Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 15. april 2004

I foreløpig utgave av St.meld. nr. 29 (2003-2004)om skatteform er det oppdaget enkelte feil jf. nedenfor. Feilene er rettet opp av departementet i forbindelse med trykking av endelig utgave av meldingen.

I punkt 6.1 side 83 fjerde avsnitt f.o.m. femte setning og i punkt 6.2.6 side 93 tredje avsnitt står det:

"Utvalget foreslår på denne bakgrunn å oppheve en rekke fradrag som samlet øker skatteprovenyet med om lag 4,6 mrd. kroner. Av dette er om lag en tredel knyttet til avvikling av sosialt begrunnede fradrag. Utvalget forutsetter at en vesentlig del av de sparte utgiftene ved å avvikle disse fradragene går til å kompensere for økt skatt for de berørte gruppene gjennom økte bunnfradrag, barnetrygd og ordninger på utgiftssiden."

Setningene skulle hatt følgende ordlyd:

"Utvalget foreslår på denne bakgrunn å oppheve en rekke fradrag som samlet øker skatteprovenyet med om lag 6,3 mrd. kroner. Av dette er om lag halvparten knyttet til avvikling av sosialt begrunnede fradrag. Utvalget forutsetter at en vesentlig del (to tredeler) av de sparte utgiftene ved å avvikle de sosialt begrunnede fradragene går til å kompensere for økt skatt for de berørte gruppene gjennom økte bunnfradrag, barnetrygd og ordninger på utgiftssiden."

På side 94 i tabell 6.3, Anslått provenyvirkning av Skaugeutvalgets forslag til innstramming i fradragsordningene, vises det til at summen av Skaugeutvalgets forslag til innstramminger i de ulike fradragene er 4 615 mill. kroner. De enkelte forslagene til innstramming i tabellen summerer seg imidlertid til 6 305 mill. kroner.

Nederste linje i tabell 6.3 skal derfor lyde: "Sum Skaugeutvalgets forslag….. 6 305"

I punkt 8.4 side 130 andre avsnitt tredje setning står det:

"Departementet foreslår derfor at samordnings- og fremføringsadgangen for ubenyttet skjermingsfradrag begrenses til den enkelte aksje."

Setningen skulle hatt følgende ordlyd:

"Departementet foreslår derfor at fremføringsadgangen for ubenyttet skjermingsfradrag begrenses til den enkelte aksje."

I punkt 8.5.3 side 133 tredje avsnitt står det:

"Departementet foreslår at ubenyttet skjermingsgrunnlag ikke skal kunne samordnes med annen aksjeinntekt etter at aksjen er realisert. Det er en ytterligere begrensning i muligheten til å anvende skjermingsgrunnlaget i forhold til utvalgets forslag. Utbytteskatten vil derfor ikke være helt nøytral. Departementet har vurdert om det bør kompenseres for dette ved å foreslå et risikotillegg i skjermingsrenten, eventuelt et høyere risikotillegg enn det utvalget foreslår. Et slikt risikotillegg vil ikke fullt ut kunne kompensere for begrensningene i å anvende skjermingsgrunnlaget, men vil likevel redusere skattebelastningen for en investering finansiert med ny aksjekapital."

Avsnittet skulle hatt følgende ordlyd:

"Departementet foreslår at ubenyttet skjermingsfradrag ikke skal kunne samordnes med annen aksjeinntekt etter at aksjen er realisert. Det er en ytterligere begrensning i muligheten til å anvende skjermingsfradraget i forhold til utvalgets forslag. Utbytteskatten vil derfor ikke være helt nøytral. Departementet har vurdert om det bør kompenseres for dette ved et risikotillegg i skjermingsrenten, eventuelt et høyere risikotillegg enn det utvalget foreslår. Et slikt risikotillegg vil ikke fullt ut kunne kompensere for begrensningene i å anvende skjermingsfradraget, men vil likevel redusere skattebelastningen for en investering finansiert med ny aksjekapital."

I punkt 8.5.6 side 139 siste avsnitt fjerde setning står det:

"Det foreslås i stedet en kildebasert modell (skjermingsmodellen) med løpende overskuddsbeskatning, og med skjerming av kapitalen etter samme prinsipper som i aksjonærmodellen."

Setningen skulle hatt følgende ordlyd:

"Det foreslås i stedet en kildebasert modell (skjermingsmodellen) med løpende beskatning, og med skjerming av kapitalen etter samme prinsipper som i aksjonærmodellen."

I punkt 12.2.4.1 side 204 siste strekpunkt siste setning står det:

"Hele 40 pst. av formueskatten betales av pensjonister."

Setningen skulle hatt følgende ordlyd:

"Nærmere 40 pst. av formuesskatten betales av pensjonister."

I tillegg er det oppdaget følgende feil i foreløpig utgave som en ikke rakk å rette opp ved trykking av endelig utgave av meldingen:

I punkt 9.7 side 155 femte avsnitt tredje setning står det:

"Gevinsten på forretningsverdien inntektsføres gjennom gevinst- og tapskonto med 20 pst. pr. år i den nye virksomheten."

Setningen skulle hatt følgende ordlyd:

"Gevinsten på forretningsverdien inntektsføres gjennom gevinst- og tapskonto med 20 pst. pr. år i den overdragende virksomheten."