdragene faktisk blir gitt til FMO etter politisk behandling av St.prp. nr. 1 (2003-2004), forventer FST at det vil bli gitt en tilsvarende reduksjon i FMOs nedtrekksmål for ÅV.

Fra FDs side har det blitt lagt vekt på at en prioritert målsetting med omstillingen i FMO er å sikre at norske styrker har hurtig reaksjonsevne, gripbarhet og relevans. Dette har etter FSTs syn bl a ført til et stadig økende ambisjonsnivå mht bruk av norske styrker i internasjonale operasjoner. Dette kan illustreres gjennom den planlagte norske deltakelsen i NATO Response Force (NRF) som, i følge St.prp. nr. 1 (2003-2004), vil bli en prioritert oppgave for Forsvarets innsatsstyrke (FIST) i tiden fremover. Med de meget høye krav til beredskapstid, trenings- og øvingsnivå, utrustning og utholdenhet deltakelse i NRF stiller til norske styrker, er det etter FSTs syn nødvendig å ha et betydelig antall vervede som har inngått kontrakt i FIST-styrken. Slik FST ser det medfører dette, som vist i eget vedleggC, behov for økning på til sammen 518 ÅV i FMO utover de forutsetningene som lå til grunn for de fastsatte struktur- og aktivitetsmål IVBO. FST forventer at det vil bli gitt en tilsvarende reduksjon i FMOs nedtrekksmål for ÅV.

Gjennom FSTs arbeid med kvalitetssikring av omstillingsregnskapet for ÅV i FMO, er det avdekket forhold som etter FSTs syn påvirker nedtrekksmålet for ÅV i FMO.

Prosjekt Golf ble opprinnelig igangsatt som ett av virkemidlene for å nå nedtrekksmålene i inneværende omstillingsperiode. Forutsetningen var at alle leveranser skulle implementeres innen utgangen av 2005. FD valgte å reorganisere prosjekt Golf til et program, noe som har medført en sekvensiell gjennomføring av prosjektene. Leveransene styring og ledelse, logistikk og strategisk personalledelse forventes derfor å gi effekt først etter 31 des 05. Program Golf forbruker i dag ca 95 ÅV og skal etter planen termineres etter siste leveranse, mao etter inneværende omstillingsperiode. FST forventer en avklaring fra FD hvorvidt gevinstene som kommer etter 2005 tilfaller omstillingsregnskapet for 2002-2005, og at ÅV-forbruket for å holde programmet i gang ikke skal telle med i ÅV-forbruket i FMO. Alternativet er, slik FST ser det, at Program Golf termineres 31 des 05, noe som vil føre til en "gevinst" på ca 95 ÅV i inneværende omstillingsperiode. Konsekvensen av dette alternativet vil imidlertid være at effekten av leveransene som skulle ha kommet etter 31 des 05 ikke blir realisert.

FMO har i dag årsverk som refunderes av andre som f eks Fiskeridepartementet, Forsvarsdepartementet, NATO, USA osv. Antall refusjonsstillinger har økt siden 1 sep 00, og disse inngår i dagens ÅV-telling. For å oppnå enhetlig behandling, og for å eliminere evt feil ift årsverkforbruk, har FST til hensikt å holde refusjonsstillinger utenfor datagrunnlaget for omstillingsregnskapet.

Attacheer og Militærmisjonen i Brüssel lønnes over Forsvarssjefens lønnskapitler. FST er meddelt at disse skal overføres FD. FD anmodes om å koordinere med FMO når overføring skal finne sted og hvilke stillinger som skal overføres. Dette vil medføre korrigeringer av basislinjen, nedtrekksmålet og ÅV-forbruket.

FST fremsendte en sak vedrørende "Overføring av årsverk fra Forsvarets militære organisasjon til Forsvarsbygg (FB) - endring", datert 30 september 2003, ref 2003/8005-1/0. FMO avventer svar fra FD, men forventer at anbefalte løsning i nevnte skriv tas til følge.

