1. Sammendrag
- 1.1 Kap. 1500 Moderniseringsdepartementet
- 1.2 Kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse
- 1.3 Kap. 1544 Boliglån til statsansatte
- 1.4 Kap. 4546 Yrkesskadeforsikring
- 1.5 Kap. 4547 Gruppelivsforsikring
- 1.6 Kap. 2470 Statens Pensjonskasse
- Post 24 Driftsresultat
- Post 24.1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning
- Post 24.2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
- Post 24.3 Avskrivninger
- Post 24.4 Renter av statens kapital
- Post 24.5 Til investeringsformål
- Post 24.6 Til reguleringsfond
- Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
- 1.7 Kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet
- 1.8 Kap. 4583 Utvikling av Pilestredet Park
- 1.9 Kap. 5446 Salg av eiendom Fornebu
- 1.10 Kap. 5470 Statens Pensjonskasse, jf. kap. 2470
- 1.11 Kap. 5607 Renter av boliglånsordningen til statsansatte
Moderniseringsdepartementet fremmer forslag om endringer i bevilgningen under følgende utgiftskapitler: Kap. 1500 Moderniseringsdepartementet, kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse, kap. 1544 Boliglån til statsansatte, kap. 1582 Utvikling av Fornebu-området og kap. 2470 Statens Pensjonskasse.
Det fremmes også forslag om endringer i bevilgningen under følgende inntektskapitler: Kap. 4546 Yrkesskadeforsikring, kap. 4547 Gruppelivsforsikring, kap. 4583 Salg av eiendom i Pilestredet Park, kap. 5446 Salg av eiendom, Fornebu, kap. 5470 Statens Pensjonskasse og kap. 5607 Renter av boliglånsordningen til statsansatte.
I tillegg foreslås det en justering av Statsbyggs balanse med 545,5 mill. kroner.
Som følge av meget stor pågang av saker er saksbehandlingstiden på de eldste sakene nå ett år. Ved opprettelsen ble det antatt at det ville komme inn ca. 70 saker pr. år. Status har vist at pågangen av saker er stabilt på ca. 270 saker pr. år.
Med bakgrunn i ovennevnte er det behov for å tilleggsbevilge 1 mill. kroner i 2004 og det foreslås derfor å øke kap. 1500 post 22 Klagenemnda for offentlige anskaffelser med 1,0 mill. kroner.
Posten foreslås redusert med 238,670 mill. kroner.
Posten foreslås redusert med 3,472 mill. kroner, jf. omtale under post 1.
Låneetterspørselen er noe mindre enn forutsatt. Videre har antall innfrielser vært høyere enn forutsatt så langt i år. Samlet fører dette til en reduksjon slik at bevilgningsbehovet for 2004 nå anslås til minus 1,0 mrd. kroner.
Dette innebærer at bevilgningen under kap. 1544, post 90 foreslås redusert med 1,4 mrd. kroner.
Bevilgningen under kap. 4546, post 1 foreslås redusert med 27,15 mill. kroner.
Økningen skyldes i hovedsak at antall ansatte som omfattes av ordningen, og som det skal betales premie for, er noe høyere enn tidligere forutsatt.
Det foreslås at kap. 4547, post 1 økes med 4,580 mill. kroner.
Driftsresultatet foreslås økt med 3,179 mill. kroner.
Det vises til at svikt i driftsinntektene er større enn det er mulig å redusere driftsutgiftene. For å kompensere for dette utsettes planlagte investeringer samt inndekning fra reguleringsfondet.
Driftsinntektene foreslås redusert med 21,290 mill. kroner. Reduksjonen er i hovedsak knyttet til tre forhold: lavere låneetterspørsel, inntektene knyttet til Personkundeområdet er redusert, inntektene knyttet til Kapitalforvaltningsområdet er økt.
Driftsutgiftene foreslås redusert med 9,817 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at Statens Pensjonskasse ligger under budsjett på alle utgiftsarter med unntak av lønnsutgifter. Avviket er særlig knyttet til IT, drift og prosjekter.
Beregnede avskrivninger for 2004 er justert i forhold til det som ble de faktiske aktiveringer i 2003. Avskrivningene foreslås ut fra dette redusert med ca. 2,759 mill. kroner.
Beregnede renter av statens kapital er justert i forhold til det som ble de faktiske lånefinansierte investeringer i 2003. Renter av statens kapital foreslås ut fra dette redusert med ca. 0,420 mill. kroner.
Oppdaterte investeringsbudsjetter viser lavere beløp for aktiverbare investeringer i 2004 enn tidligere forutsatt. Det foreslås derfor at underposten reduseres med 5,0 mill. kroner, jf. tilsvarende reduksjon under kap. 2470 post 45 og kap. 5470. Reduksjonen inngår i driftsforutsetningene for å innfri resultatkravet for 2004.
Det er foreslått å overføre 6,473 mill. kroner fra reguleringsfondet. Overføringen fra reguleringsfondet skal dekke den delen av inntektsbortfallet knyttet til Låneområdet som Statens Pensjonskasse ikke kan anbefale kompensert ved nedbemanninger eller kostnadsreduserende tiltak.
Som følge av svikt i driftsinntektene og oppdaterte anslag for aktiverbare investeringer i 2004, foreslås det at investeringsrammen reduseres med 5,0 mill. kroner.
Salgene på Fornebu er kompliserte og avhengig av rammeavklaringer, som delvis ligger utenfor prosjektets kontroll. Det er derfor ventet at salgsprosessen vil fortsette utover i 2004 og over i 2005, noe som medfører merkostnader til administrasjon utover planlagt budsjett.
Det foreslås at kap. 1582 post 21 økes med 2,1 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av kap. 1582 post 30 Investeringer på Fornebu.
Det foreslås at kap. 4583 post 39 økes med 44 mill. kroner, jf. salg av eiendommer.
Det foreslås at kap. 5446, post 40 reduseres med 204,37 mill. kroner fra 327,52 mill. kroner til 123,15 mill. kroner.
Det foreslås en reduksjon av kap. 5470, post 30 med 5,0 mill. kroner, som tilsvarer reduksjonen under kap. 2470, post 24.5 Til investeringsformål, jf. også tilsvarende reduksjon av kap. 2470 post 45.
Som følge av forslaget om å redusere kap. 1544 Boliglån til statsansatte, post 90 og en utlånsrente på 2,5 prosent, er renteanslaget for 2004 redusert til 245 mill. kroner.
Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med 35,0 mill. kroner.
I Dokument nr. 1 (2002-2003) fremgår det at revisjon av Statsbyggs regnskap for 2001 viste at en rekke kontoer i balansen ikke var avstemt, bl.a. konto for bygg under arbeid. I Dokument nr. 1 (2004-2005) viser revisjon av regnskapet for 2003 at Statsbygg har gjort mye for å rydde opp i regnskapsarbeidet.
På bakgrunn av dette foreslår Moderniseringsdepartementet nå at Statsbygg får fullmakt til å justere ned kontoer gjengitt i proposisjonen.