7.1 Hovudprioriteringar innafor dei økonomiske planrammene
Utfordringene i de ulike deler av transportsektoren er bl.a. knyttet til følgende:
– Viktige deler av jernbanenettet trenger å moderniseres. Standardheving og kapasitetsøkning i trafikksterke områder er en forutsetning for at jernbanen i årene framover skal være et attraktivt tilbud.
– Det er et stort utbyggingsbehov på det høytrafikkerte vegnettet, særlig for å øke trafikksikkerheten. I lavtrafikkerte områder er utfordringene i vegsektoren i første rekke å få en bedre og jevnere standard når det gjelder vegbredde og bæreevne.
– I byområdene må det legges til rette for å øke kollektivtransportens markedsandeler og dempe bilbruken.
– Sikkerheten bør forbedres for skipstrafikken i norske farvann og havner.
– Vedlikeholdet må være tilstrekkelig til å ta vare på eksisterende infrastruktur.
– I luftfarten skaper nye myndighetskrav i forbindelse med flysikkerhet og tiltak mot terror og sabotasje utfordringer for de regionale lufthavnene.
For å møte utfordringene i transportsektoren er det behov for høy innsats både til investeringer og til drift og vedlikehold. Regjeringen legger i perioden 2006-2015 til grunn en samlet planramme på 192,5 mrd. kroner. Planrammen omfatter utgiftskapitler til Jernbaneverket, Statens vegvesen og Kystverket. Statlig kjøp av regionale lufthavntjenester er knyttet til infrastruktur og inngår derfor i rammen. Rammen omfatter også statlig kjøp av tjenester med persontog.
Sammenliknet med gjennomsnitlige bevilgninger i 2002-2004 er dette en årlig økning på om lag 420 mill. kroner - sammenliknet med bevilgningene i perioden 1998-2001 er den årlige økningen på om lag 1 mrd. kroner for veg og jernbane samlet sett.
Den økonomiske rammen Regjeringen legger til grunn i meldingen, er totalt 7 mrd. kroner høyere enn det som ble lagt til grunn i transportetatenes forslag (700 mill. kroner pr. år). Høringsuttalelsene til planforslaget har vært et viktig grunnlag for å fastsette en økt økonomisk ramme samt fordelingen av denne.
Økningen i planrammen i forhold til rammen lagt til grunn i transportetatenes forslag er fordelt slik:
– Jernbaneverket med 2 150 mill. kroner
– Statens vegvesen med 4 550 mill. kroner
– Kystverket med 300 mill. kroner.
Økningen bidrar til bedre lønnsomhet og sikkerhet i vegsektoren, samt til å styrke jernbanenes konkurransekraft ved å legge til rette for økt bruk av jernbane innenfor gods- og persontrafikk.
På jernbane har den økte planrammen bl.a. gjort det mulig å øke investeringsinnsatsen på Østfold- og Vestfoldbanen. Det er også en betydelig økning til mindre investeringstiltak for å bedre sikkerheten, øke kapasiteten samt utvikle stasjoner og knutepunkter.
På vegsektoren har den økte planrammen bl.a. gjort det mulig å framskynde satsingen på firefeltsutbyggingen på E6 mellom Oslo og Mjøsbyene og E18 i Vestfold, samt økt innsats på bl.a. E39 på Vestlandet, E6 gjennom Nordland og korridoren Oslo-Bergen. I tillegg er de fylkesfordelte rammene til øvrige riksveger styrket.
Innsatsen er også økt når det gjelder målrettede mindre investeringstiltak for å bedre sikkerhet, framkommelighet for kollektivtransport og tiltak for å legge til rette for gange og bruk av sykkel.
For Kystverket er tiltak for å styrke sikkerheten og beredskapen til sjøs prioritert.
Regjeringens fordeling av rammen går fram av tabell 1.1 i meldingen.
Tabell 1.1 Rammefordeling statlige midler. Årlig gjennomsnitt. Mill. 2004-kroner
Bevilget 2002-20041 | NTP 2006-2015 | |
Jernbaneverket2 | 4 575 | 4 700 |
Statens vegvesen | 12 000 | 12 250 |
Kystverket | 600 | 600 |
Statlig kjøp av regionale lufthavntjenester | 234 | 300 |
Kjøp av persontransport med tog | 1 418 | 1 400 |
Sum | 18 827 | 19 250 |
1 Bevilget 2002 og 2003, og saldert budsjett for 2004
2 Kap. 1350, post 25 Drift og vedlikehold av Gardermobanen finansieres ved brukerbetaling og inngår ikke som del av plangrunnlaget i Nasjonal transportplan.
Statlige midler til Bjørvika kommer i tillegg til rammen, med unntak av 200 mill. kroner i tråd med St.meld. nr. 28 (2001-2002) Utvikling av Bjørvika. Kommunale havner og Avinors stamlufthavner finansieres ikke over statsbudsjettet og inngår således ikke i rammen.
Både for jernbane, veg, sjøtransport og de regionale lufthavnene er det et etterslep i vedlikehold av infrastrukturen. Regjeringen vil derfor styrke innsatsen til drift og vedlikehold i planperioden. Med dette tas infrastrukturen bedre vare på. Det vil være positivt for framkommelighet og sikkerhet, samtidig som det vil redusere framtidig vedlikeholdsbehov og behov for reinvestering. For de regionale lufthavnene vil Regjeringen i tillegg til økte statlige bevilgninger gjøre enkelte endringer i lufthavnstrukturen som styrker økonomien i luftfarten samlet sett.
