Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Rune J. Skjælaaen, Åslaug Haga og Magnhild Meltveit Kleppa om å gi alle elever i grunn- og videregående skole en individuell rett til systematisk veiledning gjennom utdanningsløpet, blant annet gjennom å etablere en delt rådgivningstjeneste
Dette dokument
- Innst. S. nr. 13 (2003-2004)
- Kildedok: Dokument nr. 8:113 (2002-2003)
- Dato: 21.10.2003
- Utgiver: Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i opplæringsloven for å sikre alle elever i grunn- og videregående skole rett til individuell yrkes- og utdanningsveiledning, bl.a. gjennom etablering av delt rådgivningstjeneste. Retten til veiledning bør utvides til å gjelde alle, slik at de grupper som omfattes av Kompetansereformen gis samme rettigheter. Regjeringen bes fremme forslag til krav om formell kompetanse og kompetanseutviklingstiltak."
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Ottar Kaldhol og Eva M. Nielsen, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune Skjælaaen, fra Venstre, Ola Elvestuen, og representanten Jan Simonsen, støtter intensjonen bak forslaget i dokumentet om å styrke kvaliteten på rådgivningstjenesten i grunnskole og videregående skole.
Komiteen merker seg begrunnelsen fra forslagsstillerne om større behov for så vel sosialpedagogisk rådgivning som utdannings- og yrkesveiledning, mangel på tid og ressurser til veiledning, krav til mer kompetanse, bedre samarbeid mellom utdanningsnivåene og i forhold til arbeidslivet og arbeidsmarkedsetaten, samt koordinering og systematikk i rådgivningstiltakene.
Komiteen viser til at Kvalitetsutvalget i NOU 2003: 16 også har vurdert rådgivningstjenesten i grunnopplæringen og er kommet med forslag som blant annet omhandler organisering, kompetansekrav og ressurssituasjon.
Komiteen viser til at Stortinget på bakgrunn av Innst. S. nr. 246 (1998-1999) ba Regjeringen sette i gang et prøveprosjekt med å skille rådgivningsfunksjonen i en sosialpedagogisk og en utdannings- og yrkesveiledningsdel. Komiteen merker seg at de foreløpige resultater fra prosjektet ser ut til å føre til en bedre utdannings- og yrkesrådgivning, uten at den sosialpedagogiske delen svekkes.
Komiteen ber departementet vurdere forslagene i dokumentet i forbindelse med oppfølgingen av Kvalitetsutvalget i en melding til Stortinget våren 2004 med sikte på en styrking av rådgivningstjenesten i grunnopplæringen.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:113 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Rune J. Skjælaaen, Åslaug Haga og Magnhild Meltveit Kleppa om å gi alle elever i grunn- og videregående skole en individuell rett til systematisk veiledning gjennom utdanningsløpet, blant annet gjennom å etablere en delt rådgivningstjeneste - vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 21. oktober 2003
Rolf Reikvam leder |
Vidar Bjørnstad ordfører |