Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen vedrørende inngåelse av kontrakts­forhold i Statsbygg og Riksrevisjonens konstitusjonelle antegnelser til statsregnskapet for 2000 - Statsbygg - kjøp av administrative konsulenttjenester

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 162 (2001-2002)
  • Kildedok: Dokument nr. 1 (2001-2002) Arbeids- og administrasjonsdepartementet sak nr. 4
  • Dato: 30.04.2002
  • Utgiver: Kontroll- og konstitusjonskomiteen
  • Sidetall: 62
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Daværende kontroll- og konstitusjonskomité vedtok i møte 24. oktober 2000 å ta opp til behandling en egen sak til Stortinget, jf. Stortingets forretningsorden § 12 pkt. 8 siste ledd vedrørende inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg. Bakgrunnen for saken var fremsatte påstander bl.a. i media om kritikkverdige forhold rundt tidligere sjef i Statsbygg Halvor Stormoen sine disposisjoner i forbindelse med inngåelse av kontrakter i Statsbygg.

Riksrevisjonen har som ledd i regnskapsrevisjonen gjennomgått Statsbyggs bruk av administrative konsulenttjenester i 2000. Det vises til omtale i Dokument nr. 1 (2001-2002) samt Riksrevisjonens rapport av 7. mai 2001.

Komiteen har valgt å behandle både ovennevnte sak tatt opp på eget initiativ av kontroll- og konstitusjonskomiteen og Riksrevisjonens behandling av Statsbygg-saken i Dokument nr. 1 (2001-2002) i samme innstilling til Stortinget.

Riksrevisjonen har som ledd i regnskapsrevisjonen gjennomgått Statsbyggs bruk av administrative konsulenttjenester i 2000. Riksrevisjonen har kontrollert til sammen ni avtaleforhold opp mot regelverket for offentlige anskaffelser, herunder konsulentavtaler med Key Resources Consulting AS.

Hovedregelen for anskaffelser i staten er kjøp etter konkurranse. Riksrevisjonens gjennomgåelse viser at Statsbygg i stor grad har benyttet kjøp etter forhandling. Ved kjøp etter forhandling bør forespørsel om tilbud sendes minst tre tilbydere for å sikre tilstrekkelig konkurranse om oppdraget.

Kjøp over 1,15 mill. kroner omfattes av EØS-regelverket og skal utlyses i henhold til tjenesteforskriften. Et oppdrag kan ikke deles opp i flere anskaffelser for å unngå at det omfattes av EØS-regelverket.

Det er i varierende grad dokumentert hvilke vurderinger som ligger til grunn for valg av anskaffelsesform. Flere av oppdragene inneholder ingen rammer, verken økonomiske eller tidsmessige. Avtaler er forlenget kort tid etter at arbeidet startet opp, uten at det er dokumentert uforutsette hendelser som medfører utvidelse av oppdraget. Det kan stilles spørsmål ved de vurderingene som er gjort i forkant av oppdraget. Avtaler er i enkelte tilfeller inngått etter at arbeidet er igangsatt eller fullført.

Enhver statsutgift skal være attestert og anvist før utbetaling. Den som attesterer må ha nødvendig kjennskap til oppdraget for å kunne gå god for utgiften. Regninger må kontrolleres opp mot grunnlagsdokumenter som kontrakt eller avtale. Riksrevisjonens kontroll avdekket flere tilfeller av rene summeringsfeil, feil bruk av timesatser og liknende som burde vært avdekket ved en enkel kontroll før utbetaling. Det er utbetalt honorar for utført arbeid uten at dette er dokumentert ved spesifiserte timelister. Det er også utbetalt godtgjørelse uten at det er inngått skriftlig avtale. Det er grunn til å stille spørsmål ved hvilket grunnlag for å kontrollere utbetalingene den som attesterte har hatt.

