Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

14. Samferdselsdepartementet

Nedenfor følger en beskrivelse av forslag til vedtak om bevilgningsendringer på Samferdselsdepartementets område i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002. For en grundigere beskrivelse av forslagene, vises det til egen proposisjon fra Samferdselsdepartementet som legges fram samtidig med proposisjonen om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2002.

Komiteen viser til at nevnte proposisjon, St.prp. nr. 60 (2001-2002) behandles av Stortinget på grunnlag av Innst. S. nr. 227 (2001-2002) fra samferdselskomiteen.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at det er 2 000-3 000 ledige personer innenfor anleggssektoren. Det er god samfunnsøkonomi å øke investeringene for å kunne sette ledige hender og maskiner i arbeid. Dette vil spare samfunnet for utgifter til arbeidsledighetstrygd, samtidig som bedre infrastruktur er en fordel for næringsliv og privatpersoner.

Disse medlemmer vil derfor foreslå å bruke 1 mrd. ekstra til investeringer på vegsektoren. Investeringene fordeles med at 200 mill. kroner bevilges over ramma til fylkeskommunene, kap. 572 post 70, der fylkeskommunene blir bedt om at de ekstra midlene brukes til opprusting av fylkesvegene. Videre foreslår dette medlem at det over budsjettet til statens vegvesen, kap. 1320 post 31 settes 200 mill. kroner av til rassikring, 600 mill. kroner fordeles på fylkene til opprusting av sekundært riksvegnett, kap. 1320 post 30. Av de 600 mill. kronene øremerkes 100 mill. kroner til bruk på fylkene til nye gang- og sykkelvegprosjekter.

Disse medlemmer viser til de nevnte kapitler hvor bevilgningsforslagene fremkommer.

Samferdselsdepartementet og flyselskapene reforhandler kontrakter på eksisterende flyruter, bl.a. som følge av at passasjeravgiften er avviklet fra 1. april 2002 og fordi flytransport ikke lenger er omfattet av merverdiavgiftsregimet. Det er dessuten inngått nytt anbud på ruten til Fagernes fra 1. april 2002, og det skal inngås nytt anbud på ruten til Værøy fra 1. august 2002.

Samlet foreslås derfor posten økt med 8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Sterk trafikksvikt innebærer at Luftfartsverkets inntekter fra luftfartsavgiftene må reduseres med 200 mill. kroner i forhold til forutsetningene i St.prp. nr. 1 (2001-2002). Luftfartsverkets evne til å selvfinansiere investeringene blir tilsvarende redusert. Regjeringen foreslår på denne bakgrunn å styrke Luftfartsverkets budsjett med 100 mill. kroner, hvorav 98 mill. kroner er en reell styrking og 2 mill. kroner knytter seg til endelig oppgjør for statens/Luftfartsverkets overtakelse av Brønnøysund lufthavn, jf. omtale av post 71 og kap. 2450.

Posten foreslås økt med 100 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 har foreslått å øke bevilgningen til Luftfartsverket og regionale flyplasser med 100 mill. kroner. Flertallet viser videre til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger av avtalen. På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på budsjettet går flertallet inn for en reduksjon i bevilgningen med 30 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Flertallet foreslår derfor samlet en økning i bevilgningen til kap.1311,70 Tilskudd til regionale flyplasser, tilskudd til Luftfartsverkets regionale flyplasser med 70 mill. kroner.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1311

Tilskudd til regionale flyplasser

70

Tilskudd til Luftfartsverkets regionale flyplasser, forhøyes med

70 000 000

fra kr 97 000 000 til kr 167 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiets primærforslag til budsjettering av dette kapittel og post ikke fremmes, fordi det ville ha fått flertall i strid med den subsidiære budsjettavtale mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1311

Tilskudd til regionale flyplasser

70

Tilskudd til Luftfartsverkets regionale flyplasser, forhøyes med

100 000 000

fra kr 97 000 000 til kr 197 000 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietviser til svar fra finansministeren på spørsmål 72 fra Arbeiderpartiet om hvilke konsekvenser reduksjonen av bevilgningen på kap. 1311 post 70 Regionale flyplasser med 30 mill. kroner i år vil ha. Ifølge svaret vil den reduksjonen avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet innebærer føre til at investeringer i visuelle hjelpemidler på Evenes og Haugesund flyplasser og renovering av taxebanen på Flesland må utsettes.

Disse medlemmer konstaterer at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet gjennom dette svekker Luftfartsverkets investeringsbudsjett ytterligere i en periode hvor nedgangen i lufttrafikken innebærer en inntektssvikt for Luftfartsverket og hvor flytilbudet i distriktene er truet.

Disse medlemmer vil støtte Regjeringens forslag om en økning i bevilgningene på 100 mill. kroner på kap. 1311 post 70 Regionale flyplasser.

Samferdselsdepartementet ble i november 2001 meddelt at Brønnøysund kommune aksepterte et fradrag på 2 mill. kroner i godtgjørelsen for statens overtakelse av Brønnøysund lufthavn med bakgrunn i at kommunen ikke hadde fjernet en søppelfylling ved lufthavnen. Beløpet foreslås nå omdisponert fra post 71 til post 70, slik at Luftfartsverkets budsjett kompenseres for merkostnadene ved opprydningen.

