6. Økonomi
Konsernets resultater i perioden 2000-2002 viser at selskapet har for lav lønnsomhet i den underliggende driften, og tallene for 2002 viser et negativt årsresultat. Postens omfattende omstillingstiltak har isolert sett gitt store positive effekter. Generell lønns- og kostnadsvekst samt inntektsbortfall har imidlertid gitt større utslag i motsatt retning på selskapets lønnsomhetsutvikling. Det forventes fortsatt nedgang i etterspørselen etter tradisjonell brevpost samtidig som generell lønns- og prisvekst i årene framover vil gi selskapet en underliggende kostnadsvekst.
For å sikre tilfredsstillende lønnsomhet er det nødvendig med ytterligere kostnadsreduserende tiltak, fokus på kjernevirksomhet og økte inntekter. Selskapet har igangsatt et effektiviseringsprogram for å sikre 1 mrd. kroner i kostnadsreduksjoner innen utgangen av 2004 utover det som allerede er lagt til grunn i vedtatte planer. Forventede effekter av effektiviseringene vil imidlertid ikke alene sikre tilfredsstillende lønnsomhetsutvikling på sikt. Inntekter fra nye tjenester er nødvendig.
For å finansiere nye investeringer, og samtidig bidra til å beholde langsiktig fokus på kjernevirksomheten, ser Posten det som aktuelt å vurdere salg av ikke-strategisk virksomhet helt eller delvis.
Det ble i mars 2003 foretatt en ekstern oppdatering av tidligere verdivurdering av Posten. Den viser at verdien på konsernet er økt med 639 mill. kroner siden 2000. Sammenlignet med verdivurderingen i 2002 har verdien av konsernet blitt redusert med 836 mill. kroner (-13 pst.). Verdien av morselskapet har isolert sett økt med 130 mill. kroner, mens verdien av ErgoGroup er gått ned med vel 950 mill. kroner. Det framheves i verdivurderingen at konsulentene fortsatt er av den oppfatning at Postens ledelse har et riktig fokus og følger en riktig strategisk kurs.
Styret til Posten har et selvstendig ansvar for organiseringen av selskapets virksomhet og for vurdering av tiltak som er nødvendige for å sikre selskapets konkurranseevne og økonomi.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at Posten til enhver tid søker å finne fram til mest mulig effektive driftsløsninger i forhold til de oppgaver selskapet skal løse for å sikre de samfunnspålagte tjenestene. Departementet mener at det må stilles høye lønnsomhetskrav til de nye tjenestene, og tjenestene må være innenfor formålet for Postens virksomhet. Departementet legger til grunn at Posten har et langsiktig fokus på kjernevirksomheten og at Posten har som strategi å selge ikke-strategisk virksomhet. Det er for departementet sentralt at eventuelt salg av virksomhet ikke svekker selskapets evne til å tilby et godt landsomfattende tilbud av posttjenester.
Departementet vil som eier til enhver tid vurdere hvorvidt saker det får seg forelagt fra selskapet er av en slik art og omfang at de må forelegges Stortinget for vurdering.
Komiteen legg vekt på at kostnadssparingar innan Posten si verksemd ikkje går ut over dei samfunnspålagte tenestene, og at Posten til ei kvar tid finn dei beste driftsløysingane i forhold til dette. Nye tenester som kjem til, må vere i tråd med formålet for Posten si verksemd og ein må kunne stille strenge krav til lønsemd for desse tenestene.
Komiteen er samd med departementet i vurderinga av eigenkapitalen per i dag. Ikkje all verksemd Posten er pålagt gjennom konsesjon, vil kunne oppfylle strenge krav til lønsemd. Det er likevel viktig at desse tenestene òg vert utført på ein slik måte at selskapet til ei kvar tid evnar å tilby eit godt landsomfattande tilbod av posttenester.