5.4 Kap. 334 Film- og medieformål
- 5.4.1 Post 22 Flyttekostnader - Medietilsynet, kan overføres
- 5.4.2 Post 50 Norsk filmfond, kan nyttes under post 71
- 5.4.3 Post 75 Medieprogram, kan overføres
I 2004 er det bevilget 7 mill. kroner til dekning av flyttekostnader knyttet til det nye Medietilsynet under kap. 334 post 22 Flyttekostnader - Medietilsynet. Slik markedet for kontorlokaler i Fredrikstad ser ut i dag, vil ikke flyttingen kunne gjennomføres før tidligst vår/sommer 2005. Som følge av dette vil en rekke av de kostnadene bevilgningen er ment å dekke først påløpe i 2005. Dette gjelder særlig kostnader til flytting, innkjøp av utstyr til nye lokaler og lønnsmerutgifter knyttet til det personalet som flytter til Fredrikstad. For at deler av bevilgningen skal kunne nyttes i 2005, er det behov for å gjøre bevilgningen under den aktuelle posten overførbar. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen i 2004 under kap. 334 post 22 Flyttekostnader - Medietilsynet gis stikkordet "kan overføres", jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII pkt. 1 under kapittel 21 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til St.meld. nr. 17 (2002-2003) om statlige tilsyn. Disse medlemmer stemte mot opprettelsen av det nye Medietilsynet. Samtidig erkjenner disse medlemmer at flertallet har gjort et slikt vedtak og at det derfor er nødvendig å bevilge penger til flytting.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det i 2004 ble bevilget 7 mill. kroner til dekning av flyttekostnader til det nye Medietilsynet. Når denne flyttingen ikke kan gjennomføres før tidligst i 2005, og det ikke er sikkerhet for flyttetidspunktet, mener disse medlemmer at denne bevilgningen bør trekkes tilbake, og bevilges når flytteplanene er klare.
Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 7 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag og tidligere vedtatt budsjett, og går følgelig mot Regjeringens forslag om å gjøre bevilgningen overførbar.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
334 | Film- og medieformål (jf. kap. 3334): | ||
22 | Flyttekostnader - Medietilsynet, nedsettes med | 7 000 000 | |
fra kr 7 000 000 til kr 0" |
For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen i 2004 under kap. 334 post 50 Norsk filmfond med 7,5 mill kroner. Dette vil medføre noe redusert aktivitet i 2. halvår 2004.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, omtalt i kapittel 1.3 foran, og går imot Regjeringens forslag om å redusere kap. 334 post 50 med 7 500 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Regjeringen har foreslått å redusere bevilgningen til Norsk filmfond med 7,5 mill. kroner. Disse medlemmer vil peke på at norsk film er inne i en svært god utvikling både når det gjelder antall produserte filmer og publikumsoppslutning. Disse medlemmer mener at det er viktig å bygge videre på denne suksessen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at virksomheter som baserer sin virksomhet på offentlige midler i størst mulig grad bør gis forutsigbare rammer. Når Stortinget vedtar bevilgninger i statsbudsjettet bør det i størst mulig grad være mulig å ikke endre slike bevilgninger i Revidert nasjonalbudsjett kun et halvt år etterpå. Disse medlemmer finner ikke at det er særskilte grunner til å redusere denne bevilgningen nå og går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener at Regjeringen legger opp til en lite forutsigbar budsjettsituasjon for ulike virksomheter, som bl.a. Filmfondet, når Regjeringen midt i et budsjettår trekker tilbake bevilgninger som ble vedtatt i statsbudsjettet for mindre enn 6 måneder siden. Det gir dårlig signaleffekt når det gjelder budsjettansvarlighet, og gir usikre produksjonsplaner for Filmfondet. Disse medlemmer ser ikke at landets finansielle forhold med nødvendighet krever en slik reduksjon i budsjettet. Disse medlemmer går imot reduksjonen på 7,5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til proposisjonen der Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen til Norsk filmfond med 7,5 mill. kroner. Disse medlemmer mener det er beklagelig at Regjeringen velger å saldere budsjettet ved å kutte i filmstøtten i en tid der norsk film er i framgang og trenger staten som en aktiv støttespiller for å kunne fortsette den positive utviklingen.
Disse medlemmer ønsker å opprettholde bevilgningene på dette feltet, og går imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen over kap. 334 post 50 med 7,5 mill. kroner.
Kultur- og kirkedepartementets utarbeiding av de årlige budsjettforslagene under kap. 334 post 75 Medieprogram bygger på anslag som følge av at EUs budsjettvedtak først foreligger etter at budsjettforslaget er utarbeidet. Det årlige bevilgningsbehovet varierer dessuten fra år til år som følge av valutakurssvingninger, jf. omtalen under ovennevnte post i St.prp. nr. 1 (2003-2004).
Norge deltar i dag i EU-programmene "Media Plus" og "Safe use of Internet". Samarbeidet med EU på den audiovisuelle sektoren er hjemlet i EØS-avtalen, protokoll 31. Norges deltakelse i Media Plus (2001-2005) ble vedtatt av Stortinget ved behandling av St.prp. nr. 56 (2000-2001).
EU har for 2004 økt medlemskontingenten for deltakelse i disse programmene i forhold til tidligere år. Den samlede kontingenten for 2004 er fastsatt til 1,7 mill. euro, som innebærer at bevilgningsbehovet under kap. 334 post 75 øker med 2,8 mill. kroner i forhold til den vedtatte bevilgningen under posten. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen i 2004 under kap. 334 post 75 Medieprogram, kan overføres, økes med 2,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 334 post 75 med 2,8 mill. kroner.