Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Samandrag

Nærings- og handelsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag om fullmakt til departementet i eierskapssaker vedrørende Raufoss ASA, NOAH Holding AS og Moxy Trucks AS.

Staten eier i dag 50,3 pst. av aksjene i Raufoss ASA. Departementet har fullmakt til å redusere statens eierandel i Raufoss ASA til 34 pst., jf. Innst. S. nr. 154 (1999-2000) og St.prp. nr. 41 (1999-2000), og Stortingets vedtak 13. april 2000. Forretningsområdene til Raufoss ASA er i dag bremserørskoblingsprodukter og aluminium hjuloppheng til bilindustrien samt komponenter og systemer til vann- og gassindustrien. Viktigste markeder er europeisk nyttekjøretøy- og personbilindustri.

Resultatutviklingen i Raufoss-konsernet har i den senere tid vært svak, preget av lav lønnsomhet og betydelige regnskapsmessige tap. Konsernet har fra og med 1996 hatt 246 mill. kroner i akkumulert underskudd etter skatt. En gjennomsnittlig kapitalbinding i perioden 1996-2002 på 1 938 mill. kroner gir en gjennomsnittlig totalkapitalrentabilitet etter skatt p.a. på -12,7 pst. for samme periode.

Selskapets finansielle situasjon og svake inntjening innebærer at det er behov for å få på plass en langsiktig finansiell løsning for selskapet.

Prinsippavtalen med nederlandske Euralcom, målt til dagens børskurs, priser implisitt egenkapitalen i selskapet til på noe under 100 mill. kroner, eller i overkant av 90 mill. kroner hensyntatt selskapets egne aksjer. Sammenlignet med verdiene i 1990 (og i 1996/1997) er verdiene i dag dermed noe under en åttendedel. Partene er enige om en verdsettelse av selskapet for salg til i størrelsesorden 400 mill. kroner basert på totalvirksomhetsverdi.

For staten vil realisasjonstapet, sammenlignet med verdiene i 1990 og dagens børskurs lagt til grunn, innebære et beregningsteknisk tap på i overkant av 350 mill. kroner. Nedskrivningen på 80 mill. kroner i forbindelse med Nammo-transaksjonen kommer i tillegg. Avtalen er inngått med forbehold om godkjennelse fra bedriftsforsamlingen med en teknisk og juridisk gjennomgang (due diligence) av Raufoss ASA.

Departementets forslag til vedtak i proposisjonen innebærer en fullmakt fra Stortinget til å kunne ta standpunkt til styrets forslag om vedtak knyttet til salget av virksomhetene i Raufoss ASA, som etter planen skal behandles på en ekstraordinær generalforsamling i Raufoss ASA innen utløpet av januar 2003. Styrets opplegg innebærer en ny eierstruktur med internasjonal vinkling og industriell og finansiell styrke til å videreføre den vesentligste delen av Raufoss-konsernets aktiviteter. Særlig viktig er gjennomføringen av selskapets kapitalkrevende satsing på en chassis-kontrakt med General Motors. En ny fabrikk på Raufoss er i produksjon og et nytt anlegg i Canada kommer i produksjon i 2003.

Videre ber departementet om fullmakt til på sikt å avvikle statens eierskap i den resterende delen av Raufoss-konsernet, etter plan fra styret, og i samråd med øvrige aksjonærer. Det må søkes etter nye eiere til noen restaktiviteter, og gjelds- og garantiforpliktelser vil måtte gjøres opp. Blant annet krever potensielle miljøforpliktelser fra tidligere tider en bedre avklaring. Departementet legger til grunn at staten som aksjonær i Raufoss ASA - som er et børsnotert allmennaksjeselskap - ikke skal ha andre rettigheter og plikter enn de andre aksjonærene i selskapet.

