3. Gjennomføring i planperioden 2000-2002
For å styrke fokus om selskapets kjernevirksomhet har Posten skilt ut flere støtte- og servicefunksjoner i egne enheter. Omstillingene har sikret Posten stordriftsfordeler ved samdrift med andre kunder. Videre er det gjennomført en omfattende omlegging av selskapets salgsnett som samlet har gitt en bedre tilgjengelighet til Postens tjenester ved at antall poststeder har økt og åpningstidene er utvidet. Det er også foretatt en større omstilling av sorteringsnettet gjennom strukturendringer og automatisering. Som følge av usikkerheten rundt utviklingen i brevvolum har Posten ventet med å ferdigstille omstruktureringen av sorteringsnettet. En revidert plan ble vedtatt i oktober 2003. Planen innebærer at brev- og pakkeproduksjon vil samordnes på færre og større sorteringsterminaler. Omstruktureringen vil medføre at antall brevterminaler vil reduseres fra 32 til 12 og at antall pakketerminaler vil reduseres fra 21 til 13 innen 2006.
Samtidig som Posten har gjennomført kraftige omstillinger i driften, har selskapet søkt å underbygge lønnsomheten i den tradisjonelle virksomheten gjennom videreutvikling av kjernevirksomheten og utvikling av integrerte kommunikasjonsløsninger hvor de tradisjonelle postale tjenestene tilbys i kombinasjon med elektroniske tjenester. Innenfor logistikkmarkedet har selskapet utvidet sitt produktspekter gjennom egenutvikling, samarbeid og selektive oppkjøp. Elektroniske informasjonsløsninger og fysisk distribusjon av post og pakker så vel som betalingsløsninger, smelter sammen i felles løsninger. Postens datterselskap ErgoGroup spiller en viktig rolle på alle disse områdene, og er avgjørende for en vellykket integrering av tjenestene slik kundene ønsker. ErgoGroup er også sentral i den videre effektiviseringen av den interne driften. For å opprettholde og videreutvikle kompetansen i ErgoGroup, ser Posten det som viktig at datterselskapet har en vesentlig del av virksomheten knyttet til kunder utenfor Posten. Omsetningen fordelte seg i 2002 med om lag 40 pst. på Posten, 25 pst. offentlig sektor og 35 pst. privat virksomhet.
Samferdselsdepartementet mener at Postens omstilling har vært vellykket både når det gjelder å sikre brukerne et godt tjenestetilbud og å underbygge selskapets lønnsomhet i et krevende marked. Departementet legger vekt på at Posten, inkludert selskapets datterselskaper, i sine virksomhetsstrategier beholder et langsiktig fokus på kjernevirksomheten.
I kap. 3.4 i meldingen gis en omtale av Postmuseets organisering. Det har fra Postens side vært ønskelig at museet inngår i en større museumsvirksomhet, og Posten har funnet Maihaugen på Lillehammer som et godt egnet sted. Departementet forutsetter at museet sikrer en forsvarlig forvaltning av Postmuseets samling av gjenstander samt et tilfredsstillende publikumstilbud.
Komiteen er samd med departementet i at det er svært viktig at brukarane av Posten vert sikra gode posttenester til konkurransedyktige prisar. Dette må ein halde fast på òg i det vidare arbeidet. Omstillinga i Posten har vore ei hjelp til effektivisering, samstundes som denne prosessen òg har møtt motstand på ulike hald.
Komiteen vil leggje vekt på at Posten sitt styre skal halde eit langsiktig fokus på verksemda sine kjerneoppgåver. Det er viktig at dette fokuset vert fasthalde i ein prosess med vidare effektivisering og omlegging.
Komiteen er kjend med Posten sitt arbeid med å vidareutvikle tradisjonelle tenester i møte med nye utfordringar frå marknaden. Ei forbetring av Posten si lønsemd må nyttast til framleis å sikre gode posttenester til konkurransedyktige prisar for heile landet.
Komiteen viser til den vurderinga Samferdselsdepartementet har gjort i samband med Postmuseet. Ut frå dei vilkåra som er sett knytt til sikring av forvaltinga av museet si samling, ser komiteen det som naturleg med ei samordning med dei andre etatsmusea.