12. Forslag frå mindretal
Forslag frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for persontogdrift på Alnabanen.
Forslag frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i forbindelse med statsbudsjettet for 2005, med et forslag til likestilling av momsregelverket for jernbane og veg. Dette skal inneholde vurderinger av konsekvensene av at jernbaneinfrastrukturen omfattes av momsfritaket som vegsektoren har.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om miljøvennlig godstransport, havnestruktur og et helhetlig system av virkemidler for å nå målet om økt sjø- og banetransport av gods. Dette må ses i sammenheng med revisjon av havneloven. Saken må inneholde:
1. En helhetlig gjennomgang av forskjellige avgifter og gebyrer for transport av gods på veg, sjø og bane. Samt forslag til endringer for å styrke konkurransekraften til sjø og bane.
2. En gjennomgang og prioriterte tiltak for utbedring av jernbanens infrastruktur med tanke på økt frakt av gods på bane.
3. En gjennomgang og prioriterte tiltak for utbedring av farleder og fiskerihavner.
4. Tiltak og virkemidler som tilskudd til oppstart av godsruter i tråd med Marco-Polo-programmet som Stortinget har sluttet seg til.
5. Nytt forslag til havnestruktur som imøteser behovet for intermodale havner som mer effektivt skal klare omlastning mellom ulike transportmidler.
Forslag frå Høgre og Kristeleg Folkeparti:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at den relative økningen blir omtrent den samme for veg og jernbane, dersom det i planperioden blir høyere årlige budsjettrammer enn planrammen i St.meld. nr. 24 (2003-2004).
Forslag frå Arbeidarpartiet:
Forslag 5
1. Ramme
Stortinget ber Regjeringa auke ramma til samferdselsformål med 22 mrd. kroner i perioden 2006-2015 i høve til St.meld. nr. 24 (2003-2004). Stortinget ber Regjeringa nytte dei auka løyvingane med slik fordeling:
2006-2015 | pr. år | |
Veg: | ||
Stamvegar | 4 mrd. kroner | 0,4 mrd. kroner |
Øvrige riksvegar | 5 mrd. kroner | 0,5 mrd. kroner |
Rassikring | 1 mrd. kroner | 0,1 mrd. kroner |
Jernbane: | ||
Investeringar i lina | 10 mrd. kroner | 1 mrd. kroner |
Andre kollektivtiltak: | ||
Insentivordninga | 1 mrd. kroner | 0,1 mrd. kroner |
Alt. bruk av riksvegmidlar til koll.føremål | 0,5 mrd. kroner | 0,05 mrd. kroner |
Kystverket | 0,5 mrd. kroner | 0,05 mrd. kroner |
Totalt | 22 mrd. kroner | 2,2 mrd. kroner |
2. Vegar
Stortinget ber Regjeringa om å nytta den auka ramma til stamvegar med 4 mrd. kroner i NTP-perioden 2006-2015 til fylgjande forsering av og ekstra løyving til stamvegsprosjekt i perioden 2006-2015:
Korridor 1. Oslo-Svinesund | ||
Forsering av E6 | ||
Korridor 2. Oslo-Ørje/Magnor | ||
Forsering av E18 | ||
Forsering av rv 2 | ||
Rv 2, auka løyving | 300 mill. kr | |
Rv 35 Jevnaker-Olimb, auka løyving | 100 mill. kr | |
Korridor 3. Oslo-Grenland-Kristiansand-Stavanger | ||
E18 Kristiansand-Grimstad; auka standard og ekstra parsell, ev. E39 vest for Kristiansand | 250 mill. kr | |
E39 Vigeland-Osestad, forsering | ||
Rv 23 Måna-Lier, statleg løyving | 150 mill. kr | |
Rv 150 Ulvensplitten, auka løyving | 150 mill. kr | |
Korridor 4. Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim | ||