Regjeringen vil tilpasse oppfølgingen av planrammen og omfanget av brukerfinansiering til helheten i de årlige budsjettopplegg ut fra utviklingen i den økonomiske situasjonen. De økonomiske rammene ligger til grunn for prioritering, planlegging og budsjettering i perioden, men er ikke bindende i budsjettsammenheng. Dersom det i de årlige budsjett ikke skulle være rom for å følge opp planrammene, vil Regjeringen skjerme tiltak som er viktige for sikkerheten i transportsystemet. Dersom de årlige budsjetter skulle gi rom for ytterligere å øke innsatsen, vil dette bli konsentrert til investeringstiltak som kan bedre framkommeligheten.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er urolege for ei utvikling der det kan sjå ut til at midlar til samferdselssektoren vert lågare prioritert for kvart år, og viser til at den delen av statsbudsjettet som går til samferdsel er meir enn halvert frå 1986.
Fleirtalet viser elles til sine rammer, merknader og forslag under sine generelle merknader i kapittel 1.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen går inn for at det i tiårsperioden skal brukes i alt 192,5 mrd. kroner over statsbudsjettet til utbygging, drift og vedlikehold av transportnettet i Norge. Fordelingen av statlige midler blir slik for de formål som omfattes av Nasjonal transportplan 2006-2015:
– 47 mrd. kroner til Jernbaneverket
– 122,5 mrd. kroner til Statens vegvesen
– 6 mrd. kroner til Kystverket
– 3 mrd. kroner til statlig kjøp av lufthavnstjenester fra Avinor AS
– 14 mrd. kroner i statlig kjøp av persontransport med tog.
Disse medlemmer støtter Regjeringens forslag til økonomiske ramme og prioriteringene innenfor denne.
Disse medlemmer vil understreke at for veg- og jernbaneformål samlet sett, er den økonomiske rammen om lag 1 mrd. kroner høyere pr. år enn nivået for bevilgningene i perioden 1998-2001. Videre er rammen 700 mill. kroner høyere enn det som ble lagt til grunn for det felles planforslaget de statlige etatene la fram i juni 2003. Disse medlemmer vil peke på at Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2006-2015 legger opp til en vesentlig vekst i satsingen på samferdselsformål.
Disse medlemmer har merket seg at flere partier i denne innstillingen legger inn forventninger om større framtidige rammer enn Regjeringen. Disse medlemmer har dessuten spesielt merket seg at Arbeiderpartiets forslag innebærer en relativt sett mye mindre økning på veg enn på jernbane.
Disse medlemmer viser til at de endelige bevilgningene blir fastsatt i de årlige budsjettene. Skulle det i planperioden bli rom for større satsing på samferdsel enn de rammer som er skissert i St.meld. nr. 24 (2003-2004), mener disse medlemmer at den relative økningen bør være omtrent den samme for veg og jernbane.
Disse medlemmer foreslår derfor følgende:
"Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at den relative økningen blir omtrent den samme for veg og jernbane, dersom det i planperioden blir høyere årlige budsjettrammer enn planrammen i St.meld. nr. 24 (2003-2004)."
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser til sine auka rammer i kap. 1.2.2.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil øke rammen til samferdselsformål i perioden utover det Regjeringen har foreslått med 43,5 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil fordele denne økningen slik:
Formål | Økning | Årseffekt |
Jernbane | + 30,1 mrd. kroner | + 3,01 mrd. kroner |
Veier | ||
Veier i sentrale strøk | - 7 mrd. kroner | |
Veier i distriktene | + 5 mrd. kroner | |
Rassikring | + 2 mrd. kroner | |
Sykkel- og gangvei | +3,4 mrd. kroner | 0,34 mrd. kroner |
Kystverket | +2 mrd. kroner | 0,2 mrd. kroner |
Kjøp av riksveiferjetjenester | 1 mrd. kroner | 0,1 mrd. kroner |
Kjøp av lufthavntjenester | 0,5 mrd. kroner | 0,05 mrd. kroner |
Kollektivtransport | 6,5 mrd. kroner | 0,65 mrd. kroner |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser til at utbygging av samferdselstilbodet er viktig for å ta heile landet i bruk. For å få til ei sterk og nødvendig satsing på samferdsel kan det vere nødvendig å bruke oljepengar. Det er forsvarleg å bruke oljepengar til tiltak som lettar sentraliseringspresset, som set ledige i arbeid og som fjernar flaskehalsar/ulykkesfare og gjev næringslivet billegare transport. Denne medlemen vil på bakgrunn av dette gå inn for ei auke i ramma med 30 mrd. kroner i 10-års perioden.
Denne medlemen viser til merknad i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) der ein viser til at Bjørvikaprosjektet i stor grad er eit byutviklingsprosjekt. Denne medlemen viser til at ein innan dei knappe rammene ein har til samferdselsformål, finn det vanskeleg å nytte midlar frå samferdselssektoren til eit prosjekt som i så stor grad er byutvikling. På grunnlag av dette vil denne medlemen gå inn for at desse midlane vert omfordelt og nytta til kollektivtransport i Oslo og Akershus.