2. Sak til informasjon
Ved behandling av Innst. S. nr. 244 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 45 (1997-1998), vedtok Stortinget at stasjonsnivå vedlikehold av flyskrog og avionikk på F-16 sentraliseres som et nytt mellomnivå vedlikehold ved Bodø hovedflystasjon innen utløpet av 2000. Vedtaket var knyttet til forutsetningen om Stortingets tilslutning til anskaffelse av nye kampfly og at de F-16 som var stasjonert på Ørland hovedflystasjon skulle overføres til Bodø hovedflystasjon parallelt med innfasingen av nye kampfly ved Ørland. Hensikten var å sikre kontinuitet i kompetansen på Ørland frem til innfasing av nye kampfly i 2003-2005.
Forutsetningen for det opprinnelige vedtaket er ikke til stede og det er ikke lenger behov for å holde kontinuitet i kompetansen på Ørland når det gjelder mellomnivå vedlikehold. Mellomnivå vedlikehold F-16 utføres i dag ved begge hovedflystasjonene, med ansvaret lagt til Bodø. Utførelsen fordeles mellom Bodø og Ørland slik det er beskrevet i St.prp. nr. 45 (2000-2001) og utføres av FLO/LUFT. Når FLO/LUFT legges ned 31.desember 2003, vil ansvaret for mellomnivå vedlikehold F-16 tilligge Sjef FLO ved driftsdivisjonen (FLO/D). Det er i denne sammenheng viktig at Sjef FLO/D til enhver tid kan dimensjonere sin organisasjon, herunder lokalisere virksomhet til sine produksjons- og resultatenheter for å oppnå en best mulig kostnadseffektiv og rasjonell logistikkorganisasjon. Regjeringen legger til grunn at Ørland hovedflystasjon også i fremtiden skal være selvforsynt når det gjelder vedlikeholdskapasitet som kan deployeres med de operative styrker for øvelser og operasjoner. Øvrig vedlikehold samles på Bodø hovedflystasjon.