Utgangspunktet for undersøkelsen var administrative konsulenttjenester. Ved gjennomgåelsen viste det seg at enkelte utbetalinger gjaldt konkrete prosjekter. I enkelte tilfeller er utgiftene delt mellom prosjektet og konto for administrative konsulenttjenester, uten at det kommer fram hvilken fordelingsnøkkel som er brukt, eller noen begrunnelse for å splitte beløpet. Det kan stilles spørsmål ved hvorfor utgifter vedrørende prosjekter er dekket over Statsbyggs ordinære budsjett.

Arbeids- og administrasjonsdepartementet har opplyst at departementet hadde en tilsvarende gjennomgang av konsulentbruken i Statsbygg høsten 2000. De funn departementet gjorde, stemmer godt overens med de forholdene som er beskrevet av Riksrevisjonen. Departementet ser alvorlig på de uregelmessighetene i forhold til ulike regelverk som er avdekket. Statsbygg har etter anmodning fra departementet utarbeidet en handlingsplan for å sikre at ukorrekte forhold snarest blir rettet opp der det er mulig, og at det videre blir truffet eller planlagt konkrete tiltak for å innskjerpe gjeldende regelverk og rutiner/prosedyrer.

Handlingsplanen ble godkjent primo 2001 og er nå gjenstand for jevnlig oppfølging og rapportering i henhold til fastlagte milepæler.

Riksrevisjonen bemerker at undersøkelsen av Statsbyggs kjøp av administrative konsulenttjenester har avdekket betydelige svakheter og mangler ved rutiner og internkontroll. Det er i flere tilfeller konstatert brudd på gjeldende regelverk.

Arbeids- og administrasjonsdepartementet uttaler at i anledning den handlingsplan som er utarbeidet pågår det en tilnærmet kontinuerlig gjennomgang i Statsbygg av alle rutiner og prosedyrer. Når det gjelder konsulentkjøp, er denne gjennomgangen ikke begrenset til kun kjøp av administrative konsulenttjenester, men omfatter også gjennomgang av avtalesiden i byggeprosjekter.

Departementet vil dessuten foreta en ny gjennomgang av konsulentbruk og innkjøpspraksis generelt i Statsbygg i løpet av høsten 2002, bl.a. for å få etterprøvd om de tiltak som nå er eller blir gjennomført har den forutsatte og ønskede effekt.

Riksrevisjonen uttaler at Statsbygg er en stor aktør i markedet, med utstrakt bruk av anskaffelser som omfattes av både EØS-regelverket og regelverk for anskaffelser i staten. Det er derfor alvorlig når det avdekkes en så stor grad av feil og mangler i forhold til etterlevelse av regelverket i forbindelse med de kontrakter som er gjennomgått.

Riksrevisjonen vurderer de avdekkede forholdene som meget kritikkverdige.

Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere"

Den daværende kontroll- og konstitusjonskomiteen rettet 17. mars 2000 en henvendelse om forholdene i Statsbygg til Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Det ble vist til medieomtale om administrerende direktør Halvor Stormoens disposisjoner i forbindelse med inngåelse av kontrakter i Statsbygg. Videre ble det vist til spørsmål i spørretimen 2. februar 2000 fra stortingsrepresentant Vidar Kleppe til daværende statsråd Laila Dåvøy. Det ble bedt om en nærmere redegjørelse fra statsråden om de faktiske forhold i saken.

I departementets svarbrev av 28. mars 2000 redegjør daværende statsråd Jørgen Kosmo for forholdene rundt Statsbyggs engasjement av konsulent i forbindelse med strategiprosessen og den pågående omorganiseringen av virksomheten. Svaret er bl.a. basert på en skriftlig redegjørelse fra administrerende direktør Halvor Stormoen til departementet. Departementet har lagt vekt på at engasjementer av konsulenter må skje i henhold til overordnede rammer og regelverk. I denne saken har det bl.a. blitt rettet fokus mot Stormoens kjennskap til en av konsulentene, som også er medeier i det konsulentselskap Statsbygg har engasjert. På bakgrunn av de foreliggende opplysninger var det departementets oppfatning at det ikke var grunnlag for å hevde at habilitetsreglene i forvaltningsloven var brutt i den aktuelle saken.

