Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen, datert 14. juni 2004

Jeg viser til brev av 10. juni 2004 hvor forsvarskomiteen ber om Forsvarsdepartementets synspunkter på det foreliggende forslag om å omgjøre Forsvaret salg av Østre Bolærne fra stortingsrepresentantene Sylvia Brustad, Marit Nybakk og Ann Helen Rui.

Jeg vil innledningsvis understreke at allmennhetens tilgang til friluftsarealer har vært et hovedmål ved avvikling av Forsvarets aktivitet på Bolærne. 2 600 mål eiendom, på til sammen 45 øyer, holmer og skjær, blir gjennom denne avhendingen gjort tilgjengelig for allmennheten. Disse har tidligere vært forbeholdt Forsvarets bruk, med adgang forbudt for andre. Eiendommen Østre Bolærne, er solgt i henhold til Statens avhendingsinstruks. Bruk av denne øya er likevel sikret for allmennheten.

Alt salg av statens faste eiendommer skjer i henhold til fullmakt fra Stortinget, jf. Grunnlovens § 19. I inneværende budsjettperiode er Forsvarsdepartementet gitt fullmakt til å selge eiendommer Forsvaret ikke lenger har behov for til markedspris, jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004) romertallsvedtak X 2.a for budsjettet 2004 hvor det heter: "Forsvarsdepartementet i 2004 kan: a) Avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris."

Gjennomføringen av salg av fast eiendom skjer i henhold til fremgangsmåte fastsatt ved kongelig resolusjon av 19. desember 1997 "Avhendingsinstruksen". Rammen for prosessen følger av instruksens pkt. 3.1, hvor det heter "Avhending skal skje på den måten som gir det beste økonomiske resultat for staten". Avhendingsinstruksen definerer markedspris som den høyeste pris markedet er villig til å betale, det vil si høyeste bud. Forslag om avhending som gave eller til underpris skal forelegges Finansdepartementet før det fremmes for Stortinget. Når Forsvaret utlyser fast eiendom til salg, er man som hovedregel bundet til å akseptere det høyeste bud som oppfyller salgsvilkårene. Denne regel kan bare fravikes dersom det vil være økonomisk mer fordelaktig totalt sett for staten å avhende til en annen.

Før Forsvarets faste eiendommer blir utlyst på det åpne marked, skal andre departementer, den aktuelle fylkesmann og Statsbygg forespørres om det er statlig behov for eiendommen. For Østre Bolærnes vedkommende ble slik forespørsel sendt ut 6. januar 2004 uten at det meldte seg noen statlige interessenter. Hadde en statlig interessent meldt seg, ville overføring av fast eiendom innenfor statens foretningsdrift ha skjedd ved at det ble betalt vederlag tilsvarende takst, som for Østre Bolærne er 14 mill. kroner.

Kommunale og fylkeskommunale institusjoner omfattes imidlertid ikke av en slik regel om statlig forkjøpsrett, og må konkurrere om eiendommen på samme vilkår som øvrige kjøpere, herunder gi bud på vanlig måte når eiendommen utlyses til salg. Skifte Eiendom er imidlertid av Forsvarsdepartementet gitt anledning til å gjennomføre direktesalg av fasteiendom til vedkommende kommune til takst der dette er hensiktsmessig. Når eiendommer skal avhendes som følge av at Forsvaret omstiller sin virksomhet, er det ønskelig å finne frem til gode etterbruksløsninger i samarbeid med kommunale myndigheter (reguleringsmyndighet). I enkelte tilfeller utvikler dette samarbeidet seg til et konkret ønske fra kommunen om å kjøpe en eiendom. Dersom Forsvarsbygg anser et slikt salg for hensiktsmessig, kan salg skje direkte til kommunen. Det er en forutsetning for et slikt salg (direkte salg) at salgsprisen ikke er lavere enn verditakst basert på markedspris (jf. avhendingsinstruksen).

Etter å ha vurdert eiendommens potensial som friluftsområde, ble Nøtterøy kommune gitt et slikt tilbud, men kommunen valgte å takke nei.

Derimot har Nøtterøy kommune fått tilsagn på i sin helhet å overta de øvrige deler av Bolærne som Forsvaret avhender. Kommunen overtar til sammen 2 010 dekar, blant annet Mellom Bolærne som er en øy på 1 100 dekar. Nøtterøy kommune overtar med andre ord store og flotte friluftsområder, som i likhet med Østre Bolærne er sikret for allmennheten gjennom avtale med Forsvaret.

Østre Bolærne er på 590 dekar. Skifte Eiendom, som på vegne av Forsvarsdepartementet forestår salget, har gjennom hele salgsprosessen hatt som forutsetning at allmennhetens interesser i området skal sikres. To tredjedeler av Østre Bolærne, herunder hele strandlinjen, vil være tilgjengelig for allmennheten 24 timer i døgnet 365 dager i året. Nøtterøy kommune har i tillegg foreslått at ca. 90 dekar på Østre Bolærne vernes for fremtiden som naturreservat og kulturlandskap grunnet verneverdig vegetasjon. Således vil de virkelige verdifulle friluftsområdene på øya bli sikret til glede for regionens befolkning.

