8.3 Kap. 2600 Trygdeetaten
Bevilgningen foreslås redusert med 15 mill. kroner som følge av overføring av administrative ressurser knyttet til overføring av vedtaksmyndighet til Aetat i attføringssaker, jf. punkt 1 foran.
Videre foreslås bevilgningen redusert med 2,5 mill. kroner mot tilsvarende økning under kap. 2661 post 76 Bedring av funksjonsevnen, andre formål for å styrke folketrygdens finansiering av Norges Blindeforbunds og Vestlandske Blindeforbunds rehabiliteringsinstitusjoner, jf. omtale under kap. 2661.
I tillegg foreslås bevilgningen redusert med 30 mill. kroner for å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger. Bevilgningsreduksjonen må ses på bakgrunn av at trygdeetaten har overførte bevilgninger fra 2003 til 2004.
Til sammen foreslås bevilgningen under post 1 redusert med 47,5 mill. kroner til 4 675,7 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2600 post 1 med i alt 47,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til at det er trygdeetaten ved de arbeidslivssentrene som nå er etablert i alle de 19 fylkene som har ansvaret for å ivareta statens forpliktelser i IA-avtalen gjennom å gi IA-bedriftene god oppfølging. I den forbindelse har Rikstrygdeverket uttrykt et stort behov for høy kompetanse på yrkesretta rehabilitering som kan tilføres disse arbeidslivssentrene. Disse medlemmer viser i denne forbindelse til at stortingsflertallet både ved behandlinga av statsbudsjettet for 2003 og 2004 pekte på at det ved Attføringssenteret i Rauland er utvikla en særskilt kompetanse nettopp på yrkesrettet rehabilitering, og flertallet ba Regjeringa sørge for at Attføringssenteret utvikles til et nasjonalt kompetansesenter på dette feltet. Søknaden fra Attføringssenteret i Rauland for å bli godkjent som kompetansesenter ligger, etter det disse medlemmer kjenner til, til behandling i helsedepartementet. På bakgrunn av den foruroligende situasjonen når det gjelder økningen i langtids sykefravær, vil disse medlemmer understreke at det nå haster med å få etablert det nasjonale kompetansesenteret.
Disse medlemmer viser til forslag til bevilgning til Attføringssenteret i Rauland under kapittel 20 Andre forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til Regjeringens forslag om budsjettreduksjoner, omprioriteringer og angivelig nødvendig innstramninger. Dette medlem viser til at økonomien i dag tåler en større statlig innsats i samfunnet og ikke minst til ønske om at organisasjoner - offentlige og private - skal ha mest mulige forutsigbare rammevilkår og budsjett å forholde seg til. Dette medlem støtter derfor ikke Regjeringens forslag til endringer i ovenfornevnte budsjettområde.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2600 | Trygdeetaten: | ||
1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 17 500 000 | |
fra kr 4 723 211 000 til kr 4 705 711 000" |