Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Helen Rui, Ola Røtvei, og Knut Storberget, fra Høyre, lederen Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til Dokument nr. 8:86 (2003-2004) om å innføre en ny avhørsmodell for barn som er utsatt for eller vitne til en traumatisk krisesituasjon. Komiteen viser også til departementets vurdering av forslaget i brev til komiteen av 1. november 2004. Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Dokument nr. 8:86 (2003-2004) retter oppmerksomhet mot barns rettssikkerhet. Komiteen vil gi forslagsstillerne honnør for med dette å sette fokus på en særdeles viktig problemstilling.
Komiteen viser til det viktige arbeidet Redd Barna har gjort i denne saken, ikke minst gjennom at man utarbeidet en egen rapport om det islandske Barnahús.
Komiteen er kjent med at det i løpet av de siste 10 til 15 årene stadig har blitt iverksatt tiltak for å styrke stillingen til barn som utsettes for overgrep mv., jf. vedlagte brev fra departementet. Komiteen mener like fullt at det fortsatt er behov for tiltak som bidrar til å styrke barns rettssikkerhet. Det er etter komiteens mening særlig nødvendig å ivareta barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep og/eller har vært utsatt for vold.
Komiteen mener at et Barnas Hus i Norge må ha et hovedfokus på beskyttelse av barn som forteller om seksuelle overgrep eller om at de har vært utsatt for vold. I dette ligger at huset gjennom egnede lokaler og supplerende kompetanse, skal tilrettelegge for en grundig etterforskning i saker som gjelder overgrep mot barn. Det vil etter komiteens oppfatning være naturlig at avhør av barnet fortas i lokalene til Barnas Hus. Det er viktig at den som foretar avhøret har særlig kompetanse.
Hovedformålet med huset bør imidlertid ikke være av strafferettslig karakter. Barnets beskyttelsesbehov skal være et overordnet mål, og dette innebærer at Barnas Hus må ha et særlig fokus på oppfølging av barn som forteller at de har vært utsatt for seksuelle overgrep og/eller utsatt for vold.
Komiteen mener at husets ansatte må ha kompetanse hva gjelder behandling av barn som har vært utsatt for overgrep. Det er videre viktig at Barnas Hus knytter til seg medisinskfaglig kompetanse og at det tilrettelegges for at medisinske undersøkelser av barnet kan foretas på Barnas Hus. Det er et mål at barnet skal få all nødvendig oppfølging på Barnas Hus. Et godt samarbeid mellom Barnas Hus, helsevesenet, politi- og påtalemyndighet, domstoler og barnevern vil være helt nødvendig, og avgjørende for det enkelte barns rettssikkerhet og trygghet.
Komiteen vil videre fremheve at Barnas Hus må utformes slik at det er egnet til å ta imot barn i ulike aldersgrupper. Komiteen tror det vil være hensiktsmessig å etablere huset i et område som ikke skiller seg stort fra et gjennomsnittlig boligstrøk. Dette for å forhindre at barn unødig skal bli engstelige ved ankomst.
For å tydeliggjøre at formålet med Barnas Hus er beskyttelse av barn, tror komiteen det vil være hensiktsmessig at Barne- og familiedepartementet involveres sterkt i arbeidet med etableringen av huset. Det vil også være hensiktsmessig å trekke inn Omsorgs- og helsedepartementet i arbeidet. Dette for å forankre et godt forvaltningssamarbeid i Barnas Hus på departementsnivå.
Komiteen ber justisministeren koordinere arbeidet med eventuelt å etablere Barnas Hus i Norge. Komiteen ber Regjeringen komme tilbake til denne saken i Revidert nasjonalbudsjett for 2005.
Komiteen viser til flertallets merknader om barns rettssikkerhet i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004-2005). Her sies det:
"Flertallet er kjent med at det i løpet av de siste 10 til 15 årene har blitt iverksatt flere tiltak for å styrke stillingen til barn som utsettes for overgrep m.v. Flertallet har imidlertid merket seg at ordningen med dommeravhør og observasjon av barn, ikke fullt ut fungerer tilfredsstillende. Flertallet har også merket seg at dagens organisering av Barnekripos ikke i tilstrekkelig grad gir nødvendig spisskompetanse til etterforskning av saker vedrørende overgrep mot barn i de enkelte politidistrikt.
Etter flertallets oppfatning er det fortsatt behov for å bedre rettssikkerheten til barn som har vært utsatt for overgrep eller vært vitne til overgrep begått mot andre. Det er etter flertallets mening svært viktig at barns rettssikkerhet er så god som overhode mulig ved en sårbar avhørssituasjon.
Flertallet viser til at man på Island har opprettet Barnas Hus for å utvikle en tverrfaglig, utviklingsmessig og kulturelt tilpasset respons på misbruk av barn. Barnas Hus tilbyr barnet et trygt miljø for avhør, kontinuitet under oppfølgingen, oppfølging av helsepersonell og hjelp til å koordinere ulike instansers hjelpetilbud. Det tilbys også veiledning til barnets nærmeste. Formålet med Barnas Hus er todelt: Gjennom en god og faglig basert tilnærming til barnet blir avhørene forbedret og dette kan bidra til at flere overgripere kan holdes ansvarlige for deres handlinger. Videre medfører instansens arbeid en bedre oppfølging av barnet. Det er grunn til å tro at dette bidrar til at barnet lettere kan legge overgrepet bak seg og gå videre.
Flertallet ber departementet vurdere å etablere et pilotprosjekt i Norge tilsvarende Barnas Hus på Island. Flertallet ber også departementet vurdere andre alternative tiltak som (1) kan styrke rettsstillingen til barn som har vært utsatt for overgrep eller som har vært vitne til overgrep begått mot andre og (2) tilrettelegger for behandling av de negative opplevelsene. Flertallet ber departementet komme tilbake til dette på egnet måte så raskt som mulig."
Komiteen vil bemerke at avtalen om justisbudsjettet for 2005, mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, innebærer enighet mellom disse partier om eventuelt å opprett et Barnas Hus i Norge. Barnas Hus skal bl.a. gi trygghet under avhør, tilby oppfølgende behandling av barnet og gi de foresatte veiledning i en vanskelig situasjon. Dokument nr. 8:86 (2003-2004) inneholder forslag om en ny avhørsmodell for barn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen om snarest å nedsette en arbeidsgruppe med representanter fra politi, domstoler, advokater, barnevern, helsepersonell, frivillige innen feltet vold og overgrep mot barn, samt fra de berørte departementer, for å vurdere hvilken organisering som vil være mest hensiktsmessig for Barnas Hus i Norge.
-
2. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med Barnas Hus i Norge i Revidert nasjonalbudsjett."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at det er viktig at Barnas Hus og domstolene sikres gode tekniske løsninger for lyd- og bildeopptak.