FST har avdekket en rekke feil i datagrunnlaget for basislinjen (status pr 1 september 2000), som gir konsekvenser for nedtrekksmålet av ÅV i FMO. De feilene som er identifisert utgjør en reduksjon av basislinjen på netto 58 ÅV, detaljer er gitt i eget vedleggD.

Oppdrag FMO har mottatt etter utgivelsen av IVBO, oppdrag som forventes gitt til FMO etter politisk behandling av St.prp. nr. 1 (2003-2004), samt endringer i datagrunnlaget for nedtrekksmålet for ÅV i FMO, medfører at nedtrekksmålet for FMO må endres til 3 558 ÅV.

Endringene er oppsummert i tabellen nedenfor:

Basislinje

Nedtrekksmål

Mållinje

pr 31 des 05

Basislinje pr 1 sep 00

19 652

4 394

15 258

Nye oppdrag etter IVBO

- 75

+ 75

Oppdrag foreslått i St.prp. nr. 1 (2003-2004)

-310

+ 310

Økt ambisjonsnivå

- 518

+ 518

FB

+ 237

+ 67

+ 170

Endringer i datagrunnlaget

- 58

0

- 58

Reviderte tall

19 831

3 558

16 273

På bakgrunn av de forhold som er belyst ovenfor, ber FST FD om en aksept på nedtrekksmålet for ÅV i FMO.

Videre bes det om en aksept på forholdene knyttet til 0

  • – Program Golf, ref pkt 3.1.

  • – Refusjonsstillinger, ref pkt 3.1

Avslutningsvis bes det om avkiaringer på:

  • – Attacheer og Militærmisjonen i Brüssel, ref pkt 3.2.

  • – JWC, ref vedlegg B.

FST vil presisere at ytterligere avklaringer som foretas i inneværende omstillingsperiode vil påvirke de reviderte tall i tabellen over.

Dersom nedtrekksmålet ikke korrigeres for endringene beskrevet ovenfor, vil det få omfattende konsekvenser for omfang og ambisjonsnivå for virksomheten i FMO, og det synes ikke mulig å realisere alle målsettinger for utvikling av operative kapasiteter innen utgangen av 2005. FST er forberedt på å presentere konsekvensene etter nærmere avtale med FD.

A Vedlegg: Nye oppdrag gitt til FMO etter utgivelsen av IVBO

B Vedlegg: Mulige nye oppdrag til FMO etter behandling av St.prp. nr. 1 (2003-2004)

C Vedlegg: økt ambisjonsnivå mht bruk av norske styrker i internasjonale operasjoner

D Vedlegg: Forhold som påvirker basislinjen (status pr 1. sep 2000) og/eller nedtrekksmål for omstilling

Etter utgivelsen av IVBO, har FMO fått følgende nye oppdrag som etter FSTs syn medfører behov for økning av årsverkrammen:

Henvisning: ED 29 apr 02, jnr: 2001/03545-12/203.38. Iverksettingsbrev - omlegging av tillitsmannsordningen i Forsvaret.

Begrunnelse: All administrasjon og drift av TMO delegeres fra FD til Forsvarssjef (FSJ) fra 1 aug 02. TMO skal organiseres med en fast leder/rådgiver og med fem landstillitsvalgte. De tillitsvalgte (tidligere vernepliktige) er i de fleste tilfeller ferdige med førstegangstjenesten, og forbruker derfor ÅV.

ÅV-konsekvenser: TMO er overført FMO og har medført en økning på 6 ÅV.

Henvisning: FD 21 jun 02, ref: 2002/00252-22/200-0l. Presiseringer, endringer og tillegg til Iverksettingsbrev fra Forsvarsdepartementet - nr 4 2002 (PET 4 til IVB 2002).

Begrunnelse: I PET 4 til IVB 2002 vektlegges at forebygging og bekjempelse av internasjonal terrorisme er en viktig del av Forsvarets oppgaver. For å tilfredsstille økte beredskapskrav, må ÅV-rammen Økes. Hæren og Sjøforsvaret har i perioden 1998 til 2002 styrket HJK med 40 ÅV/stillinger og MJK med 20 ÅV/stillinger som må trekkes ifra det totale antallet FMO er pålagt å redusere. Dette er gjort uten tilførsel av flere ÅV til Hæren og Sjøforsvaret. Det er også signalisert en ytterligere styrking av HJK/MJK med et større antall ÅV i årene som kommer. Konsekvensene av å ikke øke antall ÅV vil være at styrkenes operativitet settes tilbake ift en hensiktsmessig nasjonal beredskap og Norges forpliktelser overfor NATO.

