Vedlegg 2: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen, datert 21.november 2003
- St.prp. nr. 12 (2003-2004) - Spørsmålfra forsvarskomiteendel ii
- St.prp. nr. 12 (2003-2004) - spørsmål frå forsvarskomiteen del II
Jeg viser til brev datert 14. november 2003 med spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 12 (2003-2004).
Svar på spørsmålene følger vedlagt.
Omorganiseringen av FLO har til hensikt å effektivisere organisasjonen. På hvilken måte vil opprettelsen av en konsernstab og fire divisjonsledelser ivareta behovet for stillingsreduksjoner og avbyråkratisering av FLO, og hvilken bemanningsreduksjon eller bemanningsøkning regnes med som en følge av denne organisasjonsendringen alene?
Konsernstaben i FLO ble etablert høsten 2002 primært som et styringsverktøy for sjef FLO, men også for å styrke hans rolle som forsvarssjefens rådgiver i logistikkspørsmål. Fra 1.desember 2002 fremsto konsernstaben med en ramme på 30 stillinger, redusert fra en ramme på 98 stillinger. Etableringen av Forsvarsstaben 1.august 2003 forsterket konsernstabens rolle som et støtteelement for forsvarssjefen, ikke minst i den avsluttende fasen av omstillingsprosessen i inneværende langtidsperiode. Departementet har derfor valgt å beholde de 30 stillingene i konsernstaben også gjennom fase 3 i omstillingen av FLO.
Divisjonaliseringen av FLO innebærer en betydelig endring av styringsform i forhold til dagens tradisjonelle funksjonsorganisasjon. Denne har vært karakterisert ved at viktige beslutningsprosesser er blitt tvunget oppover i hierarkiet for å finne, eller skape, allmenngyldige regler som kunne benyttes i hele organisasjonen. Etableringen av en divisjonsstruktur vil innebære at myndigheten desentraliseres. Beslutninger av betydning for divisjonens virksomhet skal tas av divisjonsledelsen. Divisjonene er forutsatt å ha direkte resultatansvar overfor sjef FLO og vil være ansvarlige for saksbehandling av forvaltningssaker innenfor sitt ansvarsområde. I denne prosessen er det derfor hensiktsmessig at divisjonsledelsene kan utvikle seg innenfor divisjonenes egenart. Ferdig etablert vil de ha redusert ledelsesbehovet med ca. 60% sammenlignet med de tidligere forsvarsgrensvise eller fagstabsvise materiellforvaltninger (HFK, LFK, SFKogFTD).
Fordi eksisterende forvaltninger og fremtidige divisjoner ikke uten videre kan sammenlignes, har det vært vanskelig å etablere en felles basis som kan brukes som et utgangspunkt for kalkulasjon av årsverkreduksjoner. Proposisjonen legger derfor til grunn at en reduksjon i ledelse, faglig styring og administrativ lederstøtte fra tidligere forvaltninger til nye divisjoner, har et gevinstpotensial anslått til minst 230 årsverk.
Hva betyr opprettelsen av regionale enheter når det gjelder å ivareta avbyråkratisering og nedbemanning?
Proposisjonen foreslår at det opprettes fem produksjons- og resultatenheter (PRE) i driftsdivisjonen, hvorav en skal være landsdekkende. De foreslåtte årsverkrammer gjelder hele den enkelte PRE-organisasjonen innenfor et spesifikt geografisk område. Den angitte lokalisering gjelder kun ledelsen av den enkelte PRE, som er anslått til mellom 20 og 30 årsverk.
Sjef PRE vil ha kontroll- og koordingsmyndighet over bruken av alle ressurser innenfor sitt geografiske område uavhengig av fagområder og på tvers av tidligere forsvarsgrensvise kapasiteter. Kundebehovet vil kunne etterkommes mer fleksibelt, og FLOs ressurser kan dermed utnyttes mer optimalt. Ressursene vil raskere kunne tilpasses endrede premisser og rammebetingelser knyttet både til nasjonale og internasjonale oppgaver.
