Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

8.3 Kap. 2600 Trygdeetaten

Bevilgningen foreslås redusert med 15 mill. kroner som følge av overføring av administrative ressurser knyttet til overføring av vedtaksmyndighet til Aetat i attføringssaker, jf. punkt 1 foran.

Videre foreslås bevilgningen redusert med 2,5 mill. kroner mot tilsvarende økning under kap. 2661 post 76 Bedring av funksjonsevnen, andre formål for å styrke folketrygdens finansiering av Norges Blindeforbunds og Vestlandske Blindeforbunds rehabiliteringsinstitusjoner, jf. omtale under kap. 2661.

I tillegg foreslås bevilgningen redusert med 30 mill. kroner for å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger. Bevilgningsreduksjonen må ses på bakgrunn av at trygdeetaten har overførte bevilgninger fra 2003 til 2004.

Til sammen foreslås bevilgningen under post 1 redusert med 47,5 mill. kroner til 4 675,7 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 2600 post 1 med i alt 47,5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet viser til at det er trygdeetaten ved de arbeidslivssentrene som nå er etablert i alle de 19 fylkene som har ansvaret for å ivareta statens forpliktelser i IA-avtalen gjennom å gi IA-bedriftene god oppfølging. I den forbindelse har Rikstrygdeverket uttrykt et stort behov for høy kompetanse på yrkesretta rehabilitering som kan tilføres disse arbeidslivssentrene. Disse medlemmer viser i denne forbindelse til at stortingsflertallet både ved behandlinga av statsbudsjettet for 2003 og 2004 pekte på at det ved Attføringssenteret i Rauland er utvikla en særskilt kompetanse nettopp på yrkesrettet rehabilitering, og flertallet ba Regjeringa sørge for at Attføringssenteret utvikles til et nasjonalt kompetansesenter på dette feltet. Søknaden fra Attføringssenteret i Rauland for å bli godkjent som kompetansesenter ligger, etter det disse medlemmer kjenner til, til behandling i helsedepartementet. På bakgrunn av den foruroligende situasjonen når det gjelder økningen i langtids sykefravær, vil disse medlemmer understreke at det nå haster med å få etablert det nasjonale kompetansesenteret.

Disse medlemmer viser til forslag til bevilgning til Attføringssenteret i Rauland under kapittel 20 Andre forslag.

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til Regjeringens forslag om budsjettreduksjoner, omprioriteringer og angivelig nødvendig innstramninger. Dette medlem viser til at økonomien i dag tåler en større statlig innsats i samfunnet og ikke minst til ønske om at organisasjoner - offentlige og private - skal ha mest mulige forutsigbare rammevilkår og budsjett å forholde seg til. Dette medlem støtter derfor ikke Regjeringens forslag til endringer i ovenfornevnte budsjettområde.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2600

Trygdeetaten:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

17 500 000

fra kr 4 723 211 000 til kr 4 705 711 000"