Videre vurderte departementet også i svarbrevet engasjementet av det aktuelle konsulentselskapet i forhold til Regelverk for Statens anskaffelsesvirksomhet mv. og forskrift om tildeling av kontrakter om offentlige tjenestekjøp. Statsbygg har i denne saken engasjert konsulentselskapet etter konkurranse mellom et begrenset antall interessenter og senere forhandlinger med to av interessentene. Departementet kom til at det på bakgrunn av de foreliggende opplysninger ikke kunne anses godt nok dokumentert at det i denne saken var grunnlag for kjøp av konsulenttjenester etter forhandling, til fordel for åpen anbudskonkurranse. Regelverket for offentlige anskaffelser kan i gitte situa­sjoner oppleves som komplisert og tidkrevende å følge opp. Departementet hadde merket seg at administrerende direktørs behov for konsulentbistand ble opplevd som tidskritisk. Statsråden understreket imidlertid at det er viktig å sørge for en formelt korrekt håndhevelse av regelverket også i slike sammenhenger. Stormoen pekte selv overfor departementet på behovet for en grunnleggende revisjon av anskaffelsesprosedyrene i Statsbygg. Departementet ville på denne bakgrunn påse at det skjedde en gjennomgang av disse prosedyrene, slik at svakheter ble rettet opp. Endelig ble det i svarbrevet redegjort for den pågående omstillingsprosessen i Statsbygg.

Komiteen rettet i brev av 11. oktober 2000 en ny henvendelse til Arbeids- og administrasjonsdepartementet ved statsråd Jørgen Kosmo. Komiteen viste til at den var blitt kjent med at departementet hadde igangsatt en intern gjennomgang av forholdene i Statsbygg. Komiteen ønsket på denne bakgrunn en nærmere redegjørelse for status og fremdrift i saken.

I brev av 24. oktober 2000 orienterte kontroll- og konstitusjonskomiteen statsråd Jørgen Kosmo om at det i møte samme dag var besluttet å igangsette forberedelse i en egen sak til Stortinget om inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg, jf. Stortingets forretningsorden § 12 pkt. 8 siste ledd.

Statsråden ble i brev fra komiteen av 27. oktober 2000 invitert til høring om saken 31. oktober 2000. Statsråden møtte til høringen og orienterte om saken. Dette var en lukket høring som det ikke foreligger referat fra.

I brev til komiteen av samme dag, 31. oktober 2000, redegjorde statsråden nærmere for situasjonen i Statsbygg. Halvor Stormoen hadde etter avtale med departementet sagt opp stillingen som administrerende direktør med virkning fra 1. januar 2001. I perioden frem til dette tidspunkt var han fritatt fra rett og plikt til å utføre arbeid i Statsbygg. Frem til ny tilsetting var Øyvind Christoffersen konstituert som ny administrerende direktør i Statsbygg.

Departementet orienterte videre i brevet om at det var fremkommet nye opplysninger vedrørende omfanget av de aktuelle konsulentoppdragene. Disse oppdragene var ikke faset ut slik departementet hadde forutsatt, og etter departementets oppfatning forelå det brudd på regelverket om offentlige anskaffelser og økonomiregelverket for staten. Anskaffelsesreglene har vært overtrådt også etter at forholdet var påtalt av departementet overfor Statsbygg i mars 2000. Det hadde i tillegg foregått store utbetalinger uten at det har ligget skriftlige avtaler til grunn for disse. Departementet hadde etter dette gitt pålegg om at de aktuelle konsulentoppdragene måtte avsluttes, og dette var fulgt opp av Statsbygg.

Endelig ble det i brevet redegjort for det arbeidet departementet ville gjøre for å forsikre seg om at Statsbyggs prosedyrer og systemer for anskaffelse av konsulenttjenester var tilfredsstillende samt at regelverket ble etterlevd som forutsatt. Statsråden la til grunn at dette arbeidet ville være avsluttet før årsskiftet 2000/2001.