Som et eksempel kan nevnes at FLO/IKT i dag har regionledelse på seks steder med ca. 60 stillinger. Ved den foreslåtte organisering kan en betydelig del av disse stillingene legges ned. Et annet eksempel er at FLO i dag har ca. 35 avdelinger/enheter som er definert som driftsenhet i Forsvaret (DIF). Som selvstendige enheter har disse både et arbeidsgiveransvar og et økonomi- og regnskapsansvar som krever lokale administrative ressurser. Ved å etablere PRE-ene som driftsenheter, vil slike fellesoppgaver kunne sentraliseres og effektiviseres og således bidra til nedbemanning. Resultatet vil bli færre personell i lederfunksjoner og relativt flere som bidrar til direkte leveranser til kunder.
De nærmeste år vil det ikke være tilgjengelig betydelige investeringsmidler for nye bygg eller anlegg dersom man ønsker samlokaliseringer innenfor det enkelte PRE-ansvarsområdet. Primært vil ledig militær infrastruktur, bl.a. som følge av endringer i Forsvarets øvrige organisasjon, bli tatt i bruk.
Kan ledelsen av de fire divisjonene og konsernledelsen slås sammen og hvordan vurderer departementet en samlokalisering av sjef FLO, konsernstab og ledelsen for de fire planlagte divisjonene? Komiteen ber om en vurdering av ulike lokaliseringssteder for en slik sammenslåing.
Vedrørende konsernledelsen og viktigheten av å holde denne intakt i nåværende fase av omstillingen, vises til første avsnitt i svar på spørsmål 1. Når det gjelder en best mulig funksjonell styring og ledelse samt kostnadseffektiv drift av den enkelte divisjon, har departementet foreslått å holde den enkelte divisjonsledelse samlet og iverksette en begrenset samlokalisering. Dette er en prioritering av vertikal samling innenfor divisjonen, kontra en horisontal samling av divisjonsledelsene. I denne forbindelse vises det til andre avsnitt i svar på spørsmål 1. Når kravene til vertikal samling innenfor den enkelte divisjonsstab er innfridd, vil det kunne være ønskelig ytterligere å øke effektiviteten ved å samlokalisere divisjonsledelsene.
Den sentrale forvaltningen av FLO er i dag lokalisert på Haakonsvern, Kjeller og Kolsås. Et alternativ der alle fire divisjonsledelsene er samlokalisert er vurdert. Dette kan være en løsning før utløpet av neste periode i 2008. Imidlertid er dette alternativet forkastet som mulig løsning for de nærmeste år, bl.a. av hensyn til behovet for å komme i gang med omorganiseringen av FLO umiddelbart. Det foreligger heller ikke tilgjengelige investeringsmidler for et eventuelt eget nybygg. Dette vil i så fall bli omtalt i neste langtidsproposisjonen for 2005-2008.
Kan Forsvarsdepartementet stadfeste at formuleringen i St.prp. nr. 12, side 2, om at "enheter i FLO/LAND legges ned og videreføres som enheter i...", i klartekst betyr at det enkelte verksteds eksistens og drift ikke er truet, men kun betyr at verkstedets overordnede organisatoriske tilknytning endres?
Forslagene om nedleggelser som det vises til, innebærer ikke i seg selv en faktisk nedleggelse av virksomheter, men har til hensikt å oppheve bindinger i forhold til gammel organisasjon. Ordet nedlegge er i proposisjonen benyttet for å markere at som en konsekvens av at FLO/LAND, FLO/SJØ og FLO/LUFT legges ned og at det opprettes fire divisjoner, må også en rekke organisatoriske enheter formelt legges ned for så å bli overført den nye divisjonaliserte, prosessbaserte strukturen. Enkelte av avdelingene/enhetene vil bl.a. ikke lenger være driftsenhet i Forsvaret (DIF). Det er ikke registrert endringer i FLOs kundegrunnlag som tilsier omfattende reduksjoner i eksisterende virksomheter på kort sikt. Forsvaret vil videreføre og videreutvikle funksjonene som en del av en divisjon, eller som en del av en underliggende produksjons- og resultatenhet (PRE).
