1. Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Nærmere om forslagene
- Programkategori 01.00 Administrasjon mv.
- Programkategori 01.20 Fellestjenester
- Programkategori 01.40 Pensjoner mv.
- Programkategori 01.60 Statsbygg
Arbeids- og administrasjonsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2002 under følgende utgiftskapitler: Kap. 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen, kap. 2 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen, kap. 1500 Arbeids- og administrasjonsdepartementet, kap. 1520 Statskonsult, kap. 1522 Statens forvaltningstjeneste, kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse og pensjonsordningen for apoteketaten, kap. 1544 Boliglån til statsansatte, kap. 1546 Yrkesskadeforsikring, kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål, kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet.
Det legges også fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2002 under følgende inntektskapitler: Kap. 4522 Statens forvaltningstjeneste, kap. 4547 Gruppelivsforsikring, kap. 4583 Salg av eiendom i Pilestredet Park og kap. 5607 Renter av boliglånsordningen til statsansatte.
Det Kongelige Hoff følger lønnsutviklingen i staten for sine ansatte. Virkningen av årets oppgjør foreslås kompensert gjennom eget bevilgningsvedtak, da virksomheten ikke er et ordinært forvaltningsorgan. For 2002 er virkningen beregnet til 1,37 mill. kroner, og kap. 1 post 50 foreslås økt med dette beløp.
Staben følger lønnsutviklingen i staten for sine ansatte. Virkningen av årets oppgjør foreslås kompensert gjennom eget bevilgningsvedtak, da virksomheten ikke er et ordinært forvaltningsorgan. For 2002 er virkningen beregnet til 0,07 mill. kroner, og kap. 2 post 50 foreslås økt med dette beløp.
Arbeidet med brukerretting, effektivisering og forenkling av offentlig sektor fortsetter med full styrke og fremdrift. Imidlertid ser en at det for inneværende budsjettermin ikke vil være behov for hele bevilgningen som er avsatt til formålet.
Det foreslås at bevilgningen for 2002 under kap. 1500 post 21 settes ned med 5,0 mill. kroner.
I forbindelse med sammenslåing og samlokalisering av de to tidligere etatene Statens informasjonstjeneste og Statskonsult, har den nye etaten pådratt seg både ordinære og ekstraordinære kostnader.
Det foreslås at 4,3 mill. kroner omdisponeres fra kap. 1520 post 21 til kap. 1520 post 1.
Den statlig innkjøpspolitikken er revidert i inneværende år, og avtalene knyttet til Forvaltningsnettsamarbeidet blir ikke videreført. Dette medfører innsparinger på 1,25 mill. kroner under kap. 1522 post 1 som foreslås omdisponert for å dekke merbehovet under postene 21 og 22.
Statens forvaltningstjeneste dekker over sin driftspost også utgifter til fellesanskaffelser hvor driftskostnadene viderefaktureres mottakerne. Dette gjelder abonnementsavtaler knyttet til IT så som Statens regionale og sentrale informasjonsnett, og utgifter knyttet til drift og framleie av kontorlokaler. Disse utgiftene er tidligere ikke foreslått bevilget, og vil beløpe seg til om lag 37,5 mill. kroner i 2002. Det foreslås en parallell økning under kap. 1522 post 1 og kap. 4522 post 2.
Samlet foreslås kap. 1522 post 1 økt med 36,25 mill. kroner.
Posten dekker utgifter til produksjon av Norsk lysningsblad. Utgiftene under posten har økt utover budsjettert, jf. for øvrig omtale under kap. 4522 post 4.
Samlet foreslås kap. 1522 post 21 økt med 3,9 mill. kroner.
Posten dekker faste fellesutgifter for regjeringskvartalet. Behovet under posten anslås nå å være 1 mill. kroner høyere enn tidligere budsjettert.
Kap. 1522 post 22 foreslås økt med 1 mill. kroner.
Post 2 benyttes til å inntektsføre refusjonene for de utgiftene Statens forvaltningstjeneste har lagt ut for å skaffe fellestjenester til veie hvor det er avtalt at brukerne skal belastes etatens kostnader knyttet til å anskaffe og administrere fellesløsningene. Jf. omtale under kap. 1522 post 1.
Kap. 4522 post 2 foreslås økt med 37,5 mill. kroner.
Prognosen for inntektene er økt som følge av større virkning av prisøkning foretatt fra 1 juli 2002, jf. omtale i St.prp. nr. 63 (2001-2002). Det har videre vært noen flere kunngjøringer enn antatt.
Kap. 4522 post 4 foreslås økt med 3,65 mill. kroner.
Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser at bevilgningsbehovet under kapitlet vil bli 448,66 mill. kroner lavere enn tidligere budsjettert. Dette skyldes i hovedsak økte premieinnbetalinger som følge av økte premiesatser eller større økninger i premiegrunnlaget enn forutsatt på budsjetteringstidspunktet.
