Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

Arbeids- og administrasjonsdepartementet fremmer forslag om endringer i bevilgningen under følgende utgiftskapitler: Kap. 1541 Pensjoner av statskassen, kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse, kap. 1544 Boliglån til statsansatte, kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet, kap. 1583 Utvikling av Pilestredet Park, og kap. 2470 Statens Pensjonskasse.

Det fremmes også forslag om endringer i bevilgningen under følgende inntektskapitler: Kap. 4546 Yrkesskadeforsikring, kap. 4547 Gruppelivsforsikring, kap. 4583 Salg av eiendom i Pilestredet Park, kap. 5446 Salg av eiendom, Fornebu, kap. 5470 Statens Pensjonskasse og kap. 5607 Renter av boliglånsordningen til statsansatte.

I tillegg foreslås det under kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen en utvidelse av kostnadsrammen knyttet til rehabiliteringen av Urbyggingen ved Universitetet i Oslo.

Det fremmes forslag om økning av bevilgningen med 58 000 kroner. Økningen henger sammen med ny sats for grunnbeløpet.

Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser at det samlede bevilgningsbehovet under kapitlet vil bli om lag 510,7 mill. kroner lavere enn tidligere anslag. Det reduserte bevilgningsanslaget skyldes i hovedsak økte premieinnbetalinger og reduserte anslag for utbetalinger av AFP-pensjoner og førtidspensjoner. I tillegg til økte premiesatser for enkelte virksomheter, bl.a. for skoleverket, skyldes de økte premieinnbetalingene også at enkelte nye virksomheter er blitt premiebetalende. Bevilgningen under kap. 1542 post 1 foreslås redusert med 464,504 mill. kroner.

Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser at det samlede bevilgningsbehovet under posten vil bli lavere enn tidligere anslag. Det reduserte bevilgningsanslaget skyldes i hovedsak økte premieinnbetalinger og reduserte anslag for utbetalinger av AFP-pensjoner og førtidspensjoner. Bevilgningen under kap. 1542 post 70 foreslås samlet redusert med 5,9 mill. kroner.

Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser nå et totalt bevilgningsbehov på minus 865 mill. kroner i 2003. Reduksjonen skyldes i hovedsak renteutviklingen i 2003, der boliglånsrenten i Statens Pensjonskasse ikke har vært så gunstig i forhold til markedsrentene som forventet. Som følge av dette har etterspørselen etter lån i Statens Pensjonskasse vært betydelig lavere enn forventet, samt at det har vært en vesentlig økning i ekstraordinære låneinnfrielser.

Bevilgningen under kap. 1544 post 90 foreslås redusert med 4,625 mrd. kroner. Forslag til ny bevilgning blir etter dette - 865 mill. kroner.

Fakturering av yrkesskadepremie foretas én gang pr. år. Faktureringen for 2003 utgjør 98,6 mill. kroner, noe som innebærer en økning med 24,695 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett.

Bevilgningen under kap. 4546 post 1 foreslås økt med 24,695 mill. kroner.

Oppdaterte prognoser for kapitlet viser nå at de totale premieinnbetalingene for 2003 vil utgjøre 39,433 mill. kroner.

Det foreslås at kap. 4547 post 1 økes med 15,5 mill. kroner.

Det foreslås en reduksjon av kap. 5470 post 30 med 6,766 mill. kroner, som tilsvarer reduksjonen under kap. 2470 post 24.6 Til investeringsformål.

Som følge av forslaget om å redusere kap. 1544 Bolig­lån til statsansatte post 90 med 4,625 mrd. kroner, samt forslaget om å redusere utlånsrenten til 4,0 pst. fra 1. september 2003, forventes de totale renteinntektene under kap. 5607 post 80 å bli redusert med 165,9 mill. kroner. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen tilsvarende.

Blant annet inntektssvikt har ført til en reell svekkelse av Statens Pensjonskasses driftsresultat med 19,5 mill. kroner i 2003. Det er i denne sammenheng iverksatt tiltak i 2003, herunder nedbemanning for å tilpasse kostnadsnivået til de reduserte inntektene, men disse tiltakene vil ikke ha budsjetteffekt før i 2004. Svekkelsen av driftsresultatet foreslås delt mellom redusert driftsresultatkrav og belastning på reguleringsfondet, slik at driftsresultatkravet settes ned med 10 mill. kroner og at det resterende trekkes fra reguleringsfondet.

Som følge av nye anslag for aktiverbare investeringer i 2003 fra Statens Pensjonskasse, foreslås det en reduksjon av post 45 med 6,766 mill. kroner. Dette tilsvarer reduksjonen på underpost 24.6 under kap. 2470, jf. også kap. 5470 post 30.

Rehabiliteringen av Urbygningen ved Universitetet i Oslo fikk startbevilgning i budsjettet for 2000, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000).

Etter hvert som restaureringsarbeidene er gjennomført, er det avdekket flere forhold som har medført at usikkerhetsavsetningen måtte utløses. Bl.a. er det avdekket betydelig større omfang av hussopp, råteskader og skader i fundamenter og konstruksjoner enn hva som ble lagt til grunn da styringsrammen ble fastsatt.