FLO vil i fremtiden være en organisasjon i endring og skal ha tilstrekkelig fleksibilitet til å kunne tilpasse seg Forsvarets generelle og strukturelle utvikling - m.a.o. det fremtidige kundegrunnlaget. Tilpasninger, herunder reduksjon i bemanningen som følge av bl.a. effektivisering, samlokalisering eller at oppgaver ikke lenger skal utføres, skal gjennomføres. Økning i bemanning som følge av nye oppgaver og tilflytting av annen virksomhet skal unntaksvis kunne finne sted og da innenfor de totale årsverkrammer for FLO.
Hvilke nye vurderinger er gjort mellom anna med hensyn til Forsvarets rolle i forhold til totalforsvaret og samfunnssikkerhet, og hva tilsier at FLO/IKT nå bør splittes opp?
Forsvaret har betydelig kompetanse innenfor oppbygging og drift av sikre kommunikasjonsløsninger, og FLO/IKT utfører i dag tjenester for kunder utenfor Forsvarets militære organisasjon (FMO). Eksempelvis er Forsvarets digitale nett (FDN) også kommunikasjonsbærer for andre etater som har spesielle krav til kommunikasjonssystemer (regjeringens grønne nett, fylkesmenn, hovedredningssentralene og kystovervåk-ningssentralene). Driftsansvaret for slike systemer vil med den foreslåtte løsning bli lagt til driftsdivisjonen, med produksjons- og resultatenhet/ landsdekkende (PRE/L) som utførende ledd. Fagmyndighetsansvaret for IKT-systemer, bidrag til utvikling av nye kapasiteter og ansvar for konfigurasjonsstyring vil fortsatt tilligge IKT-divisjonen.
Forsvarets fremtidige rolle i forhold til totalforsvaret og samfunnssikkerhet er i stadig utvikling. Kjernekompetansen for å anskaffe, integrere og deployere forsvarsspesifikke systemer vil uansett forbli i IKT-divisjonen, drift av systemene vil være i driftsdivisjonen. På en slik måte kan den kompetansen og de ressursene Forsvaret har opparbeidet, utnyttes på en mer hensiktsmessig måte også for å minske samfunnets sårbarhet.
Den løsningen som forsvarssjefen har anbefalt overfor departementet, har hovedfokus på Forsvarets interesser og en organisasjonsutvikling basert på en integrering av drifts- og tjenesteproduksjon også på IKT-området i driftsdivisjonen. Når departementet følger forsvarssjefens klare anbefaling er det bl.a. fordi man anser at den kjernekompetansen som fortsatt vil være i IKT-divisjonen, vil ha de samme overordnede mål som før og være fullt i stand til å nå disse.
Det er departementets syn at en deling av dagens FLO/IKT-virksomhet mellom en driftsdivisjon og en IKT-divisjon er nødvendig for å sikre at de planlagte innsparingsmålene innenfor IKT-virksomheten nås i inneværende periode.
Denne løsningen medfører at synergier kan hentes ut på flere områder, bl.a. gjennom:
– enhetlig og samordnet driftskompetanseutvikling
– bedre kompetansestyring (daglig drift, øvelser, operasjoner og utarbeidelse av krigsoppsettingsplaner (KOP))
– effektiv utnyttelse av personell ved å kunne utføre flere typer driftsoppdrag samtidig
– systembesparelser (relativt like systemer i de forskjellige miljøene)
– mer oversiktlig organisasjonsstruktur (kunden vet hvem som skal levere hva)
– innsparinger i EBA (flytting til felles lokaler i et geografisk område)
– økonomiske innsparinger (billigere å drifte et større volum på lokalt nivå)
– innsparinger i reiser (personellet reiser mye og ofte, og tiltaket vil kunne gi innsparinger i både tid og økonomi)
– etablering av felles kultur ved at man bryter ned eksisterende kulturforskjeller mellom dagens IKT-drift og øvrig drift.