E39 Stavanger-Ålesund, auka løyving | 1 000 mill. kr | |
E39 Ålesund-Trondheim/Høgkjølen, løyving | 100 mill. kr | |
Korridor 5. Oslo-Bergen/Haugesund med arm via Sogn til Førde | ||
E134 Århus-Gvammen, statleg løyving | 300 mill. kr | |
E16 Hamang-Wøyen | 100 mill. kr | |
E16 Steinsfjordbrua, statleg løyving | 50 mill. kr | |
Rv 7/rv 52 Sokna-Ørgenvika, forsering, auka løyving | 150 mill. kr | |
E16 Øye-Borlaug | 100 mill. kr | |
Korridor 6. Oslo-Trondheim med armar til Ålesund og Trondheim | ||
Rv 4 Oppland, forsering | ||
Fossumdiagonalen, auka løyving | 200 mill. kr | |
E6 Oppland, auka løyving | 200 mill. kr | |
Soknedalen, forsering, auka løyving | 100 mill. kr | |
Oppdal sentrum, statleg løyving | 50 mill. kr | |
Korridor 7. Trondheim-Bodø med armar til svenskegrensa | ||
E6 strekningvise utbetringar i Nord-Trøndelag, herunder Nes bru, statleg løyving | 150 mill. kr | |
Helgelandspakka, statleg løyving | 150 mill. kr | |
Rv 80 Fauske-Bodø, statleg løyving | 100 mill. kr | |
Korridor 8. Bodø-Narvik-Tromsø-Kirkenes med arm til Lofoten mv. | ||
E6 Narvik-Bjerkvik | 100 mill. kr | |
E6 Vest for Alta, auka løyvingar | 200 mill. kr |
Stortinget ber Regjeringa om å nytta den auka ramma til øvrige riksvegar med 5 mrd. kroner etter same fordelingsnøkkel som i sitt forslag i St.meld. nr. 24 (2003-2004), jf. tabell:
Forslag til fordeling av ramma til øvrige riksvegar
Fylke | Regjeringa 2006-2009 mill. 2004-kr. | Regjeringa 2010-2015 mill. 2004-kr. | NTP totalt | Ap 2006-2009 | Ap 2010-2015 | Ap samla påplussing | Totalt Aps alternativ |
Østfold | 200 | 610 | 810 | 60 | 210 | 270 | 1 080 |
Akershus | 490 | 760 | 1 250 | 160 | 240 | 400 | 1 650 |
Oslo | 550 | 770 | 1 320 | 180 | 240 | 420 | 1 740 |
Hedmark | 150 | 340 | 490 | 40 | 120 | 160 | 650 |
Oppland | 140 | 300 | 440 | 40 | 90 | 130 | 570 |
Buskerud | 430 | 470 | 900 | 140 | 150 | 290 | 1 190 |
Vestfold | 170 | 470 | 640 | 60 | 150 | 210 | 850 |
Telemark | 310 | 400 | 710 | 100 | 120 | 220 | 930 |
Aust-gder | 150 | 330 | 480 | 40 | 120 | 160 | 640 |
Vest-Agder | 220 | 360 | 580 | 80 | 120 | 200 | 780 |
Rogaland | 530 | 660 | 1 190 | 180 | 210 | 390 | 1 580 |
Hordaland | 850 | 1 030 | 1 880 | 280 | 330 | 610 | 2 490 |
Sogn og Fjordane | 330 | 630 | 960 | 120 | 210 | 330 | 1 290 |
Møre og Romsdal | 570 | 490 | 1060 | 180 | 150 | 330 | 1 390 |
Sør-Trøndelag | 190 | 430 | 620 | 60 | 150 | 200 | 830 |
Nord-Trøndelag | 210 | 240 | 450 | 60 | 90 | 150 | 600 |
Nordland | 300 | 400 | 700 | 100 | 120 | 220 | 920 |
Troms | 200 | 420 | 620 | 60 | 150 | 210 | 830 |
Finnmark | 180 | 120 | 300 | 60 | 30 | 90 | 390 |
Sum | 6 170 | 9 230 | 15 400 | 2 000 | 3 000 | 5 000 | 20 400 |
Fordelinga av dei auka rammene må kunna vurderast nærare i samband med handlingsplanane og budsjettet for det einskilde år, slik at det vert god framdrift i dei einskilde prosjekt og at prosjekt vert gjennomførte ganske løpande.
3. Jernbane
Stortinget ber Regjeringa auke ramma til jernbaneføremål med 10 mrd. kroner i perioden 2006-2015. Stortinget ber Regjeringa sørge for at dei auka rammene gjer det mogleg å forsera prosjekt som alt er inne i ramma, samt å ta inn nye prosjekt i tråd med Jernbaneverket sitt satsingsalternativ 2B.