ÅV-konsekvenser: Økt ambisjonsnivå og økt beredskapskrav til HJK og MJK har medført en økning på 60 ÅV.

Henvisning: PET til IVB fra FD NR. 12. Skriv fra FD ref 2003/03353-5/FD V/BTT. Dato 16 okt 03.

Begrunnelse: FST har fått i oppdrag å etablere et "alliert kompetansesenter for operasjoner under vinterforhold" (AKOV), samt senter for militære erfaringer (SME). Ihht utredning ved FOHK vil dette innebære en økning på 9 ÅV i FMO.

ÅV-konsekvenser: Etablering av AKOV og SME medfører en økning på ni ÅV.

Sammenstilling

Nye oppdrag

Antall årsverk

TMO

6

Hærens jegerkommando

40

Marinens jegerkommando

20

Nye avdelinger ved FOHK

9

Sum

75

Det er foreløpig ikke kommet føringer fra FD ift mulige oppdrag basert på St.prp. nr. 1 (2003-2004). FST har imidlertid gjort interne vurderinger for enkelte av de mulige oppdragenes konsekvenser for ÅV-utviklingen. Etter et eventuelt IVB fra FD, vil det være nødvendig å kvalitetssikre behov for ÅV-endringer.

Dersom oppdrag gis, forventes det at det vil bli gitt en tilsvarende reduksjon i nedtrekksmålet.

Henvisning: St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen 2004 (s 107).

Begrunnelse: I dag har redningstjenesten en times beredskap på skvadronene i Banak, Bodø, Ørland, Sola, mens ett helikopter er utplassert på Rygge på 85 prosent beredskap. En utredning foretatt i Luftforsvaret konkluderer med at det vil medføre en økning fra 17 til 23 besetninger à fem befal i Luftforsvaret ved å gå fra en times beredskap og til tilstedevakt. I tillegg er det behov for ett befal på "mission support". Endringen innebærer også en økning i støttevirksomheten i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) på ni teknikere og en leder.

ÅV-konsekvenser: Iverksettelse av tilstedevakt for Redningstjenesten vil kunne medføre en økning på 41 ÅV. Dersom stillingene opprettes som refusjonsstillinger, se hovedskrivets pkt 3.1.

Henvisning: St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen 2004 (s 73-74).

Begrunnelse: NATO vedtok i juni 2003 endringer i sin kommandostruktur, ved at de nedla NATO-hovedkvarteret på Jåtta og opprettet JWC på samme sted. Det er gjort interne vurderinger i FMO som viser at det med stor sikkerhet vil være behov for økning av ÅV-rammen ved Jåtta. Det må også påregnes en økning i ÅV-rammen dersom f eks Ulsnes leir reaktiveres til støttevirksomhet. JWC skal være fullt operativt 30 sep 04.

ÅV-konsekvenser: FST forventer at det blir en endring i ÅV-behov og at nedtrekksmålet blir nedjustert når endelig beslutning foreligger.

Henvisning: St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen 2004 (s 29).

Begrunnelse: Gjennom NATOs styrkemålsprosess har FD lagt opp til å utdanne en ISTAR-bataljon, dvs at forsterkningsstyrken til FIST/H ikke blir etablert. ISTAR-bataljonen får samme beredskapskrav som den hurtige reaksjonsstyrken. For å tilfredsstille utdanningsmessige og beredskapsmessige krav, vil mange av de vernepliktige (vpl) mannskaper i dagens organisasjon måtte skiftes ut med vervede mannskaper (265). Vpl teller ikke med i ÅV-forbruket selv om de har en kostnad forbundet til seg ifm førstegangstjenesten. Vervede teller med i ÅV-forbruket. Den reelle kostnadsøkningen er derfor ikke den samme som det årsverkendringen skulle tilsi.