Gjennom samling av miljøer har FLO/IKT så langt tatt ut en effektivisering/ årsverkreduksjon på ca. 155. Den foreslåtte løsningen gir etter Forsvarets syn grunnlag for å ta ut et ytterligere gevinstpotensial på 340 årsverk.
Ved videreføring av dagens IKT-virksomhet, samlet i en divisjon, ville FMO ikke kunne hente ut de samme synergieffekter. En ytterligere innsparing på 340 årsverk innenfor samme struktur som i dag er etter Forsvarets syn vanskelig å realisere innenfor den aktuelle tidshorisont på to år.
Hvordan vil en ved en eventuell oppsplitting av FLO/IKT sikre fortsatt måloppnåelse av de overordnede mål og på hvilken måte vil man styre den videre IKT utvikling i Forsvaret?
IKT-virksomheten i FLO vil ha de samme overordnede mål som før. Organisatorisk vil forskjellen være at overordnet ledelse og styring av den kunderettede vedlikeholdsvirksomheten og driften av IKT-systemene vil bli styrt av driftsdivisjonen. Disponering/utnyttelse av kapasiteter og kompetanse innenfor IT-relaterte kundebehov vil bli koordinert innenfor og mellom den enkelte produksjons- og resultatenhet (PRE).
Den videre IKT-utvikling i Forsvaret vil bli styrt på linje med annen strategisk utvikling av Forsvaret gjennom departementets utarbeidelse og oppfølging av langtidsdokumenter, de årlige budsjettproposisjoner samt øvrige stortingsdokumenter. IKT-virksomheten i Forsvaret har et samfunnsmessig perspektiv som ivaretas, og vil bli ivaretatt av FLO. Det integrerte Forsvarsdepartement har fått en organisering og en vesentlig styrket kompetanse for å ivareta denne overordnede styringsfunksjonen.
Komiteen viser til brev fra departementet datert 31. oktober 2003 om medbestemmelsesprosessen under behandlingen av omorganiseringen av FLO. Komiteen ber departementet konkretisere sitt svar av 5.november 2003 angående avholdte forhandlings- og drøftingsmøter.
Som det fremgår av brevet av 5.november er det gjennomført en betydelig møteserie mellom arbeidsgiver og organisasjonene for at en vesentlig del av den prosessbaserte internstrukturen i FLO skal komme på plass slik det ble orientert om i St.prp. nr. 53 (2002-2003). Følgende liste viser omfanget av møteserien. I tillegg kommer to informasjonsmøter som er avholdt mellom departementet og arbeidstakerorganisasjonene hhv. den 24.september og 16.oktober.
