Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6.14 Kap. 455 Redningstjenesten

I St.prp. nr. 1 (2003-2004) la Justisdepartementet opp til å styrke redningshelikoptertjenesten ved bl.a. å sette opp redningshelikopterbasen på Sola med døgnkontinuerlig tilstedevakt (15 minutters reaksjonstid) med sikte på etablering fra 1. januar 2004, avhengig av at dette var praktisk mulig. Forsvaret jobber fortsatt med å fullføre de praktiske, bygningsmessige tilpasningene ved 330-skvadronens lokaler, samt etablere arbeidsavtale for tjenesten. Likeledes etablerer Helse Vest RHF tilstedevakt for legebemanningen på redningshelikoptret. Forutsatt at dette kommer på plass, forventes det at døgnkontinuerlig tilstedevakt ved redningshelikopterbasen på Sola kan settes i drift i månedsskiftet mai/juni 2004. Som følge av den oppståtte forsinkelsen, foreslås bevilgningen på posten redusert med 1,8 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 455 post 1 med 1,8 mill. kroner.

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at Regjeringa i svar til Sosialistisk Venstreparti av 25. mai 2004, opplyser om at arbeidet med å førebu etablering av Florø-basen pågår, og at ei eventuell utlysing av anbod i 2004 ikkje vil krevje ekstra løyvingar. Desse medlemene ber Regjeringa intensivere arbeidet med etableringa av basen, slik at etablering er mogleg i 2006.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er bekymret over at det ikke er avsatt midler til oppstart av prosessen med etablering av ny redningshelikopterbase for Nordvestlandet. Disse medlemmer mener at dette arbeidet bør påbegynnes snarest og foreslår derfor en bevilgning på 0,5 mill. kroner til dette arbeidet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

455

Redningstjenesten (jf. kap. 3455)

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 300 000

fra kr 342 085 000 til kr 340 785 000"

I St.prp. nr. 1 (2003-3004) for Justisdepartementet er det redegjort for anskaffelse av nye redningshelikoptre. På bakgrunn av Helikopterfaglig Forums (HF) innstilling (rapport 2003), vurderer Regjeringen om anskaffelse skal skje ved at den eksisterende opsjonen på NH90 skal reforhandles eller om det skal iverksettes en ny anskaffelsesprosess i markedet. Vedståelsesfristen for opsjonen på NH90 som redningshelikopter er nå forlenget frem til 1. februar 2005.

I anledning den foreliggende opsjonen ble Regjeringen i oktober 2003 innklaget til EFTAs overvåkingsorgan (ESA). Det kan forventes at ESA tar stilling til klagen innen sommeren 2004, og Regjeringen har valgt inntil videre å avvente ESAs vurdering før det tas endelig stilling til anskaffelsesstrategien. Regjeringen vil på hensiktsmessig måte komme tilbake til Stortinget om den videre anskaffelsesstrategien.

Komiteen tar dette til etterretning.

Justisdepartementet redegjorde i St.prp. nr. 1 (2003-3004) kort for manglene knyttet til dagens separate, analoge radiosamband innen nødetatene politiet, brannvesenet og helsevesenet, herunder at dagens sambandsløsninger er avlyttbare. I vår har alle nødetatene mottatt varsel om pålegg fra Datatilsynet. Nødetatene må innen seks måneder starte arbeidet med tilfredsstillende sikring av de respektive samband ved at sambandsnettet krypteres, jf. personopplysningslovens § 13. For politiets del løper fristen på 6 måneder fra 1. april 2004.

Det arbeides videre med å utrede alternative utbyggingsformer for nytt nødnett, herunder trinnvis utbygging og realisering ved tjenestekjøp. Regjeringen vil komme nærmere tilbake til dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2005.

Komiteen tar dette til etterretning.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet, konstaterer at det er et presserende behov for et nytt radiosamband for nødetatene politi, brannvesen og helsevesen.

Dagens situasjon er langt fra tilfredsstillende, og utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko. Flertallet viser til at når det gjelder det nylige bankranet i Stavanger, er det mye som tyder på at avlytting av politiradioen har gitt ranerne kjennskap til politiets rutiner og arbeid. Politiets arbeid blir på denne måten svært vanskelig, og misforståelser kan oppstå når en ikke kan kommunisere fritt på politiradioen av frykt for at utenforstående hører på. Hensynet til personvernet, for eksempel når det gjelder syketransport, gjør det også uheldig at nødetatene ikke har et avlyttingssikkert samband. Datatilsynet har gitt nødetatene pålegg om at sambandsnettet krypteres. Det er uheldig dersom det nå må foretas omfattende investeringer i gammelt samband for å oppnå dette, før det nye nødnettet er på plass.

Arbeidet med nytt nødnett er grundig utredet, og flertallet mener utbyggingen nå må komme i gang. Flertallet forutsetter at Regjeringen i statsbudsjettet for 2005 legger fram en konkret gjennomføringsplan for bygging av nytt nødnett, slik at et nytt landsomfattende, felles digitalt radiosamband for nødetatene kan være i operativ drift over hele landet innen utgangen av 2008.