10.3 Kap. 855 Statlig forvaltning av barnevernet
Staten opprettet 1. januar 2004 Statens barnevern og familievern (SBF). SBF overtok da ansvaret for all fylkeskommunal barnevernvirksomhet og for de fylkeskommunale familievernkontorene. Bakgrunnen for overtakelsen hadde sammenheng med flere forhold knyttet både til varierende kvalitet på barnevernstjenesten, ulik standard på hjelpetilbudet, mangelfull kontroll på private institusjoner og bistand til kommuner. Et viktig mål ved reformen er derfor å styrke den faglige styringen av barnevernet. Samtidig er det viktig å oppnå en bedre kostnadskontroll innenfor sektoren. Det vises for øvrig til målsettingen for virksomheten nedfelt i Ot.prp. nr. 9 (2002-2003).
Den statlige overtakelsen av barnevernet er en omfattende og krevende reform. Å redusere kostnadsveksten i sektoren samtidig som det faglige arbeidet styrkes er en stor utfordring for virksomheten og departementet. Et vesentlig moment i reformen er en snuoperasjon for å redusere behovet for tunge, kostbare tiltak, og hvor man i større grad satser på familie- og nærmiljøbaserte tiltak og en ny modell for effektiv behandling i institusjon. Samtidig vil det bli prioritert å iverksette hjelpetiltak som kan bidra til å bedre foreldres omsorg for sine barn og hindre adferdsproblemer. Et annet viktig element etter statlig overtakelse er godkjenning av private institusjoner og reforhandling av avtaler. Gjennom dette arbeidet forventes det både en styrking av behandlingstilbudet og en reduksjon i kostnadsnivået.
Staten har kun hatt ansvaret for barnevernet i om lag 4 måneder, og det er fortsatt stor usikkerhet knyttet til hvor stor effekt de ulike omstillingstiltakene vil ha på kostnadsutviklingen i 2004. Samtidig viser regnskapstall fra fylkeskommunene en sterkere kostnadsvekst i 2003 enn hva som ble lagt til grunn i 2004-budsjettet. Dette illustrerer den betydelige utfordringen det er å få oversikt over og kontroll med kostnadsveksten. Barne- og familiedepartementet vil følge utviklingen i den nye statlige virksomheten nøye, og foreta en grundig gjennomgang av kostnadsutviklingen og effekten av omstillingstiltakene. På dette grunnlag vil Regjeringen om nødvendig komme tilbake til Stortinget med forslag om økte bevilgninger.
Komiteen tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen av Ot.prp. nr. 9 (2002-2003) der det ble besluttet at Statens barne- og familievern (SBF) skulle overta all fylkeskommunal barnevernsvirksomhet og de fylkeskommunale familievernkontorene. I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) understreket en enstemmig familie-, kultur- og administrasjonskomité betydningen av en god faglig og økonomisk styring av det statlige barnevernet for å ivareta høy kompetanse og et godt faglig nivå i det regionale barnevernet. Disse medlemmer ber barne- og familieministeren orientere Stortinget dersom overtakelsen og etableringen av SBF ikke går som forutsatt i henhold til Stortingets vedtak og forutsetninger og dersom de økonomiske rammene ikke er tilstrekkelige til en gjennomføring av reformen.
Statsbygg har fra 1. januar 2004 innlemmet 96 barnevernseiendommer i husleieordningen. Innlemmingen er omtalt i St.prp. nr. 1 (2003-2004) Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Innlemmingen medfører en økning i husleieinntektene under Statsbygg. Inntektene skal dekke drift og ytre vedlikehold av eiendomsmassen, inklusiv vedlikeholdsetterslepet utover det som kan klassifiseres som ekstraordinært vedlikehold. I tillegg til dette har Barne- og familiedepartementet gjort en avtale med Statsbygg om at de skal overta departementets vedlikeholdsforpliktelser på om lag 40 leide eiendommer. Statsbygg vil etter avtale fakturere departementet for et fast årlig beløp for å dekke de gjennomsnittlige årlige vedlikeholdskostnadene.
