Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

8.2 Kap. 621 Tilskudd til kommunale tjenester, organisasjoner m.m.

Den nye toppfinansieringsordningen for ressurskrevende brukere er omtalt i St.prp. nr. 1 (2003-2004) for Sosialdepartementet. Det er for 2004 avsatt 1,2 mrd. kroner på overslagsbevilgningen til formålet. For en nærmere omtale av ordningen vises det til rundskriv U-12/2003.

Kommunene hadde frist til 15. april med å rapportere regnskapsførte lønnsutgifter knyttet til den enkelte bruker. Fortsatt mangler innrapportering fra rundt 100 kommuner. En foreløpig prognose over innmeldte utgifter knyttet til toppfinansieringsordningen for 2004 viser et høyere beløp enn det avsatte beløpet på 1,2 mrd. kroner. Sosial- og helsedirektoratet vil be kommunerevisjonen i utvalgte kommuner foreta en gjennomgang av innrapporterte utgifter, herunder kontrollere om kriteriene for tilskudd er oppfylt, før tilskudd for 2004 utbetales. Før denne kontrollen er gjennomført og alle kommuner har kommet med sine rapporter, er det imidlertid uklart hvor stort bevilgningsbehovet vil kunne bli.

Sosialdepartementet vil avvente gjennomgangen til kommunerevisjonen og tall fra de gjenværende kommunene og eventuelt komme tilbake til saken, i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen høsten 2004. Videre vil ordningen bli omtalt i forslag til statsbudsjett for 2005.

Stortinget har ved behandlingen av forslaget i St.prp. nr. 1 (2003-2004) i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004) bedt Regjeringen evaluere ordningen fortløpende. Regjeringen tar sikte på å presentere et opplegg for evaluering i forslag til statsbudsjett for 2005.

Stortinget har også bedt Regjeringen om at fylkesmennene skal ta hensyn til særlig tyngende utslag for enkeltkommuner ved fordeling av skjønnsmidler. I retningslinjene for fordeling av skjønnsmidler vil fylkesmennene bli bedt om å ta hensyn til dette.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet vil påpeke at finansieringsordningen for ressurskrevende brukere er en overslagsbevilgning og at økt behov eller flere brukere skal kompenseres. Disse medlemmer er opptatt av at beregningsgrunnlaget for kommunale utgifter ikke snevres inn, men reflekterer det reelle behovet. Disse medlemmer viser til at forskrift om individuelle planer trådte i kraft 1. juli 2002. Dersom den enkelte brukers behov skal stå i sentrum, er det naturlig at disse planene danner utgangspunkt for kostnadsberegninger til en statlig toppfinansiering.

Komiteens medlem fra Senterpartiet peker på at organisasjoner som arbeider med aktiv virksomhet og opplæring for multihandikappede, som døvblinde, har dårlig økonomi. Dette medlem vil understreke at døvblindhet vanskelig kan sammenlignes med annen sykdom, og at det derfor vil kreve store ressurser for tilrettelegging og for å drive organisasjonsarbeid i en slik organisasjon. Det offentlige bør etter dette medlems oppfatning ved å yte driftstilskudd sikre at disse organisasjoner kan fortsette det frivillige arbeidet. Etter hva dette medlem har fått opplyst er det to organisasjoner som arbeider for de døvblindes interesser, FNDB og LSHDB, og det er viktig at begge disse organisasjonene blir sikret offentlige driftstilskudd.