Komiteen mottok deretter en rekke dokumenter i saken fra Halvor Stormoen selv og hans advokat, jf. brev med vedlegg av 13. november 2000 fra Stormoen til komiteen og brev av 19. desember 2000 fra advokat Jon R. Gundersen, (advokatfirmaet Wikborg, Reine & Co) i kopi til komiteen vedlagt rapporter av 1. desember 2000 fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet om "Kontroll av Statsbyggs kjøp av konsulenttjenester fra KRC" og "Vurdering av Statsbyggs styringssystem".

I departementets første rapport var formålet å samle inn fakta og kontrollere om gjeldende lover og bestemmelser var etterlevet av Statsbygg ved kjøp av konsulenttjenester fra Key Resources Consulting AS (KRC). Departementet konkluderte bl.a. med at grunnet mang­lende anbudsprotokoll og manglende skriftlige avtaler, var tildelingen av konsulentoppdraget til KRC i strid med gjeldende bestemmelser i økonomireglementet, hovedinstruksen for virksomhetsledelsen i Statsbygg og bestemmelser i regelverket for offentlige anskaffelser. I 1999 ble det inngått to skriftlige avtaler med KRC. Etter at disse gikk ut ved årsskiftet 1999/2000 fortsatte oppdragene å løpe uten at ny skriftlig avtale ble inngått før henholdsvis februar og april 2000. KRC har også ifølge departementet utført betydelige rekrutteringsoppdrag for Statsbygg som etter departementets vurdering ikke kan anses som videreføring av tidligere oppdrag. Heller ikke disse har vært gjenstand for skriftlig avtale. KRC fakturerte også Statsbygg utover de estimerte rammer i det opprinnelige tilbudet uten at det foreligger dokumentasjon for at det er gitt bestillinger utover de tjenestene som var omfattet av tilbudet. Etter departementets mening ble det avdekket feil i fakturaene og feil med hensyn til attestasjon og anvisning.

Etter Stormoens oppfatning var denne saken fremstilt særdeles skjevt i rapporten og også i mediene. Han følte derfor behov for å oversende komiteen ulike dokumenter i saken. Han opplyste også at han stod til disposisjon for komiteen dersom de ønsket ytterligere opplysninger.

Advokat Gundersen fremførte kritikk mot departementet for at rapportene var frigjort uten at Stormoen på forhånd var gitt anledning til å uttale seg om og korrigere de faktiske forhold og vurderinger rapportene bygde på.

Komiteen mottok videre kopi av en rekke dokumenter fra selskapet Key Resources Consulting AS (KRC) som vedlegg til brev av 22. desember 2000 og 19. januar 2001. Selskapet hadde kritiske kommentarer til Arbeids- og administrasjonsdepartementets rapport av 1. desember 2000 om kontroll av Statsbyggs kjøp av konsulenttjenester fra KRC. Selskapet mente at departementets rapport var full av faktafeil og uriktige saksopplysninger med hensyn til de forhold som berørte KRC. Det ble også fremhevet at KRCs ledelse ikke hadde lyktes med å få til en dialog med departementet i denne saken.

I tillegg mottok komiteen 12. mars 2001 brev med vedlegg fra KRC og to brev med vedlegg fra Norske Sivilingeniørers forening (NIF). NIF representerer, ved siden av advokat Jon R. Gundersen, Halvor Stormoen i denne saken. Foreningen fremsetter kritikk både mot innholdet og prosessen ved utarbeidelsen av departementets rapport om Statsbyggs kjøp av konsulenttjenester. Det foreslås og begrunnes i brevet at det bør igangsettes en ny gjennomgang av saken.

I brev av 8. februar 2001 fra komiteen til statsråd Kosmo ble det bedt om en orientering om fremdriften i arbeidet med departementets gjennomgang av forholdene i Statsbygg.