Den resterende tredjedelen på Østre Bolærne er i hovedsak område med bygningsmasse, som også skal tilrettelegges for et mangfoldig aktivitetstilbud åpent for publikum. Det er videre stilt krav om at marinaområdet skal tilrettelegges for og inkludere et tilbud for allmennheten. Et bolighus er vernet i henhold til riksantikvarens vedtak. Verneklausul vil bli tinglyst som en heftelse på eiendommen, og vernet må respekteres og videreføres av kjøperen. I tillegg vil friluftsområdet også få en vernestatus gjennom en regulering til "militærhistorisk kulturlandskap" som underformål. Dette innebærer at tidligere forsvarsinstallasjoner skal tas vare på for ettertiden som en del av landskapet.

Etter at budrunden ble avsluttet, ble det 28. mai 2004 inngått avtale om salg av eiendommen til Brunstad Conference Center AS (BCC) som var høyeste budgiver med et bud på 26,5 mill. kroner. Nest høyeste bud hadde Bolærne Utvikling AS u.s. med 25,1 mill. kroner. Vestfold fylkeskommune hadde gitt det tredje høyeste bud på 24 mill. kroner. Budrunden ble avsluttet fredag 28. mai, etter en lengre prosess, jf. at forespørsel ble sendt til statlige interessenter 6. januar 2004. Samme dag mottok Forsvarsdepartementet skriftlig spørsmål frå stortingsrepresentant Ann Helen Rui fra Arbeiderpartiet om salget.

I avtalen med BCC er det knyttet flere betingelser som regulerer og sikrer allmennhetens ferdsel. Nøtterøy kommune skal være den som ivaretar allmennhetens tilgjengelighet til øya, og sørge for at kjøperen overholder de heftelser som hviler på eiendommen.

Forsvaret har disponert øyene i Bolærne siden 1916. Området har derfor vært uten adgang for allmennheten siden den gang. Det er derfor en stor glede for meg at et område på til sammen 2 600 dekar åpnes for allmennheten, ved at Nøtterøy kommune blir eier av størsteparten av området (2 010 dekar), mens BCC overtar Østre Bolærne (590 dekar).

I og med at det er inngått en for staten bindende avtale om salg av eiendommen Østre Bolærne til BCC, vil et krav om omgjøring av salget medføre avtalerettslige konsekvenser for Forsvaret med påfølgende mulige erstatningskrav for ikke-oppfyllelse av avtalen. For det andre vil et avtalebrudd medføre at Forsvaret generelt mister nødvendig tiltro i markedet som en seriøs aktør. I tillegg vil det innvirke på muligheten for å nå de inntektsmål som Stortinget har satt for Forsvarets salg av eiendommer i inneværende budsjettperiode.

Forsvaret ble i Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004), gjennom budsjettforlik mellom regjeringen og Arbeiderpartiet, for 2004 pålagt å skaffe nettoinntekter for salg av Forsvarets eiendommer, bygg og anlegg for 130 mill. kroner. Ved behandling av samme budsjettinnstilling ble vedtaket om salg til markedspris fattet.

I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett (RNB), jf. Innst S. nr. 250 (2003-2004), er Forsvaret gjennom budsjettavtalen mellom regjeringen og Arbeiderpartiet pålagt ytterligere salg i 2004 med nettoinntekt på hele 165 mill. kroner innen dette årets utgang. Dette er 50 mill. kroner mer enn det regjeringen foreslo i RNB, jf. Stprp. nr. 63 (2003-2004) Om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2004. Disse til sammen 295 mill. kroner skal finansiere Forsvarets egne investeringer. Det er derfor avgjørende for Forsvarets budsjettbalanse at vedtatt avhendingspolitikk gjennomføres.

Forsvaret har ingen hjemmel i lovverket til å gjennomføre ekspropriasjon til annet enn "forsvarsformål". En ekspropriasjon av Østre Bolærne må eventuelt gjennomføres av andre offentlige instanser som kan ha nødvendig hjemmel til å ekspropriere BCCs rettigheter etter kontrakten med Forsvaret.

Etter mitt skjønn har salgsprosessen ivaretatt allmennhetens muligheter til å utnytte dette attraktive området til rekreasjon. Salget har også ivaretatt statens interesser som selger av bygningsmassen. Det er fra Forsvarets side stilt meget strenge krav på allmennhetens vegne. Disse kravene har kjøper uforbeholdent signalisert vil etterkommes. I det tenkte tilfellet at kjøper ikke skulle overholde forpliktelsene i forhold til allmennheten vil tinglyste klausuler være basis for tvangsgrunnlag som kan brukes av Nøtterøy kommune, idet Forsvaret har gitt Nøtterøy kommune anledning til å ivareta allmennhetens interesser på Østre Bolærne.