Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens behandling

Komiteen rettet 4. februar 2003 en henvendelse til samferdselsministeren hvor man stilte følgende spørsmål:

"1. Hvilke konkrete tiltak vil settes i verk for å redusere mulighetene for at budsjett overskrides i forbindelse med utbygging av store veganlegg i regi av Statens vegvesen?

2. Er ovennevnte rapport (Riksrevisjonens dokument 3:3 (2002-2003) lagt til grunn som en vesentlig faktor i den pågående omorganiseringen av Statens vegvesen?"

I statsrådens svarbrev av 19. februar 2003 redegjør hun bl. a. nærmere for konkrete tiltak som er iverksatt eller vil bli iverksatt for å redusere muligheten for budsjettoverskridelser:

  • – Innføring av prosjektstyringsverktøy,

  • – Kontrakter mellom vegdirektøren og regionvegsjefene,

  • – Vedtatte reguleringsplaner,

  • – Ekstern kvalitetssikring,

  • – Omorganisering i Statens vegvesen,

  • – Utgivelse av håndbøker,

  • – Opplæringsprogram for brukere av Anslagsmetoden,

  • – Styrking av opplæring innenfor byggherrefunksjonen,

  • – Behandling av miljøspørsmål.

Når det gjaldt omorganiseringen av Statens vegvesen så var denne bestemt før Riksrevisjonens rapport ble lagt frem. Statsrådens svar av 19. februar 2003 følger vedlagt.

Som ledd i komiteens behandling av Riksrevisjonens dokument ble det mandag 24. mars 2003 avholdt åpne kontrollhøringer for å belyse saken. Høringene var åpne kontrollhøringer, jf. Stortingets forretningsorden § 21.

Tema for høringene var de forhold som fremkommer i Riksrevisjonens dokument samt å få nærmere informasjon om hvilke faktorer som påvirker gjennomføringen/-oppfølgingen av denne type prosjekter og hvorfor det synes vanskelig å kostnadsberegne prosjektene.

Følgende var invitert til høringene:

  • – samferdselsminister Torild Skogsholm,

  • – tidligere samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll,

  • – tidligere samferdselsminister Terje Moe Gustavsen,

  • – vegdirektør Olav Søfteland,

  • – Transportøkonomisk institutt.

Transportøkonomisk institutt var spesielt invitert for å redegjøre for erfaringer når det gjaldt: rutiner ved kostnadsberegning og konsekvenser ved feil kostnadsberegning i forhold til budsjett/vedtak, hvor i prosessen avvikene oppstår, kost-/nyttevurderinger i denne type prosjekter, praktiseringen av rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal- og transportplanlegging samt konsekvenser for andre prosjekter ved overskridelser.

Referat fra de åpne kontrollhøringene ligger som vedlegg til innstillingen.