Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om endringer på statsbudsjettet medregnet folketrygden 2003 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet, unntatt kap. 1594, 2541, 2542, 2543, 4590, 4595 og 5705

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 74 (2003-2004)
  • Kildedok: St.prp. nr. 31 (2003-2004) unntatt kap. 1594, 2541, 2542, 2543, 4590, 4595 og 5705
  • Dato: 05.12.2003
  • Utgiver: Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
  • Sidetall: 5
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Arbeids- og administrasjonsdepartementet fremmer forslag om endringer i bevilgningen under følgende utgiftskapitler: Kap. 1541 Pensjoner av statskassen, kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse, kap. 1544 Boliglån til statsansatte, kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet, kap. 1583 Utvikling av Pilestredet Park, og kap. 2470 Statens Pensjonskasse.

Det fremmes også forslag om endringer i bevilgningen under følgende inntektskapitler: Kap. 4546 Yrkesskadeforsikring, kap. 4547 Gruppelivsforsikring, kap. 4583 Salg av eiendom i Pilestredet Park, kap. 5446 Salg av eiendom, Fornebu, kap. 5470 Statens Pensjonskasse og kap. 5607 Renter av boliglånsordningen til statsansatte.

I tillegg foreslås det under kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen en utvidelse av kostnadsrammen knyttet til rehabiliteringen av Urbyggingen ved Universitetet i Oslo.

Det fremmes forslag om økning av bevilgningen med 58 000 kroner. Økningen henger sammen med ny sats for grunnbeløpet.

Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser at det samlede bevilgningsbehovet under kapitlet vil bli om lag 510,7 mill. kroner lavere enn tidligere anslag. Det reduserte bevilgningsanslaget skyldes i hovedsak økte premieinnbetalinger og reduserte anslag for utbetalinger av AFP-pensjoner og førtidspensjoner. I tillegg til økte premiesatser for enkelte virksomheter, bl.a. for skoleverket, skyldes de økte premieinnbetalingene også at enkelte nye virksomheter er blitt premiebetalende. Bevilgningen under kap. 1542 post 1 foreslås redusert med 464,504 mill. kroner.

Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser at det samlede bevilgningsbehovet under posten vil bli lavere enn tidligere anslag. Det reduserte bevilgningsanslaget skyldes i hovedsak økte premieinnbetalinger og reduserte anslag for utbetalinger av AFP-pensjoner og førtidspensjoner. Bevilgningen under kap. 1542 post 70 foreslås samlet redusert med 5,9 mill. kroner.

Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser nå et totalt bevilgningsbehov på minus 865 mill. kroner i 2003. Reduksjonen skyldes i hovedsak renteutviklingen i 2003, der boliglånsrenten i Statens Pensjonskasse ikke har vært så gunstig i forhold til markedsrentene som forventet. Som følge av dette har etterspørselen etter lån i Statens Pensjonskasse vært betydelig lavere enn forventet, samt at det har vært en vesentlig økning i ekstraordinære låneinnfrielser.

Bevilgningen under kap. 1544 post 90 foreslås redusert med 4,625 mrd. kroner. Forslag til ny bevilgning blir etter dette - 865 mill. kroner.

Fakturering av yrkesskadepremie foretas én gang pr. år. Faktureringen for 2003 utgjør 98,6 mill. kroner, noe som innebærer en økning med 24,695 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett.

Bevilgningen under kap. 4546 post 1 foreslås økt med 24,695 mill. kroner.

Oppdaterte prognoser for kapitlet viser nå at de totale premieinnbetalingene for 2003 vil utgjøre 39,433 mill. kroner.

Det foreslås at kap. 4547 post 1 økes med 15,5 mill. kroner.

Det foreslås en reduksjon av kap. 5470 post 30 med 6,766 mill. kroner, som tilsvarer reduksjonen under kap. 2470 post 24.6 Til investeringsformål.

Som følge av forslaget om å redusere kap. 1544 Bolig­lån til statsansatte post 90 med 4,625 mrd. kroner, samt forslaget om å redusere utlånsrenten til 4,0 pst. fra 1. september 2003, forventes de totale renteinntektene under kap. 5607 post 80 å bli redusert med 165,9 mill. kroner. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen tilsvarende.

Blant annet inntektssvikt har ført til en reell svekkelse av Statens Pensjonskasses driftsresultat med 19,5 mill. kroner i 2003. Det er i denne sammenheng iverksatt tiltak i 2003, herunder nedbemanning for å tilpasse kostnadsnivået til de reduserte inntektene, men disse tiltakene vil ikke ha budsjetteffekt før i 2004. Svekkelsen av driftsresultatet foreslås delt mellom redusert driftsresultatkrav og belastning på reguleringsfondet, slik at driftsresultatkravet settes ned med 10 mill. kroner og at det resterende trekkes fra reguleringsfondet.

