10. Samiske barn og unge
Av St.meld. nr. 55 (2000-2001) framgår det at Regjeringen vil sikre at barneombudet får kompetanse i samisk språk og kultur. Videre vil Regjeringen samarbeide med Sametinget om en videre utvikling av en samisk barne- og ungdomspolitikk og rutiner for innspill fra samiske barn og ungdom til dette arbeidet. Regjeringen vil, i samarbeid med Sametinget, utrede spørsmålet om stipend for studenter som tar samisk førskolelærerutdanning. Det er fortsatt behov for å styrke og integrere det samiske perspektivet og kompetansen i barnevernet.
I tilleggsmeldingen påpeker Regjeringen den muligheten som ligger i opprettelse av samiskspråklige private barnehager.
Regjeringen vil i samarbeid med Sametinget arrangere en nordisk barnehagekonferanse høsten 2002.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, erkjenner at samiske barn og unges oppvekst foregår i dag i spenningsfeltet mellom tradisjon og modernisering; mellom på den ene siden det samiske samfunns bevisste forhold til sin egen tradisjon, og på den andre siden det moderne samfunns innflytelse og krav om omstillinger på alle livsområder. Flertallet ønsker å presisere at Norge er forpliktet av FNs konvensjon om barnets rettigheter. Konvensjonen tar bl.a. hensyn til den betydning hver enkelt folkegruppes tradisjoner og kulturelle verdier har for barnets vern og for dets harmoniske utvikling. Dette vil gjelde felt som barnehage, grunnskole, videregående skole, media og andre områder av livet der offentlige myndigheter er definert til å ha et ansvar. På dette grunnlag er flertallet enig i at Barneombudet bør styrkes med samisk språk og kompetanse. Flertallet vil i denne sammenheng vise til at Barneombudet er pålagt i lovs form å ha et nasjonalt ansvar for alle barn i Norge.
Flertallet vil understreke at tiltak må ta utgangspunkt i både å styrke den samiske identiteten og ta hensyn til at barn og ungdom i dag kan identifisere seg både med samisk og norsk identitet og kultur. Det er også viktig å finne fram til tiltak som setter foreldre og foresatte som har mistet det samiske språket i stand til å være en støtte for sine barn når disse lærer samisk.
Flertallet mener at det er viktig å styrke barns og ungdoms innflytelse, og å bedre barns og unges oppvekstvilkår. Flertallet er kjent med at Regjeringen som et ledd i å videreutvikle dette arbeidet, har igangsatt et utviklingsprogram over flere år for styrking av oppvekstmiljøet. Flertallet støtter målsettingen om at det ved valg av nye deltakerkommuner til programmet bør velges en av kommunene innenfor forvaltningsområdet for samisk språk.
Flertallet viser til at samiske barn og unge som bor i språkforvaltningsområdet og i de kommuner som har vedtatt å bruke samisk læreplan, har fått rimelig gode forutsetninger for å lære samisk språk og kultur. Flertallet ser behov for å utvikle opplæringstilbudene overfor samiske barn og unge som er norskdominert tospråklig, og som ønsker opplæring i samisk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er enig i Regjeringens vurdering om at opprettelse av samiskspråklige barnehager kan være et viktig bidrag til å fremme samisk språk og kultur. Men for å skaffe seg oversikt og kunnskap om barnehagebehovet blant samiske foreldre, særlig utenfor de samiske områdene, vil flertallet anbefale at Regjeringen setter i gang en undersøkelse i samarbeid med Sametinget. Flertallet vil videre peke på at ordinære driftstilskudd til barnehager og Barne- og familiedepartementets spesielle tilskudd til samiske barnehageformål bør utnyttes fullt ut når det gjelder utbygging av barnehagetilbudet til samiske barn. Det er etter flertallets mening viktig fra Regjeringens side å satse på samarbeid og opplysningsarbeid mellom samiske barnehager og barnehager med samiske barn. Å gjøre dette gjennom å arrangere konferanser, i samarbeid med Sametinget og på tvers av nordiske landegrenser er etter flertallets vurdering formålstjenlig. Flertallet mener dessuten at personalets kunnskaper i samisk språk og kultur vil være avgjørende forutsetninger for at barn i samiske barnehager skal få utviklet sitt språk og sin identitet. På denne bakgrunn vil flertallet støtte Regjeringens forslag om i samarbeid med Sametinget, å utrede spørsmålet om stipend for studenter som tar samisk førskolelærerutdanning.
Flertallet vil påpeke at også barnehagene må legge til rette for funksjonell tospråklighet i likhet med skolen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er kjent med at Barnevernets utviklingssenter i Nord-Norge arbeider med kunnskap om barnevernet for den samiske befolkningen. Flertallet forutsetter at Regjeringen i samarbeid med Sametinget, fanger opp og iverksetter tiltak tilpasset de resultater og behov som kommer fram på bakgrunn av dette arbeidet.
Flertallet vil understreke viktigheten av at det rekrutteres et tilstrekkelig antall samisktalende fosterhjem for de tilfeller der samiske barn har behov for omsorgsovertakelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine generelle merknader under kap. 2.2.1 og 4.2.1.