2. Viktige utfordringar for Postens virksomhet
Postmarkedet preges av stadig økende bruk av elektroniske alternativer, som e-post, internettbank mv., strukturendringer i næringslivet generelt og skjerpede kundekrav. For Posten betyr dette bl.a. betydelig volumfall for adressert brevpost. Samtidig skjer det store strukturrasjonaliseringer innen industrien, som i sin tur betyr økt etterspørsel etter skreddersydde tjenester som dekker hele, eller store deler av kundenes logistikk- og transportbehov. Dette driver fram store endringer på leverandørsiden.
De store postselskapene i Europa ekspanderer på tvers av landegrenser, og stadig større postvolumer flyttes over til framførings- og distribusjonsnettverk utenfor det tradisjonelle postsamarbeidet. Samtidig blir bransjeskiller mindre markert som følge av den teknologiske utviklingen. Utviklingen er en alvorlig trussel for lønnsomheten i selskapet, og stiller Posten overfor store utfordringer knyttet til produkt- og tjenesteutvikling, effektivisering og markedsposisjonering.
Departementet forventer at omstillingene og effektiviseringene i Posten vil bidra til å utvikle et framtidsrettet tjenestetilbud. Brukerne av tradisjonelle posttjenester skal også i framtiden sikres gode og rimelige posttjenester.
Departementet legger til grunn at Posten aktivt tilpasser sin virksomhet i forhold til de strukturendringer som skjer i postmarkedet, slik at selskapet i et mer konkurranseutsatt marked får en konkurransedyktig utvikling. Liberaliseringen av postsektoren skal ikke svekke det universelle tjenestetilbudet, men tvert imot bidra til at posttjenestene blir bedre i hele landet.
Komiteen er kjend med at Posten står overfor store utfordringar i møte med dagens postmarknad, mellom anna med tanke på liberalisering av brevmarknaden og strukturendringar. Komiteen er samd med Samferdselsdepartementet i at liberaliseringa av postsektoren ikkje skal svekke det universelle tenestetilbodet, men tvert imot medverkar til at posttenestene blir betre i heile landet.
Komiteen ser det som positivt at ein har fått fleire ekspedisjonsstadar og at leveringskvaliteten for A-post er betra for landsgjennomsnittet.
Komiteen deler departementet si oppfatning om at brukarane av tradisjonelle posttenester òg i framtida skal sikrast gode og rimelege posttenester.
Komiteen vil peike på at etableringa av Post i butikk har gitt fleire ekspedisjonsstader og utvida opningstider. Post i butikk har òg styrka driftsgrunnlaget for mange utsette butikkar i distrikta.