Som følge av nye anslag for aktiverbare investeringer i 2003 fra Statens Pensjonskasse, foreslås det en reduksjon av post 45 med 6,766 mill. kroner. Dette tilsvarer reduksjonen på underpost 24.6 under kap. 2470, jf. også kap. 5470 post 30.

Rehabiliteringen av Urbygningen ved Universitetet i Oslo fikk startbevilgning i budsjettet for 2000, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000).

Etter hvert som restaureringsarbeidene er gjennomført, er det avdekket flere forhold som har medført at usikkerhetsavsetningen måtte utløses. Bl.a. er det avdekket betydelig større omfang av hussopp, råteskader og skader i fundamenter og konstruksjoner enn hva som ble lagt til grunn da styringsrammen ble fastsatt.

Prosjektet er gjennomgått på nytt, for å identifisere reduksjonstiltak som kan gjennomføres slik at kostnadsrammen kan holdes. De gjenstående reduksjonstiltakene vil imidlertid ha betydelige konsekvenser i forhold til bruken av bygget. Dersom de gjenstående kuttene ikke skal gjennomføres, er det etter Statsbyggs oppfatning nødvendig å utvide kostnadsrammen for prosjektet til 212 mill. kroner. AAD vurderer det som bekymringsfullt at det har oppstått slike problemer med kostnadsstyringen ved denne rehabiliteringen. Etter en samlet vurdering foreslås likevel kostnadsrammen for prosjektet utvidet til 212 mill. kroner. Merutgiftene som følge av en slik utvidelse av kostnadsrammen dekkes innenfor eksisterende bevilgning under kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen. Det vil i første rekke kunne bety mindre til prosjekteringsutgifter til bygg som ikke er forelagt Stortinget for godkjenning av kostnadsrammen og til igangsatte byggeprosjekter.

Sammenlignet med det som var lagt til grunn på budsjetteringstidspunktet har det vist seg at utgiftene til investering ble beregnet noe for høyt, mens de administrative utgiftene ble beregnet noe for lavt. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 1582 post 21 forhøyes med 3,4 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 1582 post 30.

Det vises til omtale under post 21. I tillegg forventes utgiftene til opprydding i forurenset grunn å bli om lag 10 mill. kroner lavere enn opprinnelig lagt til grunn. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn satt ned med ytterligere 10 mill. kroner. Siden disse utgiftene dekkes ved refusjoner fra Oslo kommune og Avinor AS, vil dette også medføre en tilsvarende reduksjon under kap. 5446 post 02.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen under kap. 1582 post 30 satt ned med til sammen 13,4 mill. kroner.

Ved voldgiftsdom 18. juni 2003 ble staten dømt til å betale Oslo kommune en erstatning på 38 mill. kroner innen 3. juli 2003, for tapte inntekter i forbindelse med feste/leieforhold for næringsvirksomhet. Som det fremgår av St.prp. nr. 1 (2002-2003) ble kostnadene knyttet til eventuelt erstatningsansvar ikke medtatt i budsjettet for 2003. Det foreslås derfor en bevilgning på 38 mill. kroner under kap. 1582 ny post 70 Erstatningsansvar, Fornebu.

Statsbyggs planlagte fremdrift i gjennomføringen av rive-, utenomhus- og infrastrukturarbeider er forsinket, bl.a. som følge av usikkerhet i markedet. Bevilgningen under kap. 1583 post 30 foreslås på denne bakgrunn satt ned med 13,2 mill. kroner.

I statsbudsjettet for 2003 ble det lag til grunn et samlet salg av eiendommer under Statsbyggs forvaltning for til sammen 1 350,5 mill. kroner, inkludert inntekter fra salg av Vestbanetomten.

Det vises til omtale i St.prp. nr. 1 (2003-2004) hvor det fremgår at salg av Vestbanetomten først kan foretas i 2004. Utvikling i eiendomsmarkedet i 2003 har medført redusert fremdrift i gjennomføringen av salgene, og lavere salgspris enn forventet for de øvrige eiendommene. Som en konsekvens av ovennevnte forventes samlet salgsinntekt nå å bli i størrelsesorden 320 mill. kroner i 2003. Dette er 1 030,5 mill. kroner lavere enn budsjettert. Bokført verdi av eiendommene som ikke selges i 2003 (inkludert Vestbanetomten) utgjør 99 mill. kroner.

Siden salgsgevinsten føres under kap. 5309 Tilfeldige inntekter, mens salgsinntekten tilsvarende bokført verdi føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift, vil inntektsreduksjonen måtte fordeles på disse to kapitlene. I tillegg må det foretas justeringer under kap. 2445 underpost 24.1 Driftsinntekter og underpost 24.3 Avskrivninger tilsvarende bokført verdi av de eiendommene som ikke selges.

Dette vil medføre følgende endringer for 2003:

  • – Kap. 2445 post 24.1 Driftsinntekter nedsettes med 99 mill. kroner.

  • – Kap. 2445 post 24.3 Avskrivninger nedsettes med 99 mill. kroner.

