Vedlegg: Eksport av forsvarsmateriell. Hovedårsaker til avvik mellom tall i St. meld. nr. 35 (2002-2003) og tall presentert av Institutt for fredsforskning. Notat utarbeidet av Utenriksdepartementet
Institutt for fredsforskning (PRIO) har i et memorandum 2. juni 2003 presentert en sammenligning av tall for norsk våpeneksport slik disse fremkommer fra to kilder:
1) Stortingsmelding nr. 35 (2002-2003) Eksport av forsvarsmateriell fra Norge i 2002 osv. (Tallmaterialet omfatter kun salg av forsvarsmateriell. Eksporttallene i stortingsmeldingen er utarbeidet på grunnlag av rapporter fra norske eksportører basert på de utførselslisenser som er innvilget av norske myndigheter. Tallene angir faktisk eksport.)
2) Utdrag av statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) over utenrikshandelen i 2002. (Omfatter salg samt andre typer utførsel.)
PRIOs memorandum omhandler spesielt at SSB viser til våpensalg til Israel og Kina i 2002. I dialog med Toll- og avgiftsdirektoratet har departementet klarlagt at det ikke dreier seg om salg av forsvarsmateriell. For Israels vedkommende gjelder det retur av forsvarsmateriell benyttet under øvelser i Norge samt en utførsel for reparasjon og retur til Norge. Når det gjelder Kina, er det ikke utstedt lisenser for forsvarsmateriell.
PRIOs memorandum peker også på at det tilsynelatende er store avvik mellom tallene i stortingsmeldingen og i SSBs materiale når det gjelder våpensalg til en rekke andre land. Stortingsmeldingen presenterer et totalt salg på NOK 917 millioner, mens et utdrag fra SSBs data viser NOK 1 414 millioner.
For å kunne forklare disse avvikene er det nødvendig å klarlegge noen sentrale begreper innen eksportkontroll:
Lisenspliktige varer er beskrevet i to lister:
Liste I: Våpen, ammunisjon, annet militært materiell og tilhørende teknologi.
Liste II: Strategiske varer og tilhørende teknologi som ikke er dekket av liste I. Dette er sivile varer som kan ha militær betydning (f.eks. visse typer kryptoutstyr).
Tallmaterialet i stortingsmeldingen gjelder utelukkende liste I.
Innenfor liste I er det en ny inndeling - kategori A og kategori B. Kategori A omfatter i hovedsak komplette våpen og tilhørende ammunisjon, mens kategori B dekker resten av varene som er omfattet av liste I. Kategori B-materiell er ikke tatt med i PRIOs tabell over sammenligninger. PRIO misforstår altså når det opererer som om kategori B er ensbetydende med liste II. Her ligger hovedårsaken til avvikene i memorandumet.
Forøvrig kan opplyses at det var de samme problemstillinger som sto sentralt da handelsministeren i 1995 tok initiativet til en egen stortingsmelding om eksportkontroll av forsvarsmateriell. Det var viktig å basere meldingen på en egen rapport og statistikkopplegg for våpen og annet materiale.