Vedlegg 3: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen, datert 21. november 2003
- St.prp. nr. 12 (2003-2004) - Spørsmål fra forsvarskomiteen del III
- St.prp. nr. 12 (2003-2004) - spørsmål fra forsvarskomiteen del III
- PRE Nord-Norge
- PRE Midt-Norge
- PRE Vest-Norge
- PRE Øst-Norge
- PRE Landsdekkende
Jeg viser til brev datert 19.november 2003 med spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 12 (2003-2004).
Svar på spørsmålene følger vedlagt.
Hva vil være konsernstabens størrelse og funksjon?
Konsernstaben ble etablert høsten 2002. Fra 1.desember 2002 fremsto staben med en ramme på 30 stillinger, redusert fra en ramme på 98 stillinger. Konsernstabens størrelse vil ikke endres i fase3 i omstillingen av FLO.
Konsernstaben ble etablert primært for å være et styringsverktøy for sjef FLO, men er også blitt en kapasitet for å styrke hans rolle som forsvarssjefens rådgiver i logistikkspørsmål. Staben skal gi strategisk rådgivning både til sjef FLO og til ledergruppen i FLO. Konsernstaben skal koordinere omstillingsaktiviteter på strategisk nivå, med hovedfokus på utvikling av FLOs målbilde for omstillingen, oppdrag og mandater i omstillingsarbeidet, rammer, virksomhetsstyringsmodeller og utviklingen av balansert målstyring som metode.
Etableringen av Forsvarsstaben har ytterligere forsterket konsernstabens rolle som et viktig stabilt støtteelement for forsvarssjefen, ikke minst i den avsluttende fasen av omstillingsprosessen i inneværende langtidsperiode.
Hvilken gevinst vil gå tapt hvis stortingsbehandlingen av proposisjonen utsettes til 2004?
En utsettelse ville i praksis medføre at takten i omstillingen av FLO blir redusert betydelig og at planlagte gevinstrealiseringer utsettes. Iverksettingen av FLO fase3 er tidskritisk både for å utvikle FLO som en konkurransedyktig og foretrukket logistikkorganisasjon, men også for komme ned på de årsverkrammer som er fastsatt for at FLO skal nå pålagte innsparingsmål. Dersom FLO ikke når disse målene, vil heller ikke Forsvaret nå sin overordnede målsetting når det gjelder årsverkreduksjoner.
Budsjettet for 2004 forutsetter at FLO skal omorganiseres og utvikles i henhold til Stortingets tidligere vedtak. St.prp. nr. l (2003-2004) viser her til Innst. S. nr. 232 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 53 (2002-2003) og at det planlegges med en egen stortingsproposisjon i løpet av høsten 2003 for å sikre nødvendig fremdrift i moderniseringsarbeidet. For å oppnå budsjettmålene for FLO i 2004 er det derfor helt nødvendig at St.prp. nr. 12 (2003-2004) behandles i Stortinget inneværende år. Dersom målene ikke nås, vil dette ha virkning for budsjettet både i 2005 og 2006.
Budsjettet for 2004 forutsetter en planlagt reduksjon i FLO på 1000 årsverk. Ut fra et plantall på kr471000 pr. årsverk utgjør dette brutto 471 mill. kr. Et nettobeløp vil fremkomme bl.a. ved fratrekk for avgangsstimulerende tiltak, herunder "avgangspakker".
Det beløp som er avsatt for å dekke FLOs EBA-utgifter i 2004, er mindre enn det nåværende beregnede behov (2003), og forutsetter en betydelig reduksjon av bygningsmassen. En slik reduksjon betinger at avdelinger/virksomheter samlokaliseres, legges ned eller flyttes som følge av de organisatoriske grep som skal tas ved innføringen en prosessbasert internstruktur i FLO.
Hva er begrunnelsen for lokaliseringen av ledelsen i produksjons- og resultatenhetene (PRE) og hvilke kostnader ligger i dette?
