4.23 Kap. 278 Norges landbrukshøgskole
Stortinget hadde følgende merknad i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004):
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk venstreparti, Senterpartiet og representanten Simonsen, ber departementet komme tilbake i Revidert budsjett for 2004 med en finansieringsplan for nødvendig rehabilitering av bygningene ved Norges landbrukshøgskole.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig folkeparti og Venstre forutsetter at departementet fremmer en finansieringsplan for nødvendig rehabilitering av bygningene ved Norges landbrukshøgskole for Stortinget på egnet måte."
Kontroll- og konstitusjonskomiteen hadde følgende merknad i Innst. S. nr. 142 (2003-2004):
"Komiteen har merket seg at Regjeringen har gitt en omtale av de oppgaver som eksisterer i forhold til bygningsmassen ved Norges Landbrukshøgskole, men at Stortingets vedtak om forslag til finansieringsplan ikke er fulgt opp. Komiteen vil understreke Regjeringens plikt til å følge opp Stortingets vedtak eller komme tilbake til Stortinget med saken.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at Regjeringen har gitt en omtale av de oppgavene som eksisterer i forhold til bygningsmassen ved Norges Landbrukshøgskole. Imidlertid finner ikke flertallet at Regjeringen har lagt frem en finansieringsplan. Flertallet forutsetter at Regjeringen forelegger Stortinget en finansieringsplan for vedlikehold og rehabilitering av bygningsmassen ved Norges Landbrukshøgskole i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004."
Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Statsbygg om å gjennomgå rehabiliteringsbehovet ved NLH, og fastsette kostnadsrammer for de enkelte prosjektene. Statsbygg anslo kostnadene til om lag 750 mill. kroner uten funksjonsendringer i bygningene. Det er satt i gang prosjektering av Sørhellinga-bygget i 2004, og det foreligger nå et utkast til byggeprogram og et kostnadsanslag. Forprosjekt med forslag til kostnadsramme vil kunne bli ferdig sommeren 2005. Det er rasjonelt å endre funksjonene i bygget og derfor vil kostnadene til oppgradering bli høyere enn anslått.
Det foreligger ikke på dette tidspunkt et kostnadsoverslag for de øvrige prosjektene. Dette arbeides det med. Det må her tas hensyn til en framtidsrettet bruk av bygningene, og mulige endringer av byggenes funksjon ut fra dette. Utdannings- og forskningsdepartementet vil komme tilbake til de enkelte prosjektene når det foreligger kostnadsramme, jf. bevilgningsreglementet og de anvisningene det gir for behandling av byggeprosjekter. Departementet vil videre prioritere prosjektene på Ås i forhold til øvrige behov i universitets- og høgskolesektoren.
For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 1,084 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 278 post 50 med 1,084 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet gir sin tilslutning til Regjeringens foreslåtte kutt på denne post. Disse medlemmer viser dog til at denne tilslutning ikke har noen sammenheng med Regjeringens påberopte behov for omprioriteringer. Disse medlemmer mener imidlertid at kuttet er forsvarlig og tilpasset virksomhetens bevilgningsbehov.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til tidligere merknader der Stortinget har bedt Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en finansieringsplan for rehabilitering av bygningene ved Norges Landbrukshøgskole. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen har satt i gang arbeidet med å gjennomgå rehabiliteringsbehovet, herunder også hensiktsmessig funksjonsfordeling mellom bygningene. Disse medlemmer har videre merket seg at Regjeringen vil gi prosjektene på Ås prioritet i forhold til øvrige behov i universitets- og høgskolesektoren.
Disse medlemmer viser til proposisjonen og går imot Regjeringens forslag om å redusere statstilskuddet til NLH med 1,084 mill. kroner på kap. 278 post 50.