Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Rolf Reikvam og Øystein Djupedal om oppnevning av en bredt sammensatt offentlig kommisjon som skal vurdere forholdet mellom kirke og stat

Innhold

Til Stortinget

I dokumentet fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til å oppnevne en bredt sammensatt offentlig kommisjon med mandat å utrede viktige sider ved forholdet mellom staten og Den norske kirke, og legge til rette for en likestilling mellom ulike tros- og livssynssamfunn og et skille mellom stat og kirke. Halvparten av kommisjonen velges av Stortinget. Kommisjonen bør være nedsatt innen utgangen av januar 2003."

Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen, viser til dokumentet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til vedtaket på kirkemøtet 2002 i Den norske kirke om å få en offentlig kommisjon til å utrede nærmere forholdet mellom Den norske kirke og staten.

Flertallet har merket seg at kirkestatsråden har sagt seg villig til å opprette en slik kommisjon. Flertallet er tilfreds med dette.

Flertallet mener det er viktig at kommisjonen får en bred sammensetning. Den må ha representasjon fra hele landet, ivareta kjønnsbalansen, og medlemmene må representere ulike kirkepolitiske og politiske synspunkt. Videre må kommisjonen ha medlemmer også utenfor Den norske kirke.

Flertallet mener kommisjonen må vurdere forholdet mellom staten og Den norske kirke i bred forstand, herunder blant annet relasjonen stat-kirke, lovgivning og økonomi som grunnlag for en folkekirke for framtida.

Flertallet mener at kommisjonens representativitet er mer avhengig av kommisjonens sammensetning enn om det er Stortinget eller Regjeringen som foretar oppnevningen.

Flertallet mener Regjeringen bør oppnevne kommisjonen, og at forslaget i dokumentet vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen viser til partiets prinsipp- og handlingsprogram som klart slår fast at samfunnet, kirken og staten er best tjent med et skille mellom kirke og stat.

Disse medlemmer viser til Kirkerådets eget kirke/stat-utvalg (Bakkevig-utvalget) som i 2002 la frem sin innstilling ("Samme kirke - ny ordning") der et stort flertall av utvalgets medlemmer anbefaler et skille mellom kirke og stat.

Disse medlemmer har merket seg at Kirkerådet på sitt møte i oktober 2002 understreket behovet for at det arbeides videre med spørsmålet om organisering av Den norske kirke og at Kirkerådet stilte seg positiv til et offentlig utvalg som skal vurdere saken.

Disse medlemmer viser til at Bakkevig-utvalget etter 4 års arbeid har levert en grundig og god innstilling med en klar konklusjon.

Disse medlemmer ser derfor ikke behov for en ny mangeårig utredning der tema igjen er spørsmål om et skille mellom kirke-stat skal gjennomføres.

Disse medlemmer mener at tid og ressurser nå bør brukes på å forberede et skille mellom kirke og stat; der både lovmessige, herunder grunnlovsendringer, og andre praktiske spørsmål må avklares før skillet gjennomføres.

Av praktiske spørsmål som må avklares, vil disse medlemmer peke på kirkens fremtidige finansiering, fordeling av de verdier og formuesgjenstander som er knyttet til dagens kirke, flytting av medlemmer fra eksisterende til ny ordning, samt forvaltningsmessig ansvar for gjenstander og bygninger av museal karakter.

Disse medlemmer understreker at organiseringen av en fremtidig fristilt kirke i størst mulig utstrekning bør overlates til kirken selv. Disse medlemmer forutsetter imidlertid at en fristilt kirke organiseres med basis i bred demokratisk medlemsinnflytelse.

Disse medlemmer vil peke på at eventuelle virkninger for andre tros- og livssynssamfunns stilling - økonomisk og på andre måter - også må vurderes.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen igangsette arbeid for å forberede at et skille mellom kirke og stat gjennomføres.

Stortinget legger til grunn at lovmessige spørsmål, spørsmål knyttet til økonomi og organisering av en fristilt kirke med bred demokratisk medlemsinnflytelse, samt vurdering av konsekvenser for andre tros- og livssynssamfunn avklares gjennom arbeid i flere parallelle utvalg.

Stortinget legger til grunn at Regjeringen oppnevner utvalgsmedlemmer som har bred og variert bakgrunn, og at Stortinget får melding om fremdrift og resultater i arbeidet."

Disse medlemmer vil avslutningsvis peke på at dersom det velges en løsning med oppnevning av en kommisjon, finner disse medlemmer det naturlig at det er Regjeringen som foretar oppnevningen.

Men etter disse medlemmers syn må Regjeringen ved oppnevnelsen ivareta viktige hensyn for å sikre bred oppslutning om kommisjonens arbeid.