FLOs produksjons- og resultatenheter (PRE) skal organiseres til å være en kundefokusert, kundefinansiert vedlikeholds- og forsyningsorganisasjon med en koordinerende kundeportal. Organiseringen på produksjonsnivå skal i størst mulig grad gjenspeile organiseringen på styringsnivå. PRE-ene er derfor delt inn i naturlige områder i forhold til geografi og kundegrunnlag. Den totale størrelsen på dette produksjonsapparatet vil reduseres i takt med implementeringen av den nye organisasjonen og innføringen av Felles Integrert Forvaltningssystem (FIF), og på sikt vil antallet PRE kunne reduseres. Dette kan skje gjennom samordning mellom øvrige divisjoners lokale enheter og driftsdivisjonens PRE-er. I dette vil man kunne redusere dublering av funksjonsområder og areal, samt styrke fagmiljøene.
Det er vurdert flere alternativer for lokaliseringen av ledelsen i den enkelte PRE. Det er benyttet samme kriterier som for lokalisering av divisjonsledelsene. Ledelsen av PRE er ikke detaljutredet, men oppgavene er beskrevet. Oppgaver og organisasjon skal utredes i detalj i den påfølgende prosessen 1.januar -1.august 2004 i nært samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene. Hver PRE opprettes innenfor en øvre ramme på 20 årsverk, men skal dimensjoneres etter ledelses- og styringsbehov innenfor den enkelte PRE.
De logistikkfaglige kriterier for lokalisering er:
– nærhet til kundene - dvs. Forsvarets operative enheter/avdelinger
– ingen/minimale økonomiske etableringskostnader
– nærhet til eiere/overordnede ledd
– nærhet til leverandører/samarbeidspartnere
– nærhet til gjensidig fagkompetanse
– tilgang på kompetanse
– unngå bortfall av kompetanse
– mulighet for samlokalisering innen tilgjengelig EBA
– nærhet til underlagte ledd
– nærhet til transportmidler, herunder offentlig kommunikasjon
– fleksibilitet (utvidelsesmuligheter).
De personellmessige kriterier for lokalisering er:
– minimere antall personell som må flytte
– etableringskostnader/levekostnader for personell som må flytte
– jobbmulighet for ektefelle/samboer
– nærhet til transportmidler, herunder offentlig kommunikasjon
– egnede lokaler med gode kontorer og møtelokaler
– nærhet til skole/servicetilbud/kulturtilbud.
En nasjonal helhetsplan for FLOs fremtidige bygningsmasse er i tillegg lagt til grunn for lokaliseringen. Planen utarbeides i nært samarbeid mellom Forsvarsbygg og FLO og vil være et viktig bidrag til utviklingen av en effektiv og konkurransedyktig logistikkvirksomhet. Målet for FLO er bl.a. å redusere arealbehovet frå 2,4 mill. kvm. i 2000 til 1,2 mill. kvm. innen utløpet av 2005. Det vil ha betydelige kostnadsmessige konsekvenser å endre forutsetningene for dette.
Ut fra ovenstående har departementet anbefalt lokalisering av PRE som følger:
Lokaliseringen er uttrykt som Indre Troms fordi departementet ser behovet for fleksibilitet ift. pågående arbeid med nasjonal helhetsplan for EBA i FLO. Bardufoss Fellesverksted kan frigjøre inntil 10 kontorplasser umiddelbart og ytterligere 10kontorplasser ved utflytting ifm. etablering av Regionale Støttefunksjoner (RSF) 1.januar 2004. Noen tilpasningstiltak kreves. IKT-løsninger er på plass.
20 kontorplasser frigjøres ifm. at FLO/Adm ved Bodø hovedflystasjon flytter inn i nytt ledelsessenter innen utløpet av 2003. Ventilasjon må utbedres. IKT-løsninger er på plass. Ellers ingen tiltak.
Det er ledig inntil 20 kontorplasser på Haakonsvern i nåværende FLO/SJØs kontorbygg. IKT-løsninger er på plass. Ingen tiltak.
Lokaliseringen er uttrykt som Romerike fordi departementet ser behovet for fleksibilitet både ift. pågående arbeid med nasjonal helhetsplan for EBA i FLO. Tiltak som for PRE Landsdekkende (under).
Samlokaliseres med PRE Øst-Norge. Det må anskaffes en del IKT-materiell anslått til ca. 3 mill. kroner. Bygningsmessige tiltak er totalt anslått til ca. 3 mill. kroner.