Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om endringer på statsbudsjettet 2004 under Moderniseringsdepartementet

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 54 (2004-2005)
  • Kildedok: St.prp. nr. 23 (2004-2005)
  • Dato: 25.11.2004
  • Utgiver: Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
  • Sidetall: 4
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Moderniseringsdepartementet fremmer forslag om endringer i bevilgningen under følgende utgiftskapitler: Kap. 1500 Moderniseringsdepartementet, kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse, kap. 1544 Boliglån til statsansatte, kap. 1582 Utvikling av Fornebu-området og kap. 2470 Statens Pensjonskasse.

Det fremmes også forslag om endringer i bevilgningen under følgende inntektskapitler: Kap. 4546 Yrkesskadeforsikring, kap. 4547 Gruppelivsforsikring, kap. 4583 Salg av eiendom i Pilestredet Park, kap. 5446 Salg av eiendom, Fornebu, kap. 5470 Statens Pensjonskasse og kap. 5607 Renter av boliglånsordningen til statsansatte.

I tillegg foreslås det en justering av Statsbyggs balanse med 545,5 mill. kroner.

Som følge av meget stor pågang av saker er saksbehandlingstiden på de eldste sakene nå ett år. Ved opprettelsen ble det antatt at det ville komme inn ca. 70 saker pr. år. Status har vist at pågangen av saker er stabilt på ca. 270 saker pr. år.

Med bakgrunn i ovennevnte er det behov for å tilleggsbevilge 1 mill. kroner i 2004 og det foreslås derfor å øke kap. 1500 post 22 Klagenemnda for offentlige anskaffelser med 1,0 mill. kroner.

Posten foreslås redusert med 238,670 mill. kroner.

Posten foreslås redusert med 3,472 mill. kroner, jf. omtale under post 1.

Låneetterspørselen er noe mindre enn forutsatt. Videre har antall innfrielser vært høyere enn forutsatt så langt i år. Samlet fører dette til en reduksjon slik at bevilgningsbehovet for 2004 nå anslås til minus 1,0 mrd. kroner.

Dette innebærer at bevilgningen under kap. 1544, post 90 foreslås redusert med 1,4 mrd. kroner.

Bevilgningen under kap. 4546, post 1 foreslås redusert med 27,15 mill. kroner.

Økningen skyldes i hovedsak at antall ansatte som omfattes av ordningen, og som det skal betales premie for, er noe høyere enn tidligere forutsatt.

Det foreslås at kap. 4547, post 1 økes med 4,580 mill. kroner.

Driftsresultatet foreslås økt med 3,179 mill. kroner.

Det vises til at svikt i driftsinntektene er større enn det er mulig å redusere driftsutgiftene. For å kompensere for dette utsettes planlagte investeringer samt inndekning fra reguleringsfondet.

Driftsinntektene foreslås redusert med 21,290 mill. kroner. Reduksjonen er i hovedsak knyttet til tre forhold: lavere låneetterspørsel, inntektene knyttet til Personkundeområdet er redusert, inntektene knyttet til Kapitalforvaltningsområdet er økt.

Driftsutgiftene foreslås redusert med 9,817 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at Statens Pensjonskasse ligger under budsjett på alle utgiftsarter med unntak av lønnsutgifter. Avviket er særlig knyttet til IT, drift og prosjekter.

Beregnede avskrivninger for 2004 er justert i forhold til det som ble de faktiske aktiveringer i 2003. Avskrivningene foreslås ut fra dette redusert med ca. 2,759 mill. kroner.

Beregnede renter av statens kapital er justert i forhold til det som ble de faktiske lånefinansierte investeringer i 2003. Renter av statens kapital foreslås ut fra dette redusert med ca. 0,420 mill. kroner.

Oppdaterte investeringsbudsjetter viser lavere beløp for aktiverbare investeringer i 2004 enn tidligere forutsatt. Det foreslås derfor at underposten reduseres med 5,0 mill. kroner, jf. tilsvarende reduksjon under kap. 2470 post 45 og kap. 5470. Reduksjonen inngår i driftsforutsetningene for å innfri resultatkravet for 2004.

Det er foreslått å overføre 6,473 mill. kroner fra reguleringsfondet. Overføringen fra reguleringsfondet skal dekke den delen av inntektsbortfallet knyttet til Låneområdet som Statens Pensjonskasse ikke kan anbefale kompensert ved nedbemanninger eller kostnadsreduserende tiltak.