ÅV-konsekvenser: FST forventer at det blir en endring av nedtrekksmålet på 265 ÅV når endelig beslutning foreligger.

Henvisning St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen 2004 (s 53).

Begrunnelse: Den militære aktiviteten på Oscarsborg festning med unntak av den museale aktiviteten er nedlagt, jfr IVBO. Dersom det skal opprettes en kommandant på Oscarsborg innebærer dette en økning av behovet for ÅV i FMO.

ÅV-konsekvenser: FST forventer at det blir en endring av nedtrekksmålet på ett ÅV når endelig beslutning foreligger.

Henvisning: St.prp. nr. 1 (2003-2004) for budsjetterminen 2004 (s 77). Skriv fra FD ref 2002/03346-129/FD II/HAH. Dato 8 okt 03.

Begrunnelse: For å dekke behovet for økt USA-kompetanse, ønsker FD økt satsing på transatlantiske studier ved Institutt for forsvarsstudier som en del av Forsvarets skolesenter (FSS) på Akershus festning. Dersom det opprettes et Senter for transatlantiske studier vil det innebære en økning på minst tre faste ÅV i FMO.

ÅV-konsekvenser: FST forventer at det blir en endring av nedtrekksmålet på tre ÅV når endelig beslutning foreligger.

Mulige nye oppdrag til FMO St.prp. nr. 1

Antall årsverk

Tilstedevakt, redningstjeneste

41

JWC

Ikke utredet, forventet økning

Økning vervede i Hæren, ISTAR

265

Oscarsborg festning

1

Institutt for forsvarsstudier ved FSS

3

Sum

310 (JWC ikke medregnet)

For å tilfredsstille krav til beredskap og utdanning ifm etableringen av FIST og klargjøring av FIST for deltakelse i internasjonal operasjoner, har FMO måttet konvertere en rekke stillinger fra vernepliktige mannskaper til vervet personell. Dette har medført at antall vervede har økt betydelig fra 1 sep 00 og frem til i dag. Oversikten under viser økning i antall vervede fordelt på eiere.

Eier

Sep 00

Okt 03

FSJ

32

46

FOHK

41

22

GIH

85

313

GIS

172

167

GIL

72

128

FLO

0

33

FO/SAN - MUKS

0

0

Sum

402

709

Økning

307

ÅV-konsekvenser: Økt behov for 307 ÅV i FMO utover det som lå til grunn for de fastsatte struktur- og aktivitetsmål i IVBO. Det forventes tilsvarende endring av nedtrekksmål.

Henvisning: Innmelding av norske bidrag til NATOs styrkemål, pågående styrkeplanleggingsprosess.

Begrunnelse: Norge vil stille med to deployerbare NASAMS batterier, ett på kategori 4 og ett på kategori 8 til NATOs styrkemål fom 1 aug 04. For å tilfredstille NATO-kravene er det her opprettet 30 stillinger for vervet personell. NATO har en forespørsel på ett Btt innmeldt i Kat 2. Skal Luftforsvaret etterkomme kravene til NATO kreves en økning innen vervede som inngår kontrakt på 50 ÅV.

ÅV-konsekvenser: FST forventer at det blir en endring av nedtrekksmålet på 50 ÅV når endelig beslutning foreligger.

Henvisning: Innmelding av norske bidrag til NATOs styrkemål, pågående styrkeplanleggingsprosess.

Begrunnelse: Hovedfunksjonen til basesettet er primært støtte av FIST/L kampfly og sekundært støtte av NASAMS. Kampfly er idag innmeldt til NATO på Kat 2. Gitt at basesett skal støtte kampfly, innebærer dette at basesett må ha samme reaksjonstid som innsatstyrken. For å tilfredstille pålagte NATO-krav er det opprettet 58 stillinger for vervet personell. For at Luftforsvaret til enhver tid skal ha mulighet til å stille et eller flere detasjementer i aktiv innsats i operasjoner som krever støtte av ett fullstendig basesett vil det medføre en økning på 161 vervede.