Departementet svarte i brev av 5. mars 2001. Som vedlegg til brevet fulgte kopi av departementets rapporter av 1. desember 2000. Det vises til omtale over.

Statsråden opplyste i svarbrevet at de forhold som tidligere var påpekt vedrørende manglende prosedyrer og rutiner for kontraktsinngåelser i Statsbygg var nøye gjennomgått, vurdert og rettet opp bl.a. i samråd med Regjeringsadvokaten. Statsråden redegjorde også for det videre arbeidet i Statsbygg for å forbedre rutiner og prosedyrer i organisasjonen.

Komiteen rettet i brev av 7. mars 2001 en ny henvendelse til Arbeids- og administrasjonsdepartementet ved daværende statsråd Jørgen Kosmo. Det ble i brevet vist til de ulike brev og kopier av dokumenter som komiteen hadde mottatt fra ulike parter i saken. Det ble vist til at det i dette materialet fremkom kritikk både av departementets saksbehandling ved utarbeidelse og offentliggjøring av rapporten om "Kontroll av Statsbyggs kjøp av konsulenttjenester fra KRC" samt kritikk av det nærmere innholdet i rapporten. Komiteen ønsket statsrådens vurdering av denne kritikken.

Departementet svarte i brev av 20. mars 2001 og opplyste at saken nå var oversendt Økokrim for nærmere vurdering. Statsråden ville derfor ikke kommentere saken ytterligere før denne vurderingen forelå.

På ovennevnte bakgrunn besluttet den daværende komiteen i møte 20. mars 2001 å avvente Økokrims vurdering av saken. Sakens parter ble skriftlig orientert om denne beslutningen.

Nåværende kontroll- og konstitusjonskomité besluttet i møte 1. november 2001 å fortsette behandlingen av saken.

I brev til komiteen av 2. november 2001 oversendte Økokrim en pressemelding om henleggelsen av saken mot Halvor Stormoen. Det fremkommer her at Økokrims etterforskning ikke har gitt grunnlag for å konkludere med at Stormoen har begått straffbare handlinger ved Statsbyggs kjøp av tjenester fra KRC, og saken ble på denne bakgrunn henlagt etter bevisets stilling.

Komiteen har fra Halvor Stormoen mottatt kopi bl.a. av korrespondanse mellom hans advokat Jon R. Gundersen og Arbeids- og administrasjonsdepartementet vedrørende Stormoens avslutning av ansettelsesforholdet i Statsbygg. Korrespondansen er til dels unntatt eller bedt om å bli unntatt offentlighet, jf. lov av 19. juni 1970 nr. 69 § 6 pkt. 2 litra a.

Som et ledd i behandlingen av de to sakene knyttet til kontraktsinngåelser i Statsbygg, besluttet komiteen å avholde en åpen kontrollhøring fredag 15. februar 2002 jf. Reglement for åpne komitéhøringer, vedtatt av Stortinget 11. juni 2001, gjeldende fra 1. januar 2002.

Følgende personer ble invitert og møtte til høring:

Kjell Brevik, tidligere administrerende direktør i Statsbygg (1. oktober 1994 – 18. juli 1997)

Halvor Stormoen, tidligere administrerende direktør i Statsbygg (1. april 1998 – 5. oktober 2000)

Laila Dåvøy, tidligere arbeids- og administrasjonsminister (15. mars 1999 – 17. mars 2000)

Jørgen Kosmo, tidligere arbeids- og administrasjonsminister (17. mars 2000 – 5. oktober 2001)

Victor D. Norman, arbeids- og administrasjonsminister (19. oktober 2001 – dd.)

Key Resources Consulting AS (KRC) ved administrerende direktør Tore Johansen ble også invitert til høring. KRC stilte imidlertid som betingelse for å møte til høring at denne delen av høringen skjedde for lukkede dører jf. brev fra KRC til komiteen av 11. februar 2002. Komiteen hadde planlagt høringen vedrørende kontraktsinngåelser i Statsbygg som en åpen høring slik at det som fremkom i høringen kunne brukes i komiteens videre arbeid med å utarbeide en innstilling til Stortinget. Komiteen besluttet derfor ikke å etterkomme KRC sitt ønske om lukkede dører under deler av høringen jf. brev fra komiteen til KRC av 12. februar 2002. KRC møtte således ikke til høring.

