Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra samferdselskomiteen om utbygging av riksveg 544 Halsnøysambandet med delvis ­bompengefinansiering

Dette dokument

Innhold

Til Stortinget

I proposisjonen fremmer Samferdselsdepartementet forslag om delvis bompengefinansiert utbygging av rv 544 Halsnøysambandet i Kvinnherad kommune i Hordaland.

Prosjektet vil ha stor betydning for innbyggerne og næringslivet på Halsnøy, bl.a. ved at reisetiden til fastlandet (Kvinnherad) blir sterkt redusert gjennom erstatning av dagens ferje med vegforbindelse.

Prosjektet går ut på å bygge en undersjøisk tunnel fra Sunde på fastlandet, under Halsnøysundet, til Halsnøy. I tillegg kommer tilførselsveger.

Prosjektet omfatter bygging av om lag 6,3 km ny veg fra Sunde i Kvinnherad til Tofte på Halsnøy, med en 4,1 km lang undersjøisk tunnel og 2,2 km ny veg i dagen. Maksimum stigning i tunnelen er 8 pst.

På lengre sikt vil det være behov for opprustning av vegsystemet på Halsnøy. Dette vil eventuelt bli gjennomført som et eget prosjekt med egen finansiering.

Prosjektet vil gi innbyggerne på Halsnøy (2300 innbyggere) ferjefritt vegsamband med resten av Kvinnherad kommune. Dagens ferjesamband omgjøres fra et samband med tre anløpssteder til et rent pendelsamband mellom Stord og Halsnøy.

Kostnadsoverslaget for prosjektet er 343 mill. kroner (2003-kroner), inklusive 4 mill. kroner til etablering av bomstasjon. Usikkerheten er vurdert til å ligge innenfor +/- 10 pst.

Prosjektets netto nytte (NN) er beregnet til om lag -104 mill. kroner. Netto nytte-/kostnadsforholdet (NN/K) er beregnet til -0,2.

Prosjektet er tidligere omtalt i St.prp. nr. 1 (2001-2002) og St.prp. nr. 1 (2002-2003). Den lokale behandling er nærmere omtalt i pkt. 3 i proposisjonen.

Finansieringsplanen forutsetter 112 mill. kroner (33 pst.) i statlige midler, 34 mill. kroner (10 pst.) i kommunalt tilskudd og 197 mill. kroner (57 pst.) i bompenger, til sammen 343 mill. kroner (alle tall i 2003-kroner). Den statlige andelen av investeringskostnadene er i samsvar med fylkestingets forutsetning ved behandlingen av handlingsprogrammet for perioden 2002-2011. Samferdselsdepartementet forutsetter at den kommunale tilskuddsandelen finansieres i tråd med kommunelovens bestemmelser.

Ved den lokale behandlingen gikk Kvinnherad kommunestyre inn for at større bompengeinntekter enn forutsatt først skal gå til tilbakebetaling av det kommunale tilskuddet. Tilskudd er imidlertid definert som et beløp som ytes av andre enn offentlige vegmyndigheter, uten krav om refusjon eller annen tilbakebetaling. Samferdselsdepartementet legger til grunn at større inntekter medfører kortere nedbetalingstid eller lavere takster, noe som direkte vil komme trafikantene til gode. Kommunen er kjent med dette.

Det legges opp til anleggsstart i 2005 og åpning for trafikk i 2008. Det vil bli tatt endelig stilling til tidspunktet for de statlige bevilgningene i forbindelse med de årlige budsjetter.

Bompengeopplegget går ut på forskudds- og parallellinnkreving i ferjesambandet Skjersholmane - Ranavik - Sunde (Stord - Halsnøy - fastlandssiden i Kvinnherad) i fire år og innkrevingsstart 1. kvartal 2004, og etterskuddsinnkreving i 15 år i en bomstasjon på Halsnøy etter åpning av den nye vegforbindelsen fra 2008.

Forutsetningene for bompengeinnkrevingen går ellers fram av pkt. 4.3 i proposisjonen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, vil vise til at utbyggingen og utbedringen av Halsnøysambandet er et prosjekt det har vært arbeidet lenge med fra lokalt hold.

Utbyggingen vil føre til at dagens ferjesamband kan reduseres fra 3 til 2 anløpssteder, reisetiden blir redusert og Halsnøy får fastlandsforbindelse. Utbyggingen vil lokalt ha stor betydning for bosetting, sysselsetting og verdiskaping.

Flertallet har merket seg at det er bred tilslutning fra lokale myndigheter til Regjeringens opplegg for utbygging av Halsnøysambandet.

Flertallet er positive til bruk av ulike OPS-ordninger for bygging av samferdselsprosjekt som er egnet for OPS-organisering. Det å skulle ta i bruk OPS-organisering av Halsnøyprosjektet på dette stadiet i prosessen, vil føre til flere års forsinkelser av prosjektet. Med utgangspunkt i hvor viktig denne utbyggingen er for regionen, er det derfor ikke riktig å ta i bruk OPS-organisering i utbyggingen av Halsnøysambandet.

Flertallet vil på denne bakgrunn støtte Regjeringens forslag til utbygging av Halsnøysambandet.

Komiteens medlemmerfra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser til at trafikken i området har økt etter åpningen av Trekantsambandet og Folgefonntunnelen og fortsatt øker. Disse medlemmer peker på at både bompengeinnkreving og opplegg for ferjetrafikk kan organiseres på ulike måter med ulik inntekts- og utgiftseffekt, og med ulik effekt for tilhørende veier i det berørte området.

Disse medlemmer viser også til at alternative investerings- og driftsformer bør vurderes; herunder OPS (Offentlig-Privat-Samarbeid), BOT (Bygg-Operer-Tilbakefør) samt ulike modeller med statlig forskottering.

Endelig peker disse medlemmer på den åpenbart positive effekten det blir for Kvinnherad kommune å få en forbindelse som knytter kommunen bedre sammen. Disse medlemmer forutsetter at en slik effekt er tilfredsstillende vektlagt i nytte/kost-beregningen.

Disse medlemmer mener derfor det er ønskelig å få gjennomført ytterligere en revisjon av kalkyler og finansieringsplan for prosjektet og fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen foreta en ny gjennomgang av prosjektet med ajourførte inntekts- og kostnadstall, alternativt opplegg for bompengeinnkreving og alternativ ferjeforbindelse mellom Skjersholmane – Sunde, samt andre former for finansiering og organisering av prosjektet. Stortinget forutsetter at ny sak behandles våren 2004."

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Stortinget ber Regjeringen foreta en ny gjennomgang av prosjektet med ajourførte inntekts- og kostnadstall, alternativt opplegg for bompengeinnkreving og alternativ ferjeforbindelse mellom Skjersholmane – Sunde, samt andre former for finansiering og organisering av prosjektet. Stortinget forutsetter at ny sak behandles våren 2004.

Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse til å kreve inn bompenger for delvis finansiering av utbyggingen av rv 544 Halsnøysambandet i Hordaland. Vilkårene går fram av St.prp. nr. 84 (2002-2003) og Innst. S. nr. 27 (2003-2004).

II

Samferdselsdepartementet gis fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 6. november 2003

Petter Løvik

leder

Thore A. Nistad

ordfører