Statsbygg anslår kostnadene basert på innlemming av eiendommer i husleieordningen og vedlikeholdsansvar til om lag 82,5 mill. kroner. Barne- og familiedepartementet har på bakgrunn av regnskapstall for 2002, pris- og kostnadsjustert for 2003 og 2004, anslått at fylkeskommunenes forbruk på de eiendommer som Statsbygg skal overta utgjorde om lag 25 mill. kroner. De reelle merutgifter for Barne- og familiedepartementet knyttet til forvaltning av eiendommene er på bakgrunn av dette anslått til 57,5 mill. kroner.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke kap. 855 post 1 med 57,5 mill. kroner.
Barne-, ungdoms- og familieforvaltningen (BUFA) og Statens barnevern og familievern (SBF) er i dag to selvstendige organisasjoner underlagt Barne- og familiedepartementet. Organisasjonene er samlokalisert og i St.prp. nr. 1 (2003-2004) er det forutsatt at de to organisasjonene skal slås sammen fra 1. januar 2005.
Barne- og familiedepartementet har imidlertid valgt å fremskynde prosessen med å slå sammen BUFA og SBF slik at dette skjer allerede fra 1. juli 2004. Grunnene til dette er flere. I forbindelse med oppbygging av en ny organisasjon (SBF) gjennomføres det viktige organisatoriske tiltak, samtidig som det skjer en kulturbygging. Det er viktig at denne utviklingen skjer parallelt i hele den fremtidige organisasjonen, inkludert BUFA. Sammenslåingen vil også innebære administrative og økonomiske gevinster, særlig når det gjelder etablering av støttefunksjoner. Det vil være uhensiktsmessig å først etablere parallelle systemer for dette, for så å foreta en ny omorganisering og tilpasning til en ny felles organisasjon i 2005. Også av hensyn til samarbeidende etater og lokale myndigheter, samt brukerne vil det være en fordel allerede i år å etablere en varig organisasjonsstruktur.
At sammenslåingen av BUFA og SBF skjer noe raskere enn hva som tidligere er vurdert som mulig, endrer ikke forutsetninger og premisser for styring som er lagt til grunn i tidligere måldokumenter til Stortinget. Det betyr at Barne- og familiedepartementet fortsatt vil ha en tett oppfølging av organisasjonen.
Den felles organisasjonen skal ivareta alle de oppgaver som i dag er lagt til BUFA og SBF. Barne- og familiedepartementet foreslår i tillegg at forvaltning og oppfølging av krisesentrene legges til det regionale apparatet, jf. omtale i Kommuneproposisjonen for 2005.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å omdisponere 77 mill. fra kap. 855 post 1 og 1 mill. kroner fra kap. 842 post 1 til kap. 858 post 1. I denne forbindelse foreslås det også at kap. 858 post 1 tilføres stikkordet "kan nyttes under kap. 855 post 1".
Samlet foreslås bevilgningen under kap. 855 post 1 redusert med 19,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 855 post 1 med i alt 19,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Statsbygg beregner mer enn tredobbelte utgifter (82,5 mill. kroner) enn fylkeskommunene (25 mill. kroner) for drift av 96 barneverninstitusjoner, og vedlikeholdsutgifter på om lag 40 leide eiendommer. Det pekes på et vedlikeholdsetterslep utover det som kan klassifiseres som ekstraordinært vedlikehold. Disse medlemmer viser til de trange rammene fylkeskommunene hadde for driftene av disse institusjonene, og forventer at de økte kostnadene gir seg utslag i bedre og mer tidsriktig vedlikeholdte barneverninstitusjoner, og ikke går med til økte administrasjonskostnader når byggene skal administreres av Statsbygg. Disse medlemmer viser for øvrig til sitt forslag under kap. 3.4.1, om gjennomgang at budsjettpolitikken i Statsbygg når det gjelder husleie, vedlikehold og investeringer generelt.