ÅV-konsekvenser: FST forutsetter at det blir en endring av nedtrekksmålet på 103 ÅV når endelig beslutning foreligger.

Økt ambisjonsnivå FISTAntall årsverk
Økning siden 1 sept 00 på vervede307

NASAMS

50

Luft Basesett

161

Sum518

FO/S Det er gitt føringer i IVBO, pkt 3.2.1 om at FO/E og FO/S ikke skal medregnes ifm reduksjoner innen strategisk ledelse. Pr 1. sep 2000 ble imidlertid FO/S regnet med i ÅV-forbruket med 82 ÅV. Det anbefales at basislinjen og mållinjen reduseres med 82 ÅV. Endringen går i FMOs disfavør i forhold til deltaen.

Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD): FTD hadde pr 1 sep 2000 et ÅV-forbruk på 629 Åv. Det var imidlertid 12 ÅV på kapittel 1760 "Nyanskaffelser materiell, bygg og anlegg" som ikke var medtatt under FTD. Det anbefales at basislinjen og mållinjen økes med 12 ÅV. Endringen går i FMOs favør i forhold til deltaen.

Mindre korrigeringer: I forbindelse med en gjennomgang av omstillingen høsten 2002 ble det oppdaget en rekke mindre feil i datagrunnlaget pr 1 sep 2000. Dette utgjorde til sammen 12 ÅV. Det anbefales at basislinjen og mållinjen økes med 12 ÅV. Endringen går i FMOs favør i forhold til deltaen. Detaljerte opplysninger kan fremskaffes dersom ønskelig.

ÅV i favør for FMO

ÅV i disfavør for FMO

FO/S

82

FTD

12

Mindre korrigeringer

12

Sum

24

82

De feilene som er identifisert utgjør en reduksjon av basislinjen på netto 58 ÅV.

Forsvarsdepartementet viser til Forsvarstabens (FST) brev av 18. november basert på analyser foretatt av Program Argus om forhold knyttet til årsverksdeltaen. Forsvarsstaben anser det nødvendig at det etableres en korreksjonsmekanisme for nedtrekksmålet for årsverk. Det vises også til FSTs brev av 12. desember vedlagt Forsvarsbyggs (FB) brev av 28. november om overføring av årsverk fra Forsvarets militære organisasjon til Forsvarsbygg (2003/00060-007/E/E/011).

Fastsatt nedtrekksmål for FMO er definert til 4 400 årsverk for perioden 1. september 2000-31. desember 2005. I tillegg kommer Forsvarsbyggs andel, fastsatt til 600 årsverk. Vi oppfatter kartleggingen slik at FST mener nedtrekksmålet skal korrigeres for tilførte/endrede oppdrag gitt i IVB for omleggingen av Forsvaret 2002-2005 (i alt 75 årsverk), oppdrag foreslått i St. prp. nr. 1 (2003-2004) (i alt 310 årsverk), økt ambisjonsnivå mht. bruk av norske styrker i internasjonale operasjoner (i alt 518 årsverk).

Forutsetningen om en netto årsverksreduksjon med 5 000 årsverk i planperioden ligger fast. Vi viser for øvrig til "Stortingets behandling av St prp nr 45 (2000-2001). I etatsstyringsmøtet 24. september 2003 ble det slått fast at omleggingsmålene er styrende for aktivitetsnivået. Forsvarsstaben må - på grunn av tilførte, prioriterte oppgaver - snarest vurdere og iverksette eller fremme forslag om årsverksreduksjoner og reduksjoner i oppgaver som gjør det mulig å nå fastsatt reduksjonsmål. Det vises for øvrig til Forsvarsdepartementets brev av 5. november 2003/00956-15/201.01. Forsvarsdepartementet anser med dette at de problemstillinger som reises i FSTs brev under pkt 2 er avklart.

Endringen av prosjekt Golf til et program innebærer at leveransene styring og ledelse, logistikk og strategisk personalledelse forventes å gi effekt først etter 31. desember 2005. FST ber om en avklaring med hensyn til om årsverksforbruket (95 årsverk) i program Golf, som først termineres etter siste leveranse, kan holdes utenfor årsverksregnskapet for FMO, samt om de gevinstene fra program Golf, som først tas ut etter 31. desember 2005 kan medregnes i omstillingsregnskapet for perioden.

