Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Viktige utfordringar for Postens virksomhet

Postmarkedet preges av stadig økende bruk av elektroniske alternativer, som e-post, internettbank mv., strukturendringer i næringslivet generelt og skjerpede kundekrav. For Posten betyr dette bl.a. betydelig volumfall for adressert brevpost. Samtidig skjer det store strukturrasjonaliseringer innen industrien, som i sin tur betyr økt etterspørsel etter skreddersydde tjenester som dekker hele, eller store deler av kundenes logistikk- og transportbehov. Dette driver fram store endringer på leverandørsiden.

De store postselskapene i Europa ekspanderer på tvers av landegrenser, og stadig større postvolumer flyttes over til framførings- og distribusjonsnettverk utenfor det tradisjonelle postsamarbeidet. Samtidig blir bransjeskiller mindre markert som følge av den teknologiske utviklingen. Utviklingen er en alvorlig trussel for lønnsomheten i selskapet, og stiller Posten overfor store utfordringer knyttet til produkt- og tjenesteutvikling, effektivisering og markedsposisjonering.

Departementet forventer at omstillingene og effektiviseringene i Posten vil bidra til å utvikle et framtidsrettet tjenestetilbud. Brukerne av tradisjonelle posttjenester skal også i framtiden sikres gode og rimelige posttjenester.

Departementet legger til grunn at Posten aktivt tilpasser sin virksomhet i forhold til de strukturendringer som skjer i postmarkedet, slik at selskapet i et mer konkurranseutsatt marked får en konkurransedyktig utvikling. Liberaliseringen av postsektoren skal ikke svekke det universelle tjenestetilbudet, men tvert imot bidra til at posttjenestene blir bedre i hele landet.

Komiteen er kjend med at Posten står overfor store utfordringar i møte med dagens postmarknad, mellom anna med tanke på liberalisering av brevmarknaden og strukturendringar. Komiteen er samd med Samferdselsdepartementet i at liberaliseringa av postsektoren ikkje skal svekke det universelle tenestetilbodet, men tvert imot medverkar til at posttenestene blir betre i heile landet.

Komiteen ser det som positivt at ein har fått fleire ekspedisjonsstadar og at leveringskvaliteten for A-post er betra for landsgjennomsnittet.

Komiteen deler departementet si oppfatning om at brukarane av tradisjonelle posttenester òg i framtida skal sikrast gode og rimelege posttenester.

Komiteen vil peike på at etableringa av Post i butikk har gitt fleire ekspedisjonsstader og utvida opningstider. Post i butikk har òg styrka driftsgrunn­laget for mange utsette butikkar i distrikta.