Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

19.1 Kap. 1810 Oljedirektoratet (jf. kap. 4810)

Sikkerhets- og arbeidsmiljødelen er fra 1. januar 2004 skilt ut fra Oljedirektoratet i et eget Petroleumstilsyn (Ptil) underlagt Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Ressursdelen av det tidligere Oljedirektoratet (OD) er fremdeles underlagt Olje- og energi-departementet.

De to virksomhetene er samlokalisert i de lokalene hvor det tidligere OD holdt til. For å bidra til rolleklarhet og for å gjøre bygget hensiktsmessig for to etater, har det vært nødvendig å foreta enkelte bygningsmessige tilpasninger/endringer og gjøre om administrasjons-, informasjons-, og IKT-systemer. Merkostnadene som følge av ovennevnte dekkes i hovedsak innenfor etatenes driftbudsjetter for 2003 og 2004. Det er imidlertid behov for å styrke det nye ODs driftsbudsjett for 2004 med 1 mill. kroner knyttet til ovennevnte arbeider.

Siden etatene er samlokalisert er det lagt opp til en modell som utnytter stordriftsfordeler ved å ha enkelte fellestjenester. Fellestjenestene er lagt opp slik at den ene etaten drifter tjenesten både for egen virksomhet og den andre etaten. Den etaten som ikke har tjenesten, har krav på et tjenestetilbud ifølge en etablert samarbeidsavtale. Det totale budsjettet knyttet til slike fellestjenester er plassert hos den etat hvor oppgaven(e) har sin organisasjonsmessige tilhørighet og hvor driftsansvaret er plassert.

De totale utgifter for fellestjenester som OD har driftsansvar for budsjetteres i dag under kap. 1810, i tillegg til at Petroleumstilsynets andel av fellesutgiftene budsjetteres under Petroleumstilsynets budsjett. OD utsteder et refusjonskrav til Petroleumstilsynet for deres del av utgiftene. Inntektene føres under kap. 4810 post 10 Refusjoner. Denne løsningen for budsjettering og regnskapsføring av fellesutgiftene innebærer at den samlede utgifts- og inntektssiden i statsbudsjettet og statsregnskapet blir høyere enn reelt.

For å unngå dobbeltføring og for å effektivisere det interne arbeidet i OD og Petroleumstilsynet, foreslås det å legge om rutinene slik at OD og Petroleumstilsynet benytter belastningsfullmakt når det gjelder utgifter forbundet med fellestjenester på hverandres respektive budsjettposter. En slik omlegging innebærer at ODs utgifts- og inntektsbudsjett (kap. 1810 post 1 og kap. 4810 post 10) reduseres med 11 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2004.

Samlet foreslås det å redusere bevilgningen under kap. 1810 post 1 med 10 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 1810 post 1 med i alt 10,0 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går inn for en redusert bevilgning i tråd med utskillelse av Petroleumstilsynet, samt redusert aktivitet i Nordområdene.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1810

Oljedirektoratet (jf. kap. 4810)

1

Driftsutgifter, nedsettes med

22 000 000

fra kr 157 424 000 til kr 135 424 000"

Som følge av delingen i to direktorater ble det foretatt en splitt av budsjettet for 2004 mellom Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet. Ved gjennomgang pr. 31. desember 2003 viser det seg at 1 mill. kroner av utgiftene som ble lagt til Petroleumstilsynet knytter seg til inntekter under Oljedirektoratet. Det foreslås derfor at utgiftene under post 21 økes med 1 mill. kroner. Motsvarende endring er foreslått under kap. 1572 post 21.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 1810 post 21 med 1,0 mill. kroner.