Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Skjønnsrammen i 2004

Skjønnsrammen for 2004 foreslås satt til 3 672 mill. kroner, noe som er en reduksjon på 579 mill. kroner sammenlignet med 2003.

Den ordinære skjønnsrammen er satt til 2 939 mill. kroner, fordelt med 1 922 mill. kroner til kommunene og 1 017 mill. kroner til fylkeskommunene. Dette er en reduksjon på 213 mill. kroner i forhold til 2003. I utgangspunktet er rammen videreført på samme nivå som i 2003, men justert mellom annet for følgende forhold:

  • – tilskudd til ressurskrevende brukere, 650 mill. kroner, trekkes ut ved innføring av en ny toppfinansieringsmodell

  • – bortfall av kompensasjon for bruk av nyere befolkningstall i inntektssystemet gir et fratrekk på 103 mill. kroner.

Det ekstraordinære skjønnet settes til 733 mill. kroner, fordelt på 595 mill. kroner til kommunene og 137 mill. kroner til fylkeskommunene. Ekstraordinært skjønn gis til kommuner og fylkeskommuner som tapte på overgangsordningen i inntektssystemet i perioden 1997-2001.

Komiteen viser til at Regjeringen foreslår at samlet skjønnsramme for 2004 settes til 3 672 mill. kroner. Dette er en reduksjon på 579 mill. kroner sammenliknet med 2003, hovedsakelig som følge av nedtrapping av det ekstraordinære skjønnet og uttrekket av midler til særlig ressurskrevende brukere fra den ordinære skjønnsrammen. Rammen fordeler seg med 2 518 mill. kroner til kommunene og 1 154 mill. kroner til fylkeskommunene.

Komiteen vil understreke at det ekstraordinære skjønnet, på til sammen 733 mill. kroner, skal gå til kommuner og fylkeskommuner som tapte på omleggingen av inntektssystemet i 1997.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg at kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift legges om fra 2004 som følge av at arbeidsgiveravgiften i Norge blir tilpasset statsstøtteregelverket i EØS-avtalen. Disse medlemmer vil understreke at omleggingen ikke må medføre reduksjon i tjenestetilbudet til kommuner og fylkeskommuner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, finner det riktig at kommunenes utgifter som følge av bortfall av differensiert arbeidsgiveravgift kompenseres gjennom skjønnstilskuddet for hele landet, og ikke gjennom Nord-Norgetilskuddet for Nordland og deler av Troms, slik Regjeringen legger opp til. Flertallet legger vekt på at det skal være ens modell for alle kommuner som blir berørt av omleggingen. Flertallet vil bemerke at dette vil medføre at skjønnsmidlene som følge av dette får en totalramme på 3 958 mill. kroner.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"Stortinget gir Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å fordele etter skjønn 3 958 mill. kroner for 2004. Midlene foreslås bevilget over kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner."

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til merknader og forslag under kapittel 7.2.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til merknader og forslag om en egen ordning utenom skjønnet under kapittel 7.2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til at flere kommuner vurderer endringer i kommunestrukturen. Flere av de kommunene som utreder/har utredet konsekvenser for kommunesammenslutning ser funksjonelle samferdselsløsninger som en forutsetning for å slutte seg sammen med nabokommunen. Flertallet er positiv til at innsparte midler i forbindelse med en kommunesammenslutning nyttes som del av finansieringen av samferdselsprosjektene, sammen med for eksempel innsparte midler i forbindelse med eventuell nedlegging av ferjesamband. Flertallet er tilfreds med at det fra departementets side er ønskelig å bidra til å dekke dette behovet dersom det er avgjørende for å realisere samferdselsprosjektet og dermed kommunesammenslutningen. Flertallet forutsetter at det avsettes midler over det ordinære skjønnet til å delvis kompensere kommuner for engangskostnader knyttet til kommunesammenslutningsprosessen.

Komiteen viser ellers til merknader og forslag under kapittel 17.2.