Rekkefylgje kan fråvikast dersom det er naudsynt ut frå dei einskilde prosjekt sin planstatus e.l.
Det er ein føresetnad at den auka ramma til jernbaneføremål skal kunna finansierast med lån og at ekstrasatsinga kan løyvast over statsbudsjettet over ein lengre periode etter nærare vurdering.
4. Kystverket
Stortinget ber Regjeringa auke ramma til Kystverket med 0,5 mrd. kroner i perioden 2006-2015. Stortinget ber Regjeringa sørge for at den auka ramma prioriterast til fiskerihamner og farleier.
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 6
Tabell, rammeforslag statlige midler. Mill. 2004-kroner
Regjeringens forslag til NTP 2006-2015 | Fremskrittspartiets forslag til NTP 2006-2015 | |
Jernbaneverket | 47 000 | 29 800 |
Statens vegvesen | 122 500 | 197 500 |
Kystverket | 6 000 | 5 000 |
Statlige kjøp av regionale lufthavntjenester | 3 000 | 3 100 |
Kjøp av persontransport med tog | 14 000 | 7 500 |
Sum | 192 500 | 242 900 |
Forslag 7
Kalkulasjonsrenten for investeringer i vegnettet settes til 4 pst.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen om å overføre Luftfartstilsynet, Post- og teletilsynet, samt Jernbanetilsynet fra Samferdselsdepartementet til et annet departement.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen om å opprette en felles ulykkeskommisjon for alle større ulykker innen transportsektoren, og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med alternative løsninger når det gjelder organisering og arbeidsområder.
Forslag 10
Alt statlig kjøp av vedlikeholds- og utbyggingstjenester i samferdselssektoren skal som hovedregel konkurranseutsettes.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag slik at fartsgrensen på motorveger klasse A kan økes fra 90/100 km/t til 110 km/t.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen skille all produksjon av transporttjenester og samferdselsrelatert vare- og tjenesteproduksjon fra offentlig myndighetsutøvelse.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen foreta en modernisering og fornyelse av dagens regelverk slik at man kan etablere et fullstendig markedsstyrt transportmarked.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen om å omorganisere det nåværende Samferdselsdepartementet til et Transportdepartement med ansvar for alt innenfor transport til lands, vanns og i luften, samt all virksomhet som er en naturlig del av transportvirksomheten, herunder havnevirksomhet.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen etablere et Statens transporttilsyn som får til oppgave å drive kontroll av all transport til lands (veg og jernbane), vanns og luft og havnevirksomhet for å påse at alle regler, særlig sikkerhetsbestemmelser, følges.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen om å omorganisere dagens havner til aksjeselskaper.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om ettergivelse av bompengeselskapenes gjeld, slik at bomstasjonene kan fjernes. Eventuelle midler som er innkrevd, men ikke brukt, skal til de prosjekter de er innkrevd til.
Forslag frå Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 18
1. Rammene til samferdselsformål i planperioden 2006-2015 økes med 43,5 mrd kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Midlene fordeles på følgende måte:
Formål | Økning | Årseffekt |
Jernbane | + 30,1 mrd. kroner | + 3,01 mrd. kroner |
Stamveier | - 5,47 mrd. kroner | - 0,574 mrd. kroner |
Øvrige riksveier | + 3,47 mrd. kroner | + 0,347 mrd. kroner |
Rassikring | + 2,0 mrd. kroner | + 0,2 mrd. kroner |
Sykkel- og gangvei | + 3,4 mrd. kroner | + 0,34 mrd. kroner |
Kystverket | + 2,0 mrd. kroner | + 0,2 mrd. kroner |
Kjøp av riksveiferjetjenester | + 1 mrd. kroner | + 0,1 mrd. kroner |
Kjøp av lufthavntjenester | + 0,5 mrd. kroner | + 0,05 mrd. kroner |
Kollektivtransport | + 6,5 mrd. kroner | + 0,65 mrd. kroner |
2. Midlene innenfor disse hovedrammene fordeles i tråd med Sosialistisk Venstrepartis merknader i Innst. S. nr. 240 (2003-2004).
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en handlingsplan for hvordan samferdselssektoren effektivt skal redusere utslippene av klimagasser.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen påse at forskriften om luftforurensning presiserer at prosjekter, og/eller tiltak som vil øke luftforurensningen i allerede belastede områder, ikke kan gjennomføres uten forutgående konsekvensanalyse og kompenserende tiltak.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen legge fram en handlingsplan for å redusere støybelastningene fra veisektoren.
