Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra samferdselskomiteen om utbygging av rv 2 Kløfta-Nybakk i Akershus

Dette dokument

Innhold

Til Stortinget

I proposisjonen fremmer Samferdselsdepartementet forslag om utbygging av rv 2 på strekningen Kløfta-Nybakk i Akershus finansiert delvis med statlige bevilgninger, og delvis med etterskuddsinnkreving av bompenger når vegen står ferdig. Dette er første etappe av utbyggingen av rv 2 mellom Kløfta og Kongsvinger i Akershus og Hedmark.

Samferselsdepartementet legger opp til at anleggsarbeidene på Kløfta-Nybakk kan starte i oktober 2004, og at prosjektet kan åpnes for trafikk i 2007.

Utbygging av rv 2 i Akershus og Hedmark er omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2003-2004) vedtok Stortinget å bevilge 10 mill. kroner til strekningen Kløfta-Nybakk i 2004.

Strekningen Kløfta-Nybakk er om lag 10,5 km lang, og vil korte inn eksisterende rv 2 med om lag 1,5 km. De første 3,5 km fra Kløfta fram til planskilt kryss ved Borgen vil bli bygd med 15 m vegbredde, som tofelts veg med forbikjøringsfelt og midtrekkverk. Resten av strekningen, som har bedre og sikrere kurvatur vil bli bygd som tofelts veg med 10 m vegbredde. Vegen går gjennom jord- og skogbruksområder med store raviner.

I den grad det er økonomisk forsvarlig, vil det imidlertid gjennom tiltak i utbyggingsprosessen bli lagt til rette for en framtidig utbygging til firefelts veg.

Konsekvensutredning for rv 2 Kløfta-Kongsvinger ble godkjent i januar 2000. Samlet kostnadsoverslag er foreløpig beregnet til i størrelsesorden 2,4 mrd. kroner. Hele strekningen består av delstrekningene Kløfta-Nybakk (som behandles i proposisjonen), Nybakk-Hedmark grense, Sør-Odal, og Fulu-Kurudsand. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget når det er aktuelt å starte utbygging av neste parsell.

For strekningen Kløfta-Nybakk legger Regjeringen til grunn en styringsramme på 580 mill. kroner og en kostnadsramme på 610 mill. kroner (2004-kroner). I rammene inngår 25 mill. kroner til etablering av bomstasjon, inkludert planlagte justeringer i løpet av innkrevingsperioden. I tillegg inngår 15 mill. kroner til tiltak på rv 174, som ventes å få økt trafikk etter innføring av bompenger på rv 2.

Netto nytte-/kostnadsforholdet (NN/K) er beregnet til - 0,6.

I den lokale behandlingen av saken er rv 2 Kløfta-Kongsvinger vurdert som ett bompengeprosjekt. Det er bred lokalpolitisk tilslutning til at utbyggingen av hele strekningen delfinansieres med bompenger. Videre er det tilslutning til at strekningen Kløfta-Nybakk (i Ullensaker) bygges først og deretter strekningen Fulu-Kurudsand (i Kongsvinger), jf. ellers pkt. 3 i proposisjonen om lokal behandling.

Spørsmålet om delvis bompengefinansiert utbygging av rv 2 Kløfta-Kongsvinger har vært behandlet i de fire berørte kommunene i løpet av 2002. I saksframlegget ble det lagt til grunn etterskuddsinnkreving i bomstasjoner på de to endeparsellene. De fire kommunene har stort sett fattet likelydende vedtak, med unntak av bomstasjonsplasseringen, jf. pkt. 4.2. Alle kommunene har sluttet seg til et opplegg med maksimalt 60 pst. bompengefinansiering og strekningen Kløfta-Nybakk som første utbyggingsetappe.

Bompengetakstene er forutsatt å være 15 kroner for lett bil og 30 kroner for tung bil. Det er forutsatt at innkrevingsperioden for den enkelte bomstasjon ikke skal være lenger enn 15 år, og at bompengesaken skal forelegges kommunene på nytt når det blir aktuelt å starte utbygging av neste parsell.

Etter den kommunale behandlingen har saken vært behandlet av Akershus og Hedmark fylkeskommuner våren 2003. Fylkeskommunene behandlet samtidig spørsmålet om fylkeskommunale garantier og betinget refusjon. Fylkestinget i Akershus behandlet saken i møte 18. juni 2003, og gjorde følgende vedtak:

Følgende finansieringsplan foreslås lagt til grunn for prosjektet (jf. tabell 2.1 i proposisjonen):

Mill. 2004-kroner

2002-2005

2006-2009

2010-2013

Sum

Statlige midler

50

182

232

Bompenger

170

168

10

348

Sum

220

350

10

580

Reguleringsplan for bomstasjonsområdet ventes godkjent i løpet av 2004.

Samferdselsdepartementet finner å kunne tilrå foreslått opplegg med bomstasjon vest for dagens Nybakkryss i fem år og deretter omlegging av rv 174, slik at bomstasjonen blir liggende øst for det nye krysset i siste del av innkrevingsperioden. Samferdselsdepartementet legger vekt på at fylkeskommunene er enige om denne løsningen og at opplegget løser en konflikt mellom vegprosjektet og landbruksinteressene.

Bompengeopplegget er basert på etterskuddsinnkreving fra trafikkåpning i 2007. Det forutsettes takst- og rabattsystem i tråd med gjeldende retningslinjer. Det er foreløpig lagt til grunn både manuell og elektronisk innkreving tilpasset AutoPASS-systemet.

Basisforutsetninger som er lagt til grunn for Statens vegvesens finansieringsanalyse er ellers omtalt i pkt. 4.3 i proposisjonen (alle kostnader i 2002-kroner).

Med forutsetningene er innkrevingsperioden beregnet til 14 år og 3 måneder. Beregningene viser at det vil være nødvendig med endringer av bompengeopplegget dersom hele den videre utbyggingen av rv 2 skal gjennomføres som planlagt.

Maksimal lånegjeld er beregnet til 520 mill. 2002-kroner dersom de pessimistiske forutsetningene legges til grunn og 420 mill. 2002-kroner dersom basisforutsetningene legges til grunn.

De to fylkeskommunene har vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets gjeld, avgrenset til 520 mill. 2002-kroner fordelt med 260 mill. kroner på hver av garantistene. Fylkeskommunene har videre akseptert en ordning med inntil 100 mill. kroner i betinget refusjon, fordelt med 50 mill. kroner på hvert av fylkenes investeringsrammer til øvrige riksveger i perioden 2006-2009.

Dersom Stortinget gir sin tilslutning til utbyggingen, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, vil vise til at rv 2 har en standard som ikke er tilfredsstillende. Det har negative konsekvenser for framkommelighet og trafikksikkerhet. Det er derfor behov for å utbedre denne vegstrekningen ut fra hensynet til næringsliv og andre brukere.

Flertallet vil peke på at rv 2 sammen med rv 35 utgjør en viktig ringveg rundt Oslo som har stor betydning for regionen og som nasjonal ferdselsåre.

Flertallet registrerer at det er tatt initiativ lokalt for å få til en delvis bompengefinansiert utbygging av rv 2.

Flertallet støtter på denne bakgrunn Regjeringens forslag om delvis bompengefinansiert utbygging av strekningen Køfta-Nybakk på rv 2. Dette er den første av flere etapper i utbyggingen av rv 2. Opplegget er basert på de vedtak som er fattet i de berørte kommuner og fylkeskommuner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet vil peke på betydningen av en kontinuerlig utbygging i planperioden av hele rv 2, strekningen fra Kløfta i Akershus til Kongsvinger i Hedmark.

Disse medlemmer forutsetter at staten følger opp med statlige bevilgninger som forutsatt i prosjektet, og at strekningene videre blir vurdert når lokal behandling er ferdig.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil vise til arbeidet med St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 når det gjelder framdrift av utbygging av rv 2 videre i retning Kongsvinger.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser til rv 2s store betydning for transport fra det sentrale Østlandsområdet og Vestlandsområdet mot Kongsvinger og Sverige.

Disse medlemmer viser til vegens store betydning og som med en ÅDT tilsier en full utbygging til motorvegstandard.

Disse medlemmer vil bygge ut rv 2 Kløfta – Kongsvinger med statlige midler uten bompengefinansiering.

Disse medlemmer mener at rv 2 Kløfta – Kongsvinger må bygges ut kontinuerlig i løpet av inneværende planperiode.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Geir Ketil Hansen og Heidi Sørensen, mener rv 2 Kløfta – Nybakk har en standard som ikke er tilfredsstillende. Det har negative konsekvenser for sikkerhet og framkommelighet.

Disse medlemmer mener vegen må rustes opp, men at det ikke er behov for en større motorvegsatsing på strekningen.

Disse medlemmer vil peke på at dette er en korridor hvor jernbanen har fortrinn og bør ha hovedprioritet. Store vegutbygginger som genererer økt trafikk inn mot allerede trafikkbelastede områder, skaper miljøproblemer, og svekker togets konkurranseevne.

Disse medlemmer viser også til at trasévalget skaper problemer lokalt i Akershus.

Komiteens tilråding til vedtak fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.

Komiteen har ellers ingen merknader til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i at:

  • 1. Bompengeselskapet får tillatelse til å kreve inn bompenger for finansiering av utbyggingen av rv 2 Kløfta-Nybakk. Vilkårene går fram av St.prp. nr. 47 (2003-2004) og Innst. S. nr. 168 (2003-2004).

  • 2. Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 6. mai 2004

Petter Løvik

leder

Anne Berit Andersen

ordfører