Antall ansatte i Raufoss-konsernet er redusert fra i underkant av 4 000 i 1998 til om lag 782 inneværende år. Ansettelsesforhold for de ansatte ved Raufoss ASA videreføres ved virksomhetsoverdragelsene i samsvar med arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Selskapet NOAH Holding AS, tidligere Norsk Avfallshandtering AS, ble etablert i 1991 av staten sammen med en rekke ledende industribedrifter. Selskapet ble opprettet som et nasjonalt instrument for å sikre en tilstrekkelig innenlandsk behandlingskapasitet for spesialavfall, noe man var forpliktet til etter internasjonale avtaler. NOAH Holding AS - der staten eier 70,9 pst. av aksjene - har en tid arbeidet med å reorganisere selskapet og legge forholdene til rette for introduksjon av nye eiere i virksomheten. Selskapet har anlegg på Langøya ved Holmestrand og i Brevik, og har særlig vurdert ulike tiltak for å bedre økonomien ved anlegget i Brevik som lenge har gått med tap. Styret har nå inngått en avtale med Norcem AS om salg av dette anlegget.

I virksomheten i Brevik er det investert i underkant av 400 mill. kroner. Anlegget i Brevik er avhengig av samarbeidet med Norcem AS. Virksomheten i Brevik har siden etableringen i 1999 gått med tap. Fra selskapet er prognosene rundt 15-20 mill. kroner i negativ kontantstrøm fra selskapet pr. år fremover.

Den inngåtte avtalen er betinget av statens samtykke og godkjennelse i selgers og kjøpers styrer samt fra NOAHs lånegivere, og nødvendige tillatelser, herunder fra SFT. Gjennomføringstidspunktet er satt til 1. januar 2003, alternativt 1. mars 2003, dersom dette er nødvendig for å innhente nødvendige samtykker og tillatelser. Salgssummen på 25 mill. kroner vil gi et regnskapsmessig tap for NOAH i regnskapsåret 2002 på 175 mill. kroner. Sett på bakgrunn av at styret i NOAH ikke ser mulighet for selv å kunne drive virksomheten økonomisk, og at kontantstrømmen med dagens modell forventes å være sterkt negativ også fremover, anser departementet ikke prisen for urimelig. Brevik-anleggets økonomiske stilling og samarbeidsavtalen med Norcem innebærer etter departementets vurdering at det i realiteten ikke vil være andre aktuelle kjøpere av anlegget.

Styret ser salget som riktig både for virksomheten, for langsiktig behandlingskapasitet av organisk spesialavfall i Norge, ut fra hensynet til de ansatte, og av hensyn til aksjonærene.

NOAH Holdings gjenværende virksomhet, anlegget på Langøya ved Holmestrand for behandling av uorganisert spesialavfall, har i de senere år hatt gode økonomiske resultater. Departementet ber om fullmakt til også å avvikle statens eierskap i holdingselskapet ned mot null, alternativt at hele eller deler av virksomheten på Langøya selges til private.

Moxy Trucks AS - der staten eier 49 pst. av aksjene - har gjennom 2002 hatt stigende produksjon og salg, men svakere resultater enn forventet. Selskapet har en høy gjeldsbelastning og er i dag i en prekær likviditetsmessig situasjon. I februar 2002 ga Stortinget sin tilslutning til Regjeringens forslag om at løpetiden for den statlige garantien ble forlenget fram til 31. desember 2002. Begrunnelsen som ble fremført var at en slik forlengelse ville sikre bedriften nødvendig finansiering og gi den mulighet til å fullføre den igangsatte omstruktureringen for å komme over på lønnsom basis. I proposisjonen fremmes forslag om at departementet får fullmakt til eventuelt å forlenge løpetiden for en statsgaranti på 30 mill. kroner for Moxys driftskreditt med ytterligere ett år, til 31. desember 2003.

Departementet har allerede fullmakt fra Stortinget til å avvikle statens eierengasjement i Moxy Trucks AS. Det pågår en prosess for å hente inn ny egenkapital til selskapet, både i forhold til den andre hovedeieren, Spilka Gruppen, og i forhold til andre investorer. Vilkårene for dette er for tiden under drøftelse mellom partene.