Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth, Ulf Erik Knudsen og Per Sandberg om at Regjeringen skal utarbeide regelverk for å tillate reklame for politiske partier i lokalfjernsyn, som en prøveordning under kommune- og fylkestingsvalgkampen 2003
Dette dokument
- Innst. S. nr. 167 (2001-2002)
- Kildedok: Dokument nr. 8:41 (2001-2002)
- Dato: 30.04.2002
- Utgiver: Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Lov om kringkasting inneholder et forbud mot at kringkastere kan sende reklame for livssyn eller politiske budskap i fjernsyn. Dette gjelder også tekstfjernsyn. Stortinget har tidligere åpnet for at politiske partier kan sende reklame i radio.
Radio ble mye brukt for slik reklame under stortingsvalgkampen 2001. Forslagsstillerne er av den oppfatning at det derfor bør gjøres forsøk med politisk reklame i lokalfjernsyn under kommune- og fylkestingsvalgkampen i 2003 som en prøveordning. Etter dette må ordningen evalueres slik at man kan få kartlagt både de negative og positive konsekvensene ved å gjøre dette til en permanent ordning. Deretter kan innføring av ordningen på permanent basis vurderes av Stortinget.
Etter forslagsstillernes oppfatning vil innføringen av en slik ordning kunne medføre at man får et sterkere engasjement rundt politikken lokalt, noe som kan resultere i en økt valgdeltakelse. I tillegg vil en økt profilering av de lokale politiske partier kunne bidra til økt rekruttering til, og engasjement rundt, de politiske partier.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det er viktig å ikke legge begrensninger på muligheten for de politiske partier til å kunne nå frem til innbyggerne med sitt budskap. Det er sannsynlig at en slik begrensing er i strid med Grunnloven § 100.
Nye former for spredning av politisk budskap kan skape et nytt og vitalt engasjement rundt politisk arbeid, noe som er helt grunnleggende i et demokratisk samfunn. Lokalfjernsyn er et medium som vil være meget godt egnet for denne formen for reklame. I lokalfjernsyn kan lokale partier og organisasjoner presentere sine synspunkter på aktuelle saker lokalt, slik at lokalbefolkningen blir informert. I tillegg vil inn-føring av en slik ordning gi lokalfjernsynskanaler muligheten til å få inn ekstra inntekter, noe som vil være meget viktig for deres eksistens.
Etter at prøveordningen er avsluttet vil det være nødvendig med en evaluering for å få synliggjort konsekvensene. Deretter kan innføring av ordningen på permanent basis vurderes av Stortinget.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide regelverk for iverksettelse av en prøveordning med politisk reklame i lokalfjernsyn i forbindelse med kommune- og fylkestingsvalgkampen i 2003."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, viser til at Stortinget forholdsvis nylig har behandlet dette spørsmålet i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 58 (1998-1999), jf. Innst. O. nr. 82 (1998-1999) og ser ikke grunn til å ta opp igjen de samme problemstillingene nå.
Flertallet fremmer derfor følgende forslag til vedtak:
"Forslaget vedlegges protokollen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, viser til Dokument nr. 8:41 (2001-2002) og tar opp forslaget fra dokumentet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide regelverk for iverksettelse av en prøveordning med politisk reklame i lokalfjernsyn i forbindelse med kommune- og fylkestingsvalgkampen i 2003."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide regelverk for iverksettelse av en prøveordning med politisk reklame i lokalfjernsyn i forbindelse med kommune- og fylkestingsvalgkampen i 2003.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:41 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth, Ulf Erik Knudsen og Per Sandberg om at Regjeringen skal utarbeide regelverk for å tillate reklame for politiske partier i lokalfjernsyn, som en prøveordning under kommune- og fylkestingsvalgkampen 2003 - vedlegges protokollen.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 30. april 2002
Sonja Irene Sjøli leder |
Trond Giske ordfører og sekretær |