6. Utdannings- og forskningsdepartementet
- 6.1 Norsk synkrotronforskning AS
- 6.2 Komiteens merknader
- 6.3 Slemdalsveien 7 AS
- 6.4 Komiteens merknader
Norsk synkrotronforskning AS ble stiftet i 1995. Norges forskningsråd (NFR) eier 40 pst. av selskapet. Øvrige eiere er Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) med 28 pst., Universitetet i Oslo (UiO) med 14 pst., Universitetet i Tromsø (UiTø) med 10 pst. og Høgskolen i Stavanger (HiS) med 8 pst. Samtlige eiere er statlige institusjoner underlagt Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD).
I selskaper der staten eier alle aksjene er det departementet som formelt står for innkalling til generalforsamlinger, jf. lov om aksjeselskaper av 13. juni 1997 nr. 44 (aksjeloven) § 20-5 første ledd. I Norsk synkrotronforsknings vedtekter § 9.1 er denne kompetansen lagt til selskapets styre, uten at departementet har delegert oppgaven til styret.
Videre følger det av aksjeloven § 5-18 første ledd at beslutning om vedtektsendring krever tilslutning fra minst to tredeler "såvel av de avgitte stemmer som av den aksjekapital som er representert på generalforsamlingen". I § 9.3 i selskapets vedtekter er det kun stilt krav om tilslutning fra minst halvparten av aksjekapitalen representert på generalforsamlingen.
I brev av 5. april 2002 påpekte Riksrevisjonen overfor departementet at selskapets vedtekter ikke var i samsvar med aksjeloven på ovennevnte punkter.
Departementet opplyser i brev av 21. mai 2002 at Riksrevisjonens merknader er tatt til etterretning. Statsråden har i sin beretning av 26. juli 2002 orientert om at departementet vil sørge for at selskapets vedtekter endres i samsvar med kravene som følger av aksjeloven.
Riksrevisjonen har merket seg departementets svar og vil følge opp at vedtektene blir endret.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til Riksrevisjonens påpeking av mangler ved vedtektene og forutsetter at forholdet omgående bringes i orden.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Riksrevisjonens påpeking av mangler ved vedtektene og har merket seg at statsråden i sin beretning 26. juli 2002 har orientert om at departementet vil sørge for at selskapets vedtekter blir rettet opp.
Slemdalsveien 7 AS ble stiftet 3. juni 1998. Selskapets formål er å eie og forvalte eiendommen Chateau Neuf.
I Dokument nr. 3:2 (2001-2002) ble det orientert om at Riksrevisjonen i brev av 12. oktober 2001 bl.a. hadde stilt spørsmål ved det forhold at selskapet ikke hadde regnskapsført driftsinntekter og at aksjekapitalen ikke var ført i statsregnskapet for 2000. Saken var da fortsatt til behandling i Riksrevisjonen.
Da departementet ikke hadde kommentert at selskapet ikke hadde ført driftsinntekter i regnskapet for 2000, ble forholdet tatt opp på nytt av Riksrevisjonen i brev av 29. november 2001. Departementet redegjør for dette i sitt svarbrev av 20. desember 2001. Årsaken til at det ikke er regnskapsført driftsinntekter for 2000 er at selskapet i en avtale med Universitetet i Oslo (UiO) har avtalt at universitetet overtar alle rettigheter og forpliktelser vedrørende driften av bygningen Chateau Neuf. Ettersom selskapets eneste formål er å drive forvaltning av denne eiendommen, er det derfor ingen driftsinntekter i selskapet. Det orienteres også om at intensjonen er at selskapet så snart som mulig skal likvideres, og bygningen med tilhørende festerettigheter skal tilfalle eneaksjonær UiO/Tøyenfondet.