Posten foreslås redusert med 2 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Utrygghet i forhold til mulige ras er et problem på betydelige deler av det norske vegnettet. Ras har også i den senere tid forårsaket tragiske ulykker. På denne bakgrunn ønsker Regjeringen å styrke innsatsen på rassikring. Posten foreslås økt med 50 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til at behovet for midler til rassikring er langt større enn det som er foreslått. Posten foreslås økt med ytterligere 200 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

31

Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30, forhøyes med

250 000 000

fra kr 146 600 000 til kr 396 600 000"

Det vises til omtale av saken om etteroppgjør for ordningen med kompensasjon for autodieselavgift for tilskuddsberettiget rutedrift i St.prp. nr. 50 (2001-2002), der den bevilgningsmessige håndtering av saken ble henvist til omgrupperingsproposisjonen våren 2002.

Posten foreslås redusert med 10,8 mill. kroner mot en tilsvarende økning av Kommunal- og regionaldepartementets kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner post 60 Innbyggertilskudd.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 1330 post 71 med 10,8 mill. kroner.

Med bakgrunn i forslaget om økt kompensasjon til ordningen med 40 pst. skole- og studentrabatt, foreslås posten økt med 4 mill. kroner, jf. egen omtale nedenfor av ordningen med skole- og studentrabatt.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under avsnitt 14.8.

Luftfartsverkets økonomi er betydelig svekket i forhold til saldert budsjett for 2002, i hovedsak som følge av en svikt i trafikkinntektene på 200 mill. kroner. På denne bakgrunn foreslår Regjeringen å styrke Luftfartsverkets budsjett med 100 mill. kroner, hvorav 98 mill. kroner er reelt og 2 mill. kroner er knyttet til et etteroppgjør for statens/Luftfartsverkets overtakelse av Brønnøysund lufthavn, jf. omtale av post 30 og av kap. 1311 postene 70 og 71. Revidert driftsbudsjett for Luftfartsverket framgår i forslagene til vedtak bak i proposisjonen.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 2450 post 24.

Som følge av at Luftfartsverkets driftsbudsjett er svekket i forhold til saldert budsjett for 2002, må også investeringsbudsjettet revideres. Dette som en følge av at Luftfartsverket er selvfinansiert. Revidert investeringsbudsjett for Luftfartsverket er på 500 mill. kroner. Dette er fordelt med 430 mill. kroner på stamruteflyplassene og 70 mill. kroner på de regionale flyplassene.

Posten foreslås redusert med 98,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg ti Regjeringens forslag.

Det er direkte sammenheng mellom bevilgningen over post 35 og bevilgningen over kap. 2450 post 24 underpost 24.8 Til investeringsformål, jf. omtalen foran av kap. 2450 og revidert driftsbudsjett for Luftfartsverket i forslagene til vedtak bak i proposisjonen. Posten foreslås redusert med 113,9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Innst. S. nr. 227 (2001-2002) der Arbeiderpartiet foreslo at Regjeringen skulle komme tilbake til Stortinget med forslag om en startbevilgning for utbygging av Stavanger lufthavn Sola i 2003.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet har registrert det overhengende behovet for investeringer Stavanger lufthavn, Sola, og Kirkenes lufthavn står overfor. På denne bakgrunn ber disse medlemmer Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en fremdrifts-/investeringsplan for disse to lufthavnene i forbindelse med statsbudsjettet for 2003.

I St.prp. nr. 1 (2001-2002) foreslo Regjeringen Stoltenberg å innføre en ordning med 30 pst. skole- og studentrabatt for månedskort og andre periodekort i den lokale kollektivtransporten der fylkeskommunene gir tilskudd, samt for NSB BAs tog. Samtidig ble det lagt til grunn at alle fylkeskommuner skal innføre en ordning med ungdomskort for aldersgruppen 16-19 år. Begge ordningene ble forutsatt å skulle tre i kraft fra 1. august 2002, og fylkeskommunene ble for dette kompensert med 27 mill. kroner gjennom inntektssystemet.

I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) foreslo Regjeringen Bondevik II en økning i rabattsatsen for ordningen med skole- og studentrabatt. I denne forbindelse ble kompensasjonen til fylkeskommune økt med 10 mill. kroner og NSB BA ble kompensert med 5 mill. kroner i tillegg det beløp (8 mill. kroner) som tidligere var kompensert gjennom takstøkning. På grunn av betydelig usikkerhet omkring beregningene av kompensasjonen, har ECON Senter for økonomisk analyse gjennomført en utredning på oppdrag fra Samferdselsdepartementet (rapport 26/02). Regjeringen ønsker å øke rabattsatsen fra 30 til 40 pst. Ut fra en rabattsats på 40 pst. for ordningen med skole- og studentrabatt og på grunnlag av ECONs rapport, fremmes det forslag om å øke kompensasjonen med 21 mill. kroner, fordelt med 17 mill. kroner til fylkeskommunene (kap. 572 post 60) og 4 mill. kroner til NSB BA (kap. 1351 post 70).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at rabattilbudet for elever og studenter på bl.a. NSB er blitt dårligere fra nyttår som følge av nye forhandlinger mellom Utdanningsdepartementet og trafikkselskapene om rabattavtaler. Disse medlemmer foreslår derfor å øke bevilgningene under kap. 572 post 60 og kap. 1351 post 70 med i alt 15 mill. kroner utover Regjeringens forslag slik at studentrabattene på NSB, Nord-Norgebussen og Hurtigruta kan gjenopprettes fra 1. august 2002.

Komiteen viser når det gjelder forslag om økte bevilgninger under kap. 572 post 60 og kap. 1351 post 70 til merknader under henholdsvis avsnitt 7.14 og avsnitt 14.5.