Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

10.2 Kap. 844 Kontantstøtte

Bevilgningen til kontantstøtte i saldert budsjett er på 2 852 mill. kroner. Utgiftene anslås nå til 3 045 mill. kroner. Dette medfører et merbehov på 193 mill. kroner.

Rikstrygdeverkets kontantstøttestatistikk viser et høy ere antall barn med kontantstøtte enn forutsatt i saldert budsjett. Dette skyldes hovedsakelig lavere netto tilvekst av nye barnehageplasser i 2003 for barn under 3 år enn måltallet på 8 000 plasser. I anslaget er det videre lagt til grunn at 8 000 nye plasser for barn under 3 år tas i bruk i løpet av 2004.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det å øke bevilgningen under kap. 844 post 70 med 193 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 844 post 70 med 193,0 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at stortingsflertallet har innført kontantstøtten. Disse medlemmer er sterkt imot kontantstøtteordningen, og ser ikke at det gir noen valgfrihet så lenge det er flere tusen barn som ikke får tilbud om barnehageplass sjøl om det er primærønsket. Dette er en meget kostbar ordning, som ikke har ført til at småbarnsforeldre bruker mer tid sammen med barna. Samtidig bidrar kontantstøtten til at det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret blitt sementert, og arbeidstilbudet blir redusert.

Disse medlemmer vil peke på at Regjeringen ikke har nådd målet om utbygging av 12 000 nye barnehageplasser. Mange ulike undersøkelser viser at foreldre foretrekker et tilbud om en trygg barnehageplass i nærmiljøet til sine barn, framfor kontantstøtten og eller bruk av dagmamma eller andre mer usikre omsorgsløsninger.

Disse medlemmer viser til sin merknad i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) og Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, og foreslår å oppheve kontantstøtten fra 1. august inneværende år.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 1 210 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag og tidligere vedtatt budsjett. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, kan nyttes under kap. 856 post 60, nedsettes med

1 017 000 000

fra kr 2 852 195 000 til kr 1 835 195 000"

Komiteens medlem fra Senterpartiet registrerer at Rikstrygdeverkets kontantstøttestatistikk viser et høyere antall barn med kontantstøtte enn forutsatt i saldert budsjett, og at dette skyldes lavere netto tilvekst av nye barnehageplasser i 2003 enn måltallet på 8 000 plasser. Dette medlem beklager den lave utbyggingen, og mener det må tas offensive grep for å nå måltallet i 2004.

Dette medlem viser til Senterpartiets program for inneværende periode, der det går fram at partiet ønsker å avgrense kontantstøtten til å gjelde foreldre som er hjemme med barn under 3 år. Dette medlem viser videre til Senterpartiets alternative budsjett for 2004 med forslag om å redusere bevilgningen til kontantstøtte med 1 000 mill. kroner. En tilsvarende begrensning i kontantstøtten med virkning fra 1. juli 2004 og ut året, vil medføre et kutt på 500 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, kan nyttes under kap. 856 post 60, nedsettes med

307 000 000

fra kr 2 852 195 000 til kr 2 545 195 000"