I brev av 12. oktober 2001 ble det tatt opp at statens aksjer i selskapet ikke var inntatt i tabell 3.10 Oversikt over statens aksjeinteresser per 31. desember 2000, i St.meld. nr. 3 (2000-20001) Statsregnskapet medrekna folketrygda for 2000. Departementet begrunner i sitt svarbrev av 2. november 2001 den manglende føringen av aksjene i statsregnskapet med at Tøyenfondet, som formelt står som eier av aksjeposten, ble betraktet som et selvstendig rettssubjekt. I samme brev opplyses det imidlertid at en senere er kommet til at Tøyenfondet er statseiendom, og at fondets eierinteresser vil bli behandlet av departementet på tilsvarende måte som forvaltning av andre statlige eierinteresser. Ettersom denne eierinteressen heller ikke var kommet med i tabell 3.10 i kapitalregnskapet for 2001, ble dette tatt opp med departementet i brev av 9. april 2002.
I sitt svarbrev av 24. mai 2002 begrunner departementet den manglende føringen av aksjeposten i tabell 3.10 i kapitalregnskapet med regnskapstekniske forhold, og at det tar sikte på å få inntatt Tøyenfondets aksjer i tabell 3.10 under departementet i kapitalregnskapet for 2002.
I brev av 12. oktober 2001 ble det også vist til at Riksrevisjonen ikke hadde mottatt kopi av bl.a. protokoller fra styremøter og generalforsamlinger. Videre ble departementet minnet på at Riksrevisjonen skal varsles om generalforsamlinger i selskapet. Ettersom disse rutiner ikke hadde forbedret seg, tok Riksrevisjonen dette opp på nytt med departementet i brev av 22. juli 2002. Departementet uttaler i brev av 5. august 2002 at rutinene vil bli innskjerpet.
I brev av 7. august 2002 ble enkelte andre forhold av regnskapsmessig karakter tatt opp med departementet, herunder avskrivninger på varige driftsmidler, ikke aktiverte investeringer og om kostnadene i forbindelse med oppussingsarbeidet representerte vedlikehold eller påkostninger. Videre ble det bedt om en forklaring på hvorfor leie ikke var fastsatt.
I sitt svarbrev av 26. august 2002 har departementet lagt ved en redegjørelse fra UiO, og uttaler at det ikke har merknader til denne. I redegjørelsen uttaler UiO at det ikke er skjedd noen verdiforringelse av eiendommen i 2000 og 2001, og eventuelle avskrivninger først vil bli vurdert i forbindelse med regnskapet for 2002. Det framgår også at UiO og selskapet var enige om at UiO ikke skulle betale husleie for 2001 på grunn av at UiO har dekket alle kostnader knyttet til drift og forvaltning av bygningen, samtidig som alle inntektene tilfalt UiO.
Riksrevisjonen påpekte i brev av 25. januar 2002 at når selskapet ikke har til formål å skaffe aksjonæren økonomisk utbytte, så skal dette framgå av vedtektene. Det ble også vist til at selskapets vedtekter om innkalling til generalforsamlinger ikke er i samsvar med aksjelovens regler. Departementet ble også bedt om å vurdere om ikke den ovennevnte avtalen mellom selskapet og UiO er av en slik art at den skulle vært behandlet i generalforsamling og meldt til foretaksregisteret.
Departementet bekrefter i brev av 20. februar 2002 at det vil sørge for at det foretas endringer i selskapets vedtekter for å få disse i overensstemmelse med aksjelovens bestemmelser. Etter departementets vurdering er det tvilsomt om avtalen er av en slik karakter at den skulle vært behandlet i generalforsamlingen og meddelt foretaksregisteret, men opplyser at med bakgrunn i den tvil som foreligger vil departementet sørge for at dette gjøres. Selskapets vedtekter ble endret i ordinær generalforsamling 27. juni 2002.
De nevnte forhold vil bli fulgt opp av Riksrevisjonen i den videre kontrollen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, konstaterer at på tross av merknader under behandlingen av forrige års rapport, er forhold i tilknytning til forvaltningen av Slemdalsvn. 7 AS ikke bragt i orden. Dette gjelder manglende føring av aksjepost i statsregnskapet, manglende oversendelse av protokoller fra styremøter og generalforsamlinger til Riksrevisjonen. Flertallet ser alvorlig på at påpekte mangler ikke omgående rettes og forventer at departementet umiddelbart bringer disse i orden.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at selskapets vedtekter ble endret i ordinær generalforsamling 27. juni 2002 og at departementet uttrykte at rutinene rundt de øvrige forholdene som er omtalt ville bli innskjerpet.