Innstilling fra samferdselskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Øyvind Korsberg, Thore A. Nistad, Per Sandberg, Christopher Stensaker og Kenneth Svendsen om utbygging av E6 mellom Trondheim og Kirkenes
Dette dokument
- Innst. S. nr. 7 (2003-2004)
- Kildedok: Dokument nr. 8:130 (2002-2003)
- Dato: 16.10.2003
- Utgiver: Samferdselskomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Forslag fra mindretall
- Komiteens tilråding
- Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 27. august 2003
Til Stortinget
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Regjeringen bes fremme forslag om en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende samferdselsbudsjetter, av utbygging av E6 på strekningen Trondheim-Kirkenes. Planen skal baseres på firefelts motorvei fra Trondheim til Steinkjer, tofelts motorveistandard mellom Steinkjer og Kirkenes, og med kapasitet på steder med større trafikk (ÅDT) enn 10 000, finansiert over statsbudsjettet, og med ferdigstillelse innen 2015."
Som bakgrunn for forslaget vises bl.a. til at E6 mellom Trondheim og Kirkenes i Finnmark har en usammenhengende veistandard. Fra relativt moderne, rette, brede tofelts motorveistrekninger med god fremkommelighet, og til smale, svingete, gamle veistrekninger med en uheldig blanding av alle trafikantgrupper, der tungtrafikk, busser, varebiler, personbiler, sykler og fotgjengere bruker den samme traseen. Veien har svært dårlig regularitet på vinterstid. Det er et statlig ansvar å sørge for at veinettet i Norge er tilpasset transportbehovet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til vedlagte uttalelse i brev av 27. august 2003 fra Samferdselsdepartementet v/statsråd Torild Skogsholm i saken.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at forslaget i Dokument nr. 8:130 (2002-2003) vil ha sterk innvirkning på framtidige samferdselsbudsjett og på prioriteringer i kommende rullering av Nasjonal transportplan 2006-2015.
Flertallet vil derfor ikke ta stilling til realitetene i forslaget, men henviser til behandling av Nasjonal transportplan 2006-2015 og framtidige budsjett.
Flertallet vil på denne bakgrunn foreslå at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til forslaget i dokumentet og vil fremme følgende forslag:
"Regjeringen bes fremme forslag om en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende samferdselsbudsjetter, av utbygging av E6 på strekningen Trondheim-Kirkenes. Planen skal baseres på firefelts motorvei fra Trondheim til Steinkjer, tofelts motorveistandard mellom Steinkjer og Kirkenes, og med kapasitet på steder med større trafikk (ÅDT) enn 10 000, finansiert over statsbudsjettet, og med ferdigstillelse innen 2015."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Regjeringen bes fremme forslag om en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende samferdselsbudsjetter, av utbygging av E6 på strekningen Trondheim-Kirkenes. Planen skal baseres på firefelts motorvei fra Trondheim til Steinkjer, tofelts motorveistandard mellom Steinkjer og Kirkenes, og med kapasitet på steder med større trafikk (ÅDT) enn 10 000, finansiert over statsbudsjettet, og med ferdigstillelse innen 2015.
Komiteens tilråding til vedtak fremmes av alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:130 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Øyvind Korsberg, Thore A. Nistad, Per Sandberg, Christopher Stensaker og Kenneth Svendsen om utbygging av E6 mellom Trondheim og Kirkenes – vedlegges protokollen.
Jeg viser til samferdselskomiteens brev av 25. juni 2003 med vedlegg.
Det foreslås i Dokument nr. 8:130 (2002-2003) at Regjeringen legger fram forslag om en fremdriftsplan for utbygging av E6 Trondheim-Kirkenes hvor tilleggsfinansiering skal være utenom de nåværende statsbudsjetter. Planen skal baseres på firefelts motorveg fra Trondheim til Steinkjer, tofelts motorvegstandard mellom Steinkjer og Kirkenes, og med kapasitet på steder med større trafikk (ÅDT) enn 10 000. Forslaget skal finansieres over statsbudsjettet med ferdigstillelse innen 2015.
Statens vegvesen har som en del av arbeidet med Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015 utarbeidet rutevise utbyggingsplaner for hele stamvegnettet herunder også for E6 Trondheim-Kirkenes. Det er i den forbindelse utarbeidet grove kostnadsoverslag som viser at utbyggong av E6 til fullgod standard med fire felt på strekningen Trondheim-Steinkjer og to felt på strekningen Steinkjer-Kirkenes, vil koste 30-35 mrd. kr. Tallene er svært usikre.
Strekningen Steinkjer-Kirkenes har årsdøgntrafikk mindre enn 5 000 kjøretøy med unntak av noen relativt korte delstrekninger. I de rutevise planene for denne strekningen er det derfor lagt til grunn utbygging til tofelts veg med 7,5-8,5 meter vegbredde og ikke motorvegstandard som innebærer 10 meter vegbredde. Det er i samsvar med stamvegnormalene. Kostnaden for eventuell utbygging til tofelts motorvegstandard vil bli vesentlig høyere.
Jeg vil vurdere fremtidig utvikling av E6 på strekningen Trondheim-Kirkenes i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2006-2015, som vil bli lagt fram for Stortinget i vårsesjonen 2004.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 16. oktober 2003
Petter Løvik leder |
Tor-Arne Strøm ordfører |