Som anført ovenfor ligger forutsetningen om netto årsverksreduksjon med 5 000 årsverk i planperioden fast. Forsvarsdepartementet forutsetter at Forsvarets militære organisasjon oppfyller sin andel av denne reduksjonen innen 31. desember 2005. Departementet er innforstått med at program Golf avsluttes etter utløpet av planperioden, og deler av gevinstene fra programmet først kan realiseres etter 2005. Forventede gevinster som følge av programmet vil bidra til å styrke omstillingen i FMO i neste planperiode.

FST viser til stillinger lønnet av Fiskeridepartementet, Forsvarsdepartementet, NATO mv. antall refusjonsstillinger har økt etter 1. september 2000. FST har til hensikt å holde refusjonsstillingene utenfor datagrunnlaget for omstillingsregnskapet.

FST viser til at attacheer og stillinger ved Militærmisjonen i Brüssel lønnes over FSJs lønnskapitler, men det er bestemt at disse stillingene for fremtiden skal "eies" av FD. FST mener en "overføring" innebærer tilsvarende korreksjon i nedtrekksmål og årsverksforbruk.

Det er Forsvarsdepartementets vurdering at alle stillinger som innebærer at det faste tilsettingsforholdet til Forsvarets militære organisasjon videreføres, skal inngå i nedtrekksgrunnlaget (basislinje/mållinje). Dette gjelder også stillinger hvor stillingsinnehaveren midlertidig avgis til andre virksomheter og lønnes av disse, f eks de militære stillingene i Forsvarsdepartementet.

Det er i ettertid avklart at 237 av i alt overførte 1730 ÅV fra Forsvarets militære organisasjon til Forsvarsbygg var vakante. Forsvarsdepartementet er enig i at dette bør få konsekvenser for nedtrekksmål og mållinje for FMO og FB. FB anfører i sitt skriv at FB ved etableringen måtte rekruttere personell som følge av mang­lende kompetanse. Etter departementets vurdering rokker ikke dette ved de forutsetningene som lå til grunn da kuttet på 29% ble fastsatt. FD legger til grunn at nedtrekksmålet for FB justeres til 539 ÅV og mållinjen endres fra 1 490 ÅV til 1 320 ÅV per 31. desember 2005. Årsverkene tilbakeføres FMO og gir også endringer i basislinjen for FMO og FB.

Basislinjen for FMO er tidligere fastsatt til 19 655 ÅV. Som følge av tidligere feil, bl. a. at FO/S ble regnet med i årsverksforbruket, anbefales at basis- og mållinjen reduseres med netto 58 årsverk. Departementet slutter seg til dette.

Ovenstående beslutninger medfører følgende endringer i basis- og mållinjen for Forsvarets militære organisasjon:

FMO

Basislinjen

Nedtrekksmålet

Mållinje

1/9 00

Reduksjon

31/12 05

Utgangspunkt FMO

19 655

-4 400

15 255

FO/S etc

-58

Tilbakeføring fra FB

237

-61

SUM ny

19 834

-4 461

15 373

Netto endring

179

-61

118

FBT

363

LFM

1 733

Utgangspunkt FB

2 096

-600

1 490

Tilbakeføring til FMO

-237

61

SUM ny

1 859

-539

1 320

Netto endring

-237

61

-170

Etter justeringen blir basislinjen for FMO 19 834 ÅV. Nedtrekksmålet blir 4 461 ÅV, og ny mållinje blir 15 373 ÅV. For forsvarsbygg endres basislinjen fra 2096 ÅV til 1859 ÅV. Nedtrekksmålet blir 539 ÅV og ny mållinje blir 1320 ÅV.

Justeringene påvirker ikke samlet nedtrekksmål for virksomhetene Forsvarets militære organisasjon (4461 ÅV) og Forsvarsbygg (539 ÅV) sett under ett - i alt 5000 ÅV.