Disse medlemmer understreker at Kommisjonen bør ha medlemmer med fagkompetanse på tros- og livssynssaker, medlemmer som representerer Den norske kirke, medlemmer fra trossamfunn utenfor Den norske kirke og medlemmer fra livssynssamfunn samt medlemmer oppnevnt gjennom de politiske partiene.

Også kommunesektoren bør være representert idet dagens statskirke like mye er en "kommunekirke" som en statskirke.

Disse medlemmer er opptatt av at det ikke brukes for lang tid i dette arbeidet, og viser igjen til at Bakkevig-utvalget har brukt 4 år på sitt arbeid.

Etter disse medlemmers syn bør arbeidet med lovendring og arbeidet med andre praktiske spørsmål kunne foregå parallelt og kunne foreligge ferdig i løpet av et par år.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Kirkerådet oppnevnte et utvalg i 1998 som skulle arbeide med spørsmål knyttet til forholdet mellom staten og Den norske kirke. Hovedinnstillingen fra utvalget med tittelen "Samme kirke - ny ordning" ble presentert i mars 2002. Flertallet i utvalget gikk inn for større likestilling mellom tros- og livssynssamfunnene, og en ny ordning for Den norske kirke. Innstillingen har vært til høring i kirkens organer, og den ble behandlet på kirkemøtet høsten 2002. I uttalelsen fra kirkemøtet heter det blant annet:

"Kirkemøtet ønsker velkommen en offentlig utredning av forholdet mellom stat og kirke. Kirkemøtet forventer at en slik utredning vil skje i dialog med kirkelige organer. Målet må være å komme fram til gode løsninger som kan få bredest mulig oppslutning."

Disse medlemmer mener tiden er inne til å få nedsatt et bredt sammensatt offentlig utvalg til å utrede de sentrale spørsmål som gjelder statskirkens framtid. Utvalget må utrede og foreslå nødvendige lovendringer slik at grunnlaget for å skille stat og kirke er lagt. Utvalget må dessuten utrede ulike modeller for framtidig finansiering av tros- og livssynssamfunnene. Utvalget må også legge til rette for en grunnleggende diskusjon om statens verdigrunnlag. Disse medlemmer mener det er viktig å legge til rette for en offentlig diskusjon om disse sentrale spørsmål som på ulike måter berører hele befolkningen. Utvalget bør derfor velge en arbeidsform der en gjennom delutredninger inviterer til en fortløpende diskusjon.

Disse medlemmer mener det er viktig at flest mulig får et aktivt eierforhold til det arbeidet som skal iverksettes. Det er spesielt viktig at Stortinget som har ansvaret for eventuelle grunnlovsendringer, tar et aktivt ansvar for den prosessen som starter opp med utvalgets arbeid. Disse medlemmer mener derfor at Stortinget skal oppnevne halvparten av utvalgets medlemmer. På denne måten skal en sikre representasjon fra alle politiske partier.

Disse medlemmer mener det er en selvfølge at Den norske kirke er godt representert. Det er dessuten etter disse medlemmers mening viktig at livssynsminoritetene sikres god representasjon i utvalget.

Disse medlemmer mener at mandatet må vedtas av Stortinget. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag for Stortinget om en bredt sammensatt offentlig kommisjon til å utrede viktige sider ved forholdet mellom staten og Den norske kirke. Stortinget skal oppnevne halvparten av medlemmene. De resterende skal oppnevnes av Regjeringen. Mandatet skal vedtas av Stortinget. Saken legges fram innen utgangen av mars 2003."

Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen igangsette arbeid for å forberede at et skille mellom kirke og stat gjennomføres.

Stortinget legger til grunn at lovmessige spørsmål, spørsmål knyttet til økonomi og organisering av en fristilt kirke med bred demokratisk medlemsinnflytelse, samt vurdering av konsekvenser for andre tros- og livssynssamfunn avklares gjennom arbeid i flere parallelle utvalg.

Stortinget legger til grunn at Regjeringen oppnevner utvalgsmedlemmer som har bred og variert bakgrunn, og at Stortinget får melding om fremdrift og resultater i arbeidet.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag for Stortinget om en bredt sammensatt offentlig kommisjon til å utrede viktige sider ved forholdet mellom staten og Den norske kirke. Stortinget skal oppnevne halvparten av medlemmene. De resterende skal oppnevnes av Regjeringen. Mandatet skal vedtas av Stortinget. Saken legges fram innen utgangen av mars 2003.

Komiteen viser til dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:12 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Rolf Reikvam og Øystein Djupedal om oppnevning av en bredt sammensatt offentlig kommisjon som skal vurdere forholdet mellom kirke og stat - vedlegges protokollen.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 23. januar 2003

Rolf Reikvam

leder

Arne Lyngstad

ordfører

Karita Bekkemellem Orheim

sekretær