  • – Kap. 5309 post 29 Ymse nedsettes med 931,5 mill. kroner.

  • – Kap. 5491 post 30 Avskrivninger nedsettes med 99 mill. kroner.

  • – Forslag til bevilgningsendringer under kap. 5309 og kap. 5491 vil bli lagt frem i Finansdepartementets proposisjon om ny saldering av statsbudsjettet for 2003.

I statsbudsjettet for 2003 er det lagt til grunn en inntekt på 70 mill. kroner fra salg av eiendommer i Pilestredet Park. Det er mottatt bud på samtlige eiendommer som er lagt ut for salg i 2003, men tatt forbehold om oppgjør først i 2004. Det foreslås på denne bakgrunn at salgene forskyves fra 2003 til 2004 og at bevilgningen settes ned til null.

Bevilgningen på posten foreslås satt ned med 10 mill. kroner, som følge av reduserte utgifter til opprydding i forurenset grunn, jf. nærmere omtale under kap. 1582 post 30 ovenfor.

I statsbudsjettet for 2003 er det budsjettert med en inntekt på 348 mill. kroner fra salg av eiendommer på Fornebu. Salgsprosessen har så langt ikke fulgt planlagt framdrift. Det har vært liten interesse for eiendommene som er lagt ut for salg.

På grunnlag av ovennevnte foreslås bevilgningen satt ned med 270,9 mill. kroner.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til sine merknader i budsjettinnstillingen for Arbeids- og administrasjonsdepartementets budsjett for 2004 (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004)). Komiteen viser spesielt til merknader i forbindelse med rehabiliteringen av Urbygningen ved Universitetet i Oslo (kap. 2580), og merknader vedrørende utviklingen av Pilestredet Park (kap. 1583/4583).

Komiteen slutter seg til proposisjonen.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Utgifter:

1541

Pensjoner av statskassen

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning, økes med

58 000

fra kr 15 362 000 til kr 15 420 000

1542

Tilskudd til Statens Pensjonskasse

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning, nedsettes med .

464 504 000

fra kr 2 432 056 000 til kr 1 967 552 000

70

For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning, nedsettes med

5 900 000

fra kr 30 786 000 til kr 24 886 000

1544

Boliglån til statsansatte

90

Lån, overslagsbevilgning, nedsettes med

4 625 000 000

fra kr 3 760 000 000 til kr - 865 000 000

1582

Utvikling av Fornebuområdet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med

3 400 000

fra kr 3 791 000 til kr 7 191 000

30

Investeringer på Fornebu, kan overføres, nedsettes med

13 400 000

fra kr 140 165 000 til kr 126 765 000

70 (ny)

Erstatningsansvar, Fornebu økes med

38 000 000

fra kr 0 til kr 38 000 000

1583

Utvikling av Pilestredet Park, jf. kap. 4583

30

Investeringer i Pilestredet Park, kan overføres, nedsettes med

13 200 000

fra kr 21 279 000 til kr 8 079 000

2445

Statsbygg

24

Driftsresultat:

24.1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning

-2 358 648 000

24.2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

967 171 000

24.3 Avskrivninger

489 835 000

24.4 Renter av statens kapital

16 596 000

24.5 Til reguleringsfond

600 000 000

24.6 Til investeringsformål

-290 267 000

-575 313 000

2470

Statens Pensjonskasse

24

Driftsresultat:

24.1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning

-274 124

24.2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

232 988

24.3 Avskrivninger

31 043

24.4 Renter av statens kapital

1 727

24.5 Til reguleringsfond

-13 290

24.6 Til investeringsformål

0

-21 656

45

Større utstyrsansanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, nedsettes med

6 766 000

Inntekter:

4546

Yrkesskadeforsikring jf. kap. 1546

1

Premie yrkesskadeforsikring, økes med

24 695 000

fra kr 73 905 000 til kr 98 600 000

4547

Gruppelivsforsikring, jf. kap. 1547

1

Premieinntekter gruppelivsforsikring, økes med

15 500 000

fra kr 23 993 000 til kr 39 433 000

4583

Salg av eiendom i Pilestredet Park, jf. kap. 1583

39

Salg av eiendom, nedsettes med

70 000 000

fra kr 70 000 000 til kr 0

5446

Salg av eiendom, Fornebu

2

Refusjoner og innbetalinger - Fornebu, nedsettes med

10 000 000

fra kr 77 813 000 til kr 67 813 000

40

Salgsinntekter, Fornebu, nedsettes med

270 900 000

fra kr 348 000 000 til kr 77 100 000

5470

Statens Pensjonskasse, jf. kap. 2470

30

Avsetning til investeringsformål, nedsettes med

6 766 000

fra kr 6 766 000 til kr 0

5607

Renter av boliglånsordningen til statsansatte

80

Renter, nedsettes med

165 900 000

fra kr 998 000 000 til kr 832 100 000

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 4. desember 2003

Sonja Irene Sjøli

leder

Ulf Erik Knudsen

ordfører