Det nasjonale målet for reduksjon av støy er at i 2010 skal 25 pst. færre være utsatt for støyplager.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen om å begrense veitrafikken på en slik måte at villreinen ikke hindres i sin naturlige ferdsel til og fra beiteområder. Dette innebærer vinterstenging av rv 7 over Hardangervidda.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en opptrappingsplan for oppgradering av trafikksikkerheten langs kysten, utbedring av fiskerihavner og farleder. Planen skal ha et 4-årig perspektiv for gjennomføring i første del av planperioden 2006-2009.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen i sitt videre arbeid med å gjøre det tryggere og mer attraktivt å velge sykkel som framkomstmiddel, om å legge Statens vegvesens grunnlagsdokument (mai 2003) Nasjonal sykkelstrategi til grunn som gjeldende strategidokument.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen følge opp den nasjonale sykkelstrategien med å etablere en nasjonal sykkelplan med oversikt over eksisterende ruter, utbyggingsbehov og et rapporteringssystem for sykkelulykker.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete planer for en ny jernbane mellom Skorstøl (i Gjerstad kommune) og Kristiansand. Planene må foreligge før neste rullering av NTP.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete planer for en sammenhengende høyhastighetsbane på strekningen Oslo-Stockholm med tanke på økt person- og godstrafikk. Planene må foreligge før neste rullering av NTP.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete planer for en sammenhengende høyhastighetsbane på strekningen Oslo-Göteborg med tanke på økt person- og godstrafikk. Planene må foreligge før neste rullering av NTP.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene for å bygge en høyhastighetsbane mellom Oslo og Bergen over Haukeli. Utredningen skal gi et beslutningsgrunnlag og være ferdig innen utgangen av 2006.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete planer for elektrifisering av Trønderbanen (Trondheim-Steinkjer) og Meråkerbanen (Hell-Storlien). Planene må foreligge før neste rullering av NTP.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen utrede mulighetene til å bygge en jernbaneforbindelse mellom Narvik og Tromsø, og en jernbaneforbindelse mellom Kirkenes og Nikel. Utredningen som skal gi et beslutningsgrunnlag og være ferdig innen utgangen av 2006.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag til en nasjonal strategi for gående med tiltak for en mer aktiv fotgjengerpolitikk. Den nasjonale fotgjengerstrategien skal øke andelen gående og gi bedre sikkerhet, framkommelighet, helse og miljø.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om innføring av parkeringsavgift ved statlige, kommunale og private parkeringsplasser som stilles til disposisjon fra arbeidsgiver og plasser ved kjøpesentre.
Forslag 34
1. Stortinget ber Regjeringen legge fram en miljøpakke for Groruddalen, som klargjør statens bidrag til miljøsonearbeidet i Groruddalen.
2. Stortinget ber Regjeringen vurdere å bygge miljøkulverter, eller lokk over E6 gjennom Groruddalen og vurdere teknologier for luftrensing i denne forbindelse.
Forslag frå Senterpartiet:
Forslag 35
Ramma til samferdselsformål vert auka med 30 mrd. kroner i perioden 2006-2015.
Den auka ramma vert å fordela slik:
Påplussing frå Senterpartiet | Årseffekt | |
Kap. 1062 Kystverket | + 1 mrd. kroner | + 0,1 mrd. kroner |
Kap. 1320 Statens vegvesen | + 19 mrd. kroner | + 1,9 mrd. kroner |
fordelt slik: | ||
- Post 23 Drift og vedlikehald | + 4 mrd. kroner | 0,4 mrd. kroner |
- Post 30 Riksveginvesteringar | + 10 mrd. kroner | 1,0 mrd. kroner |
- Post 31 Rassikring | + 3 mrd. kroner | 0,3 mrd. kroner |
Kap. 1320 post 72 Kjøp av riksvegferjetenester | + 1 mrd. kroner | + 0,1 mrd. kroner |
Kap. 1350 Jernbaneverket | + 9 mrd. kroner | + 0,9 mrd. kroner |
Sum | + 30 mrd. kroner | + 3 mrd. kroner |
Midlane innafor kapitla vert fordelt i tråd med Senterpartiet sine merknader i Innst. S. nr. 240 (2003-2004).