Tema for høringen var å belyse sakens fakta og gi komiteen et bedre grunnlag for å utarbeide en innstilling til Stortinget. Komiteen ønsket å få vite i hvilken grad regelverk og rutiner var fulgt ved kjøp av administrative konsulenttjenester i Statsbygg. Videre ønsket komiteen belyst hvem som i tilfelle hadde ansvaret dersom regelverket ikke var fulgt og om hva som var gjort for å sikre at regelverket ble fulgt i fremtiden. Komiteen besluttet at det falt utenfor temaet for høringen å belyse den juridiske fortolkningen av fratredelsesavtalen mellom Halvor Stormoen og Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

Stenografiske referater fra høringen følger som vedlegg til denne innstillingen.

I brev av 7. februar, 12. februar og 21. februar 2002 ba komiteen departementet om alt materiale som kunne være av interesse for komiteens behandling av sakene vedrørende kontraktsinngåelser i Statsbygg. Det ble bedt om relevante dokumenter også fra de perio­der hvor Eldbjørg Løwer og Laila Dåvøy var statsråder i Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Departementet oversendte de dokumentene de mente var relevante i brev av 11. februar, 14. februar og 8. mars 2002. I tillegg til korrespondanse mellom departementet og Statsbygg fikk komiteen oversendt tildelingsbrev fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet til Statsbygg for årene 1997 til 2001. Det vises for øvrig til vedlagte dokumentoversikt.

Endelig skrev komiteen til Økokrim jf. brev av 19. februar 2002 og ba om innsyn i Økokrims dokumenter i forbindelse med behandlingen av Statsbyggs kjøp av konsulenttjenester fra selskapet KRC. Økokrim lånte ut saksdokumentene til komiteen jf. oversendelse i brev av 25. februar 2002. Dokumentene ble utlånt med henvisning til påtaleinstruksen § 4-2.

Vedlagt innstillingen følger en oversikt over dokumentene i saken.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 1 (2001-2002) Arbeids- og administrasjonsdepartementet sak nr. 4 samt korrespondansen i forbindelse med sak om kontraktsinngåelser i Statsbygg tatt opp på eget initiativ av den daværende kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Komiteen vil innledningsvis presisere at formålet med kontroll- og konstitusjonskomiteens undersøkelser i den saken komiteen tok opp på eget initiativ, har vært å bringe klarhet i de påstander som fremkom i media om at det har vært betydelig svikt i rutinene ved inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg, og hva som har vært bakgrunnen for at en slik situasjon kunne oppstå. I denne sammenheng har komiteens undersøkelser vært nært knyttet opp til gjeldende rutiner rundt inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg i den periode Halvor Stormoen var administrerende direktør. Spesielt gjelder dette forhold vedrørende tildeling av konsulentoppdrag til konsulentselskapet Key Resources Consulting AS (KRC) som det ble påstått fikk oppdrag i Statsbygg på grunn av personlig tilknytning mellom Stormoen og innehaveren av selskapet. Komiteen har ikke funnet grunn til å vurdere forhold knyttet til Halvor Stormoens fratredelsesavtale med Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD), da komiteen anser dette for å være et forhold mellom Stormoen og AAD.

Komiteen vil påpeke alvoret i at det fremkommer påstander i media om at offentlige etater og offentlige tjenestemenn ikke har holdt seg til det regelverk som gjelder for innkjøp av tjenester til offentlig sektor, eller at man ikke har holdt seg til de etiske normer som må gjelde for dem som handler på vegne av det offentlige i forbindelse med inngåelse av kontrakter med private bedrifter. Det er derfor svært uheldig for samfunnets tillit til offentlige organer og offentlige tjenestemenn at det fremkommer i media eller i andre sammenhenger, påstander om at enkelte næringsdrivende har fått kontrakter med offentlig sektor på grunn av deres bekjentskap med sentrale beslutningstakere i offentlig sektor. Slike påstander er med på å svekke tilliten til de beslutninger som blir foretatt i offentlig sektor og til dem som arbeider i offentlige stillinger. Dersom påstandene er riktige, så er dette svært uheldig for den grunnleggende tilliten som samfunnet må ha til de beslutninger som blir gjort på vegne av fellesskapet i offentlige organer. Komiteen er av den oppfatning at dersom de påstander som har fremkommet i denne saken er riktige, så vitner dette om metoder og en kultur som man ikke kan være bekjent av og som man ikke ønsker i Norge.

Utgangspunktet for en vurdering om gjeldende regelverk for innkjøp er brutt er om statens regelverk for offentlige anskaffelser (REFSA) er fulgt, samt EØS- regelverket for offentlige innkjøp. Komiteen konstaterer at Riksrevisjonen i Dokument nr. 1 (2001-2002) etter en nærmere gjennomgang av prosedyrene rundt inngåelse av kontrakter i Statsbygg, finner at for det tidspunktet undersøkelsen gjelder var det betydelig svikt i rutinene ved kontraktsinngåelser. Riksrevisjonen har avdekket at oppdrag mangler rammer mht. økonomi og tid; at avtaler er forlenget kort tid etter at arbeidet startet opp, uten at det er dokumentert uforutsette hendelser som medfører utvidelse av oppdraget, og at avtaler er inngått etter at arbeid er igangsatt eller fullført. I tillegg er det avdekket rene summeringsfeil, feil bruk av timesatser og at det er utbetalt honorar for utført arbeid uten at dette er dokumentert ved timelister. De funn som Riksrevisjonen har gjort i sin undersøkelse, er også bekreftet i den selvstendige gjennomgangen som AAD hadde av praksis vedrørende kontraktsinngåelser i Statsbygg som fremkommer i departementets rapport av 1. desember 2000. Komiteen viser også til at det ikke er bestridt fra noen av de involverte parter i denne saken at det har vært en del mangler i Statsbyggs rutiner for inngåelse av kontrakter i denne perioden. Komiteen finner de opplysningene som har fremkommet i disse undersøkelsene som sterkt bekymringsfulle. Komiteen understreker at brudd på innkjøpsregelverket i realiteten er brudd på norsk lov, og ikke bare en virksomhetsintern sak.

Komiteen viser til at det er avdekket mangler ved inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg i den perioden som Halvor Stormoen var administrerende direktør. Dette er ikke bestridt av Stormoen. Tvert imot hevder Stormoen at mangelfulle kontraktsrutiner var en del av den etablerte kontraktsinngåelseskulturen i Statsbygg da han tiltrådte som administrerende direktør i 1998. Dette blir tilbakevist av Kjell Brevik som var administrerende direktør i Statsbygg før Stormoen tiltrådte.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at bakgrunnen for at saken ble tatt opp på eget initiativ av den daværende kontroll- og konstitusjonskomiteen, var oppslag i media om at tidligere administrerende direktør Halvor Stormoen hadde tildelt oppdrag til konsulentselskapet KRC fordi innehaveren av dette var en venn / tidligere kollega av Stormoen. Under behandlingen av saken har det fremkommet at Stormoen og innehaveren av KRC ikke er venner på privat basis, men er kollegaer fra et tidligere arbeidsforhold som ligger en del år tilbake i tid. Flertallet finner det ikke unaturlig at tidligere arbeidskollegaer fortsatt holder kontakt og er en del av ens profesjonelle nettverk. Halvor Stormoen har arbeidet hele sitt yrkesaktive liv, til sammen over 30 år, i den norske byggebransjen. Det er da ikke unaturlig at han har hatt kontakt med de fleste