Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Sak til informasjon

Ved behandling av Innst. S. nr. 244 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 45 (1997-1998), vedtok Stortinget at stasjonsnivå vedlikehold av flyskrog og avionikk på F-16 sentraliseres som et nytt mellomnivå vedlikehold ved Bodø hovedflystasjon innen utløpet av 2000. Vedtaket var knyttet til forutsetningen om Stortingets tilslutning til anskaffelse av nye kampfly og at de F-16 som var stasjonert på Ørland hovedflystasjon skulle overføres til Bodø hovedflystasjon parallelt med innfasingen av nye kampfly ved Ørland. Hensikten var å sikre kontinuitet i kompetansen på Ørland frem til innfasing av nye kampfly i 2003-2005.

Forutsetningen for det opprinnelige vedtaket er ikke til stede og det er ikke lenger behov for å holde kontinuitet i kompetansen på Ørland når det gjelder mellomnivå vedlikehold. Mellomnivå vedlikehold F-16 utføres i dag ved begge hovedflystasjonene, med ansvaret lagt til Bodø. Utførelsen fordeles mellom Bodø og Ørland slik det er beskrevet i St.prp. nr. 45 (2000-2001) og utføres av FLO/LUFT. Når FLO/LUFT legges ned 31.desember 2003, vil ansvaret for mellomnivå vedlikehold F-16 tilligge Sjef FLO ved driftsdivisjonen (FLO/D). Det er i denne sammenheng viktig at Sjef FLO/D til enhver tid kan dimensjonere sin organisasjon, herunder lokalisere virksomhet til sine produksjons- og resultatenheter for å oppnå en best mulig kostnadseffektiv og rasjonell logistikkorganisasjon. Regjeringen legger til grunn at Ørland hovedflystasjon også i fremtiden skal være selvforsynt når det gjelder vedlikeholdskapasitet som kan deployeres med de operative styrker for øvelser og operasjoner. Øvrig vedlikehold samles på Bodø hovedflystasjon.