Som følge av svikt i driftsinntektene og oppdaterte anslag for aktiverbare investeringer i 2004, foreslås det at investeringsrammen reduseres med 5,0 mill. kroner.

Salgene på Fornebu er kompliserte og avhengig av rammeavklaringer, som delvis ligger utenfor prosjektets kontroll. Det er derfor ventet at salgsprosessen vil fortsette utover i 2004 og over i 2005, noe som medfører merkostnader til administrasjon utover planlagt budsjett.

Det foreslås at kap. 1582 post 21 økes med 2,1 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av kap. 1582 post 30 Investeringer på Fornebu.

Det foreslås at kap. 4583 post 39 økes med 44 mill. kroner, jf. salg av eiendommer.

Det foreslås at kap. 5446, post 40 reduseres med 204,37 mill. kroner fra 327,52 mill. kroner til 123,15 mill. kroner.

Det foreslås en reduksjon av kap. 5470, post 30 med 5,0 mill. kroner, som tilsvarer reduksjonen under kap. 2470, post 24.5 Til investeringsformål, jf. også tilsvarende reduksjon av kap. 2470 post 45.

Som følge av forslaget om å redusere kap. 1544 Bo­liglån til statsansatte, post 90 og en utlånsrente på 2,5 prosent, er renteanslaget for 2004 redusert til 245 mill. kroner.

Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med 35,0 mill. kroner.

I Dokument nr. 1 (2002-2003) fremgår det at revisjon av Statsbyggs regnskap for 2001 viste at en rekke kontoer i balansen ikke var avstemt, bl.a. konto for bygg under arbeid. I Dokument nr. 1 (2004-2005) viser revisjon av regnskapet for 2003 at Statsbygg har gjort mye for å rydde opp i regnskapsarbeidet.

På bakgrunn av dette foreslår Moderniseringsdepartementet nå at Statsbygg får fullmakt til å justere ned kontoer gjengitt i proposisjonen.

Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter:

1500

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

22

Klagenemnda for offentlige anskaffelser, økes med

1 000 000

fra kr 2 000 000 til kr 3 000 000

1542

Tilskudd til Statens Pensjonskasse

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning,nedsettes med

238 670 000

fra kr 4 690 670 000 til kr 4 452 000 000

70

For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning,nedsettes med

3 472 000

fra kr 56 972 000 til kr 53 500 000

1544

Boliglån til statsansatte

90

Lån, overslagsbevilgning, nedsettes med

1 400 000 000

fra kr 400 000 000 til kr -1 000 000 000

1582

Utvikling av Fornebuområdet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med

2 100 000

fra kr 5 616 000 til kr 7 716 000

2470

Statens Pensjonskasse

24

Driftsresultat:

24.1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning

-282 163 000

24.2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

224 241 000

24.3 Avskrivninger

14 791 000

24.4 Renter av statens kapital

874 000

24.5 Til investeringsformål

0

24.6 Til reguleringsfond

-6 473 000

-48 730 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, nedsettes med

5 000 000

fra kr 24 278 000 til kr 19 278 000

Inntekter:

4546

Yrkesskadeforsikring, jf. kap. 1546

1

Premie yrkesskadeforsikring, nedsettes med

27 150 000

fra kr 197 650 000 til kr 170 500 000

4547

Gruppelivsforsikring, jf. kap. 1547

1

Premieinntekter gruppelivsforsikring, økes med

4 580 000

fra kr 33 620 000 til kr 38 200 000

4583

Salg av eiendom i Pilestredet Park, jf. kap. 1583

39

Salg av eiendom, økes med

44 000 000

fra kr 140 000 000 til kr 184 000 000

5446

Salg av eiendom, Fornebu

40

Salgsinntekter, Fornebu, nedsettes med

204 370 000

fra kr 327 520 000 til kr 123 150 000

5470

Statens Pensjonskasse, jf. kap. 2470

30

Avsetning til investeringsformål, nedsettes med

5 000 000

fra kr 5 000 000 til kr 0

5607

Renter av boliglånsordningen til statsansatte

80

Renter, nedsettes med

35 000 000

fra kr 380 000 000 til kr 345 000 000

II

Stortinget samtykker i at den faste kapitalen i Statsbygg i statens kapitalregnskap justeres ned med 545,5 mill. kroner og korrigeres mot konto for forskyvning i balansen.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 25. november 2004

Sonja Irene Sjøli

leder

Olemic Thommessen

ordfører