Omstillingen av FLO - møtevirksomheten i 2003 på sentralt nivå med arbeidstakerorganisasjonene og Forsvarets sentrale hovedverneombud (FHVO)
Dato | Sted | Tema/innhold |
Januar/februar 03 | Argus | Drøftingsmøte: |
Drøfting av innspill til St.prp. nr. 53 (2002-2003). Midlertidig lokalisering av divisjonsledelsene var IKKE en del av innspillet. Også i møter med ProFLO ble organisasjonene gitt orienteringer om arbeidet med proposisjonen underveis. | ||
22. januar | FLO | Rutinemøte: |
Diverse saker. | ||
5. februar | FLO | Rutinemøte: |
Diverse saker. | ||
6-7. februar | FLO | Personellkonferanse. |
19. februar | FLO | Forberedende drøftingsmøte: |
Omstillingsplan for FLO. | ||
27. februar | FLO | Drøftingsmøte. |
Omstillingsplan for FLO basert på innspill datert 3mars til St.prp. nr. 53 (2002-2003). | ||
5. mars | FLO | Rutinemøte: |
Diverse saker | ||
13-14 mars | Personellkonferanse. | |
26. mars | FLO | Forhandlingsmøte iht Hovedavtalene: |
Forhandling avfirkantorganisasjonen for omstillingsprosjektene i FLO. | ||
2. april | FLO | Temamøte: |
"Overgangen fra gammel til ny organisasjon i FLO". | ||
9. april | FLO | Rutinemøte: |
Diverse saker. Ingen saker relatert til omstillingsplanen eller divisjonaliseringen av FLO. | ||
23-25. mai | FLO | Personellkonferanse. |
7. mai | FLO | Rutinemøte: |
Informasjon om pågående prosjekter i linjeorganisasjonen | ||
Overtakelse av årsverkforpliktelser av tillitsvalgte | ||
Informasjon om fremdrift i divisjonaliseringsprosjektene | ||
Status omstillingsavtale og informasjonstjenesten | ||
21. mai | FLO | Utvidet infomøte, drøftings- og forhandlingsmøte: |
Informasjon om overtallighetsbrev for FLO-personell, Omstillingsgruppen, opprettelse av prosjektstillinger i divisjonsprosjektene, omstillingsplan FLO/LUFT, alliert treningssenter Nord. | ||
Forhandling om opprettelse av FLO/FLSN/TRØ/seksjon Værnes og drøfting av stillingsbeskrivelser. | ||
28. mai | FLO | Forhandlingsmøte: |
Samarbeidsformer i FLOs fire omstillingsprosjekter, FLO/ M, FLO/D, FLO/TV, FLO/IKT. | ||
4. juni | FLO | Rutinemøte. |
5-6. juni | FLO | Personellkonferanse. |
18. juni | FLO | Informasjonsmøte: |
Omstillingsavtale FLO-Status | ||
12. august | FLO | Informasions- og drøftingsmøte: |
Info om arbeidet med St.prp høsten 2003. | ||
Drøfting av revidert utkast til omstillingsplan og mandater gitt i divisjonsprosjektene i FLO. | ||
20. august | Hotell Clarion | Videreføring av oppstartet drøftingsmøte 12. august: |
Etablering av arbeidsgrupper | ||
Plan for drøfting av innspill til St.prp. | ||
26. august | FLO | Drøftings- og forhandlingsmøte: |
• Drøfting/forhandling av FLO/AMM Driftsapparat | ||
• Forhandling av organisasjonsskisse som grunnlag for flat overføring | ||
• Sentral forhandling av FLO/IKT fase 3 | ||
• Forhandling av organisasjonselementene Systemløsninger og Driftstjenester/undernivå til FLO/IKT. | ||
• Drøfting av OPL/F for Systemløsninger og Driftstienester/undernivå til FLO/IKT | ||
9-11. september | FLO | Drøftings- og forhandlingsmøte: |
• Drøfting av stillingsbeskrivelser divisjonsledelsene | ||
• Forhandling av "firkantorganisasjonene" | ||
• Drøfting av FLO-innspill. (Ble ikke realitetsbehandlet) | ||
16-19. september | Gardermoen | Seminar: |
Milepæler/dreiebok. Modell for overgangen til divisjonalisert FLO. | ||
23. september | FLO | Rutinemøte |
7. oktober | FLO | Drøftingsmøte: |
Omstillingsplan m/dreiebok. | ||
14. oktober | FLO | Drøftingsmøte: |
Omstillingsplan m/dreiebok forts. | ||
Mandat omstillingskontor, personell | ||
21. oktober | FLO | Rutinemøte |
28. oktober 4.november | FLO | Drøftingsmøte: OPL/stillingsbeskrivelserforresterendedel av divstab. |
18. november | FLO | Drøftings- og forhandlingsmøte: |
- FLO/AMM firkantorganisasjon, OPL og stillingsbeskrivelser | ||
2. desember | FLO | Planlagt |
16. desember | FLO | Planlagt |