Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Rei­kvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen, viser til budsjettkapitlene under Utdannings-og forskningsdepartementet.

Komiteen viser til at det er et mindre behov i tilskudd til private skoler mv. (kap. 240 post 70) fordi flere skoler har valgt ikke å starte opp som forutsatt. Dessuten er elevtallet ved eksisterende skoler lavere enn forutsatt. Dette forutsetter et mindre behov på 54 mill. kroner. Det er foretatt korreksjon for lønnsveksten som utgjør 14,4 mill. kroner. Det framgår ikke hvilken lønnsvekst som er lagt inn. Samlet foreslås det å redusere bevilgningen med 30,4 mill. kroner.

Komiteen viser til at det foreslås å øke bevilgningen i tilskudd til norskopplæring for innvandrere(kap. 254 post 60) med 172 mill. kroner. Økningen skyldes blant annet antall personer som får norskopplæring. Komiteen viser til at økningen utgjør over 13 pst. av bevilget beløp på kapitlet. Komiteen viser til at for 2003 er foreslått beløp uendret sammenlignet med vedtatt budsjett for 2002. Det er da tatt hensyn til anslått mindre forbruk som følge av at tilskottet skal falle bort til grupper som ikke har fått positivt vedtak på søknad opp opphold.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen vil generelt gi uttrykk for at ordningen med tilpasning av budsjett til faktisk forbruk like ved årets slutt, er prinsipielt uheldig. En slik tilpasning gir inntrykk av at det er bedre samsvar mellom budsjett og aktivitet enn det faktisk er grunnlag for å kunne hevde.

Disse medlemmer peker også på at det er underlig at noen poster faktisk behandles som om de er overslagsbevilgninger uten at de er det, og likevel får en "påfylling" av penger, mens mange andre områder og formål må holde seg innenfor de opprinnelig budsjetterte rammer.

Disse medlemmer mener at Regjeringen må holde seg til budsjettet og redegjøre for overforbruk/underskudd overfor Riksrevisjonen.

Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen på kap. 243 Kompetansesentra for spesialundervisning, post 1 med 35 mill kroner, mot en tilsvarende økning på post 60 under samme kapittel. Disse medlemmer vil peke på at det i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003) ble enighet om å få fremlagt sak for Stortinget om det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Stortinget skal i den forbindelse ta stilling til hvordan det spesialpedagogiske virkemiddelapparatet samlet sett fungerer og hvordan det skal organiseres, herunder hvordan ressurstildelingen skal være.

Disse medlemmer ønsker på denne bakgrunn ikke å svekke det statlige apparatet som arbeider med spesialpedagogikk-problematikken før meldingen er behandlet.

Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen foreslår å øke bevilgningen over kap. 254 post 60 Tilskudd til norskopplæring for innvandrere, med hele 172 mill. kroner. Disse medlemmer vil peke på at Regjeringens økonomiske beregninger på dette feltet ikke har tatt hensyn til den liberale asyl- og flyktningepolitikken Norge fører. Disse medlemmer er sterkt kritisk til denne politikken og ønsker ikke at staten automatisk skal utvide ressursrammene til norskopplæring. Disse medlemmer stiller seg avvisende til at enkelte grupper ukritisk får dekket sitt ressursbehov, mens andre grupper blir møtt med melding om at budsjettrammene ikke åpner for et merforbruk. I den forbindelse vil disse medlemmer vise til at universitetene ikke har fått bevilgninger som dekker inn kostnadene ved pris- og lønnskompensasjon. Disse medlemmer mener dette er viktig for at Kvalitetsreformen skal kunne gjennomføres etter intensjonene, og vil foreslå at disse pengene overføres til universitetene og gjøres overførbare. Fordelingen blir slik: kap. 260 59 mill. kroner, kap. 261 45 mill. kroner, kap. 262 47 mill. kroner og kap. 263 21 mill. kroner.

Når det gjelder kap. 281 Fellesutgifter for universiteter og høyskoler, post 73 Tilskudd til internasjonale programmer, og kap. 283 Det norske meteorologiske institutt, post 72 Internasjonale samarbeidsprosjekter, har disse medlemmer merket seg at det foreligger et mindrebehov på grunn av valutakursutvikling på 10 mill. kroner på disse to postene. Disse medlemmer foreslår at beløpet brukes på kap. 261 Universitetet i Bergen, post 50, og øremerkes til selskapskapital til selskapet Protevs A/S. Beløpet forutsettes overført til UiB og videreført til selskapet i inneværende år.

Disse medlemmer har videre merket seg at en del kapiteler og poster foreslås redusert av Regjeringen. Disse medlemmer vil peke på at de besparelser som fremkommer gjennom en rekke reduksjoner, kan brukes til å styrke viktige oppgaver. Disse medlemmer vil bl.a. prioritere låne- og stipendtilbudet til studenter i utlandet, og flytter midlene fra de kapitler og poster som er foreslått redusert til kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning. Disse medlemmer mener disse bevilgningene må gjøres overførbar, og brukes til gebyrstipend og differensiert kostnadsnorm.

Disse medlemmer går etter dette imot forslagene til økning av kap. 243 post 1 og 60, kap. 254 post 60, 62 og 70, kap. 274 post 21, og fremmer forslag i samsvar med merknadene, se punkt 3.

Komiteen viser til merknader ovenfor og slutter seg for øvrig til forslaget til bevilgningsendringer under Utdannings- og forskningsdepartementets og Fiskeridepartementets område.