Prosjektet er gjennomgått på nytt, for å identifisere reduksjonstiltak som kan gjennomføres slik at kostnadsrammen kan holdes. De gjenstående reduksjonstiltakene vil imidlertid ha betydelige konsekvenser i forhold til bruken av bygget. Dersom de gjenstående kuttene ikke skal gjennomføres, er det etter Statsbyggs oppfatning nødvendig å utvide kostnadsrammen for prosjektet til 212 mill. kroner. AAD vurderer det som bekymringsfullt at det har oppstått slike problemer med kostnadsstyringen ved denne rehabiliteringen. Etter en samlet vurdering foreslås likevel kostnadsrammen for prosjektet utvidet til 212 mill. kroner. Merutgiftene som følge av en slik utvidelse av kostnadsrammen dekkes innenfor eksisterende bevilgning under kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen. Det vil i første rekke kunne bety mindre til prosjekteringsutgifter til bygg som ikke er forelagt Stortinget for godkjenning av kostnadsrammen og til igangsatte byggeprosjekter.

Sammenlignet med det som var lagt til grunn på budsjetteringstidspunktet har det vist seg at utgiftene til investering ble beregnet noe for høyt, mens de administrative utgiftene ble beregnet noe for lavt. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 1582 post 21 forhøyes med 3,4 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 1582 post 30.

Det vises til omtale under post 21. I tillegg forventes utgiftene til opprydding i forurenset grunn å bli om lag 10 mill. kroner lavere enn opprinnelig lagt til grunn. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn satt ned med ytterligere 10 mill. kroner. Siden disse utgiftene dekkes ved refusjoner fra Oslo kommune og Avinor AS, vil dette også medføre en tilsvarende reduksjon under kap. 5446 post 02.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen under kap. 1582 post 30 satt ned med til sammen 13,4 mill. kroner.

Ved voldgiftsdom 18. juni 2003 ble staten dømt til å betale Oslo kommune en erstatning på 38 mill. kroner innen 3. juli 2003, for tapte inntekter i forbindelse med feste/leieforhold for næringsvirksomhet. Som det fremgår av St.prp. nr. 1 (2002-2003) ble kostnadene knyttet til eventuelt erstatningsansvar ikke medtatt i budsjettet for 2003. Det foreslås derfor en bevilgning på 38 mill. kroner under kap. 1582 ny post 70 Erstatningsansvar, Fornebu.

Statsbyggs planlagte fremdrift i gjennomføringen av rive-, utenomhus- og infrastrukturarbeider er forsinket, bl.a. som følge av usikkerhet i markedet. Bevilgningen under kap. 1583 post 30 foreslås på denne bakgrunn satt ned med 13,2 mill. kroner.

I statsbudsjettet for 2003 ble det lag til grunn et samlet salg av eiendommer under Statsbyggs forvaltning for til sammen 1 350,5 mill. kroner, inkludert inntekter fra salg av Vestbanetomten.

Det vises til omtale i St.prp. nr. 1 (2003-2004) hvor det fremgår at salg av Vestbanetomten først kan foretas i 2004. Utvikling i eiendomsmarkedet i 2003 har medført redusert fremdrift i gjennomføringen av salgene, og lavere salgspris enn forventet for de øvrige eiendommene. Som en konsekvens av ovennevnte forventes samlet salgsinntekt nå å bli i størrelsesorden 320 mill. kroner i 2003. Dette er 1 030,5 mill. kroner lavere enn budsjettert. Bokført verdi av eiendommene som ikke selges i 2003 (inkludert Vestbanetomten) utgjør 99 mill. kroner.

Siden salgsgevinsten føres under kap. 5309 Tilfeldige inntekter, mens salgsinntekten tilsvarende bokført verdi føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift, vil inntektsreduksjonen måtte fordeles på disse to kapitlene. I tillegg må det foretas justeringer under kap. 2445 underpost 24.1 Driftsinntekter og underpost 24.3 Avskrivninger tilsvarende bokført verdi av de eiendommene som ikke selges.

Dette vil medføre følgende endringer for 2003:

  • – Kap. 2445 post 24.1 Driftsinntekter nedsettes med 99 mill. kroner.

  • – Kap. 2445 post 24.3 Avskrivninger nedsettes med 99 mill. kroner.

  • – Kap. 5309 post 29 Ymse nedsettes med 931,5 mill. kroner.

  • – Kap. 5491 post 30 Avskrivninger nedsettes med 99 mill. kroner.

  • – Forslag til bevilgningsendringer under kap. 5309 og kap. 5491 vil bli lagt frem i Finansdepartementets proposisjon om ny saldering av statsbudsjettet for 2003.

I statsbudsjettet for 2003 er det lagt til grunn en inntekt på 70 mill. kroner fra salg av eiendommer i Pilestredet Park. Det er mottatt bud på samtlige eiendommer som er lagt ut for salg i 2003, men tatt forbehold om oppgjør først i 2004. Det foreslås på denne bakgrunn at salgene forskyves fra 2003 til 2004 og at bevilgningen settes ned til null.

Bevilgningen på posten foreslås satt ned med 10 mill. kroner, som følge av reduserte utgifter til opprydding i forurenset grunn, jf. nærmere omtale under kap. 1582 post 30 ovenfor.

I statsbudsjettet for 2003 er det budsjettert med en inntekt på 348 mill. kroner fra salg av eiendommer på Fornebu. Salgsprosessen har så langt ikke fulgt planlagt framdrift. Det har vært liten interesse for eiendommene som er lagt ut for salg.

På grunnlag av ovennevnte foreslås bevilgningen satt ned med 270,9 mill. kroner.