Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Departementet gir i meldingen en orientering om opplæringstilbudet til hørselshemmede innenfor Det statlige pedagogiske støttesystemet (Statped). Departementet skisserer også hvordan tilbudet skal utvikles videre, med bakgrunn i blant annet Sunnanå-utvalgets innstilling i 2003. Meldingen er en oppfølging av Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003). Departementet understreker at hele det spesialpedagogiske feltet vil bli vurdert i stortingsmeldingen om oppfølging av Kvalitetsutvalgets utredning. Når det gjelder styringsordningen for Statped, vises til omtalen av ny statlig utdanningsadministrasjon i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2003.

Meldingen orienterer om skoletilbud og andre tjenestetilbud til hørselshemmede elever i dag. Etter opplæringsloven har kommunene og fylkeskommunene ansvaret for opplæringstilbudene. Statped gir rettledning og støtte på individ- og systemnivå. Meldingen redegjør for utviklingen innenfor IKT og medisin, blant annet øreapparatet cochleaimplantat (CI), et sn­eglehus-innsett som formidler lyd til døve. Denne utviklingen fører, sammen med den brede satsningen på opplæring i tegnspråk for både foreldre og lærere, til at stadig flere hørselshemmede elever får opplæring i hjemkommunen. Statpeds utfordring blir å legge til rette for at mer av tjenestetilbudet gis lokalt, samtidig som en finner en balanse mellom det lokale fagmiljøet og fagmiljøene ved hørselssentrene, til beste for el­evene.

Når det gjelder heltidselevens framtidige opplærings- og botilbud, har departementet flere forslag. Departementet mener at staten bør innlede forhandlinger om en langsiktig avtale med Oslo kommune om overføring av grunnskoletilbudet ved Skådalen kompetansesenter til Vetland skole for hørselshemmede. Vetland skole har allerede et samarbeid med Oppsal skole i tråd med tvillingskole-modellen (integrering av en kommunal grunnskole for hørselshemmede og en skole for hørende elever). Elevenes hjemkommuner skal betale direkte til Oslo kommune for opplæringstilbudet. Skolen for døvblinde elever blir værende som en del av Skådalen kompetansesenter. Førskolen ved Skådalen kompetansesenter blir ikke flyttet, siden Voldsløkka barnehage for hørselshemmede ikke har kapasitet til å inkludere barna.

Grunnskoleavdelingene ved de tre andre statlige kompetansesentrene for hørselshemmede - Møller, Nedre Gausen og Vestlandet - må etter departementets mening samlokaliseres med en kommunal grunnskole. Hensikten er å få utnyttet de mulighetene som tvillingskolemodellen gir.

Knutepunktsskoler er fylkeskommunale videregående skoler tilrettelagt for tegnspråklige elever. Etter en evaluering av dette opplæringstilbudet, mener departementet at knutepunktsskoler i hovedsak må sees som et positivt tiltak for døve elever, og at dette skoleslaget må være grunnlaget for videre utvikling av opplæringstilbudet. Det er imidlertid flere områder der Statpeds kompetanse kan bidra til en bedre undervisning ved knutepunktsskolene. Kongstein videregående skole har ikke hatt elever de siste årene og foreslås lagt ned. Forhandlinger pågår videre med Vestfold fylkeskommune om å utvide det landsdekkende tilbudet ved Sandefjord videregående skole til også å gjelde tunghørte elever. Endelig foreslår departementet å overføre Bjørkeåsen videregående skole til Hordaland fylkeskommune, som på sin side integrerer tilbudet i en fylkeskommunal skole med et bredt kurstilbud og med hørselsfaglig kompetanse. Skolen blir en knutepunktsskole, forutsatt at staten får langsiktige og forpliktende avtaler med fylkeskommunen som sikrer et bredt og faglig godt opplæringstilbud for elever fra hele landet. Dersom en ikke skulle få en tilfredsstillende løsning, må opplæringen fortsette ved Vestlandet kompetansesenter.

Departementet tar i meldingen sikte på at Skådalen kompetansesenter skal fortsette som et eget senter, men at alle avdelinger (utenom skolen for hørselshemmede) flyttes til ledige lokaler ved Huseby kompetansesenter. Dersom en ikke får tilfredsstillende avtale med Oslo kommune, flyttes også skolen til Husebyområdet.

Departementet legger i meldingen vekt på at det framtidige tilbudet til hørselshemmede skal være fleksibelt i forhold til brukernes og oppdragsgivernes behov. Departementet mener at Statped innenfor sine fullmakter og ressursrammer ytterligere kan styrke sitt tilbud til tunghørte barn og elever, inkludert de som har fått CI. Deltidstilbudene (opplæring inntil 12 uker) må utvikles og utvides, både med hensyn til innhold og organisering. Tjenestetilbudet må nærmere brukerne. Departementet mener det kan være en løsning å overføre stillinger fra sentrene til fylkesleddene.

Når det gjelder oppgjørsordningen for heltidsopplæring og botilbud ved statlige og statlig finansierte sentre, vil departementet fortsette med nåværende korreksjonsordning. Departementet går imidlertid inn for en gradvis økning av trekksatsen. Korreksjonsordningen har fungert tilfredsstillende, og den er oversiktlig og lite byråkratisk. Departementet vil vurdere å gjøre trekk­ordningen mer fleksibel, slik at størrelsen på trekket blir avhengig av hvor stor del av skoleåret eleven er ved en senterskole. Med et stabilt antall eller nedgang i antallet heltidselever, vil forslaget om en økning av trekksatsen ikke medføre endringer i kommunesektorens totale rammer. Departementets forslag forutsettes ellers dekket innenfor for de økonomiske rammene for kap. 243 i statsbudsjettet.

Departementet vil gå videre med drøftinger om overføring av opplæringstilbud til Oslo kommune og Hordaland og Vestfold fylkeskommuner med sikte på sluttføring etter at Stortinget har behandlet meldingen. Departementets forslag medfører at enkelte ansatte ved Skådalen kompetansesenter og Vestlandet kompetansesenter kan bli overtallige. Løsninger for disse vil bli vurdert i samarbeid med ledelsen i Statped og ut fra statlige retningslinjer.