Som følge av økte premieinnbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 1542 post 1 redusert med 444,78 mill. kroner.
Det vises til omtalen under post 1. På grunnlag av nye anslag foreslås bevilgningen under kap. 1542 post 70 redusert med 3,88 mill. kroner.
Bevilgningen under kap. 1544 post 90 ble oppjustert til 4,272 mrd. kroner i Revidert nasjonalbudsjett, jf. St.prp. nr. 63 (2001-2002). Oppdaterte prognoser fra Statens Pensjonskasse viser nå et totalt bevilgningsbehov på 3,219 mrd. kroner i 2002. Reduksjonen skyldes i hovedsak en lavere produksjon enn forutsatt i tidligere prognoser.
Bevilgningen under kap. 1544 post 90 foreslås redusert med 1,053 mrd. kroner.
I saldert budsjett for 2002 er det lagt til grunn en bevilgning på 23,035 mill. kroner. Oppdaterte prognoser for kapitlet viser nå at de totale premieinnbetalingene for 2002 vil utgjøre 25 mill. kroner.
Det foreslås at kap. 4547 post 1 økes med 1,965 mill. kroner.
Som følge av forslaget om å redusere kap. 1544 post 90 med 1,053 mrd. kroner, forventes de totale renteinntektene under kap. 5607 post 80 å reduseres med 4,16 mill. kroner, noe som medfører en total bevilgning på 770,93 mill. kroner i 2002.
Det foreslås at kap. 5607 post 80 reduseres med 4,16 mill. kroner.
Det fremmes forslag om at kap. 2470 post 45 får stikkordsfullmakten "kan overføres". Stikkordet er tatt inn som forslag i St.prp. nr. 1 (2002-2003) og det foreslås derfor at posten tilknyttes stikkordet også for 2002.
I St.prp. nr. 63 (2001-2002) ble det omdisponert 5 mill. kroner fra kap. 1580 post 32 Prosjektering av bygg til kap.1581 post 1 Driftsutgifter. Bakgrunnen for forslaget var ønsket om å sikre en mer helhetlig budsjettmessig håndtering av de kongelige eiendommene.
Ved en inkurie ble bevilgningen overført til kap. 1581 post 1 Driftsutgifter, men skulle vært bevilget på kap. 1581 post 45 da midlene skal dekke prosjekteringskostnader i forbindelse med restaurering av Bygdø Kongsgård.
På denne bakgrunn foreslås det omdisponert 5 mill. kroner fra kap. 1581 post 1 driftsutgifter til kap. 1581 post 45 Større utstyranskaffelser og vedlikehold.
I forbindelse med infrastrukturarbeidet på Fornebu har Telenor og Statsbygg inngått en avtale om utforming av grønnarealene rundt Telenors område. Disse arbeidene skal utføres av Telenor, men skal dekkes gjennom Infrastrukturprosjektet som bevilges over kap. 1582 post 30. Ifølge avtalen med Telenor skal utbetaling skje når arbeidene er utført.
Statsbygg opplyser nå at Telenor har forskjøvet arbeidene fra 2002 til 2004 for å ferdigstille ytterligere to bygninger før grøntområdet blir fullført. Dermed forskyves bevilgningsbehovet i 2002 tilsvarende for Statsbygg.
Bevilgningen på kap. 1582 post 30 foreslås på denne bakgrunn satt ned 34,5 mill. kroner fra 125,51 mill. kroner til 91,01 mill. kroner.
I samsvar med Innst. S. nr. 255 (2001-2002) ble det vedtatt å selge Nasjonalbiblioteket i Oslo fra Statsbygg til Entra Eiendom AS. Det ble samtidig vedtatt å sette ned bevilgningene under kap. 2445 post 31 og 32 med hhv. 65 mill. kroner og 3,5 mill. kroner. Det ble videre tatt forbehold om å komme tilbake til saken i ny saldering av statsbudsjettet for 2002.
Forhandlingene mellom Statsbygg og Entra Eiendom AS om vilkårene for eiendomsoverdragelsen pågår fremdeles. Det gjenstår imidlertid ca.10 mill. kroner på Statsbyggs budsjett som var øremerket prosjektering m.m. av nytt depotmagasin ved Nasjonalbiblioteket i Oslo. Disse midlene foreslås nå tilbakeført ved at bevilgningen under kap. 2445 post 30 settes ned med 10 mill. kroner til 25,065 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2002 var det opprinnelig planlagt å selge eiendommer for 115,3 mill. kroner. En del av salgene forventes imidlertid nå å bli forskjøvet til 2003, som følge av at det vurderes omregulering av deler av området for å oppnå bedre salgspris. I St.prp. nr. 1 (2002-2003) ble bevilgningsforslaget for 2003 derfor satt til 70 mill. kroner.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen under kap. 4583 post 39 satt ned med 57,3 mill. kroner fra 115,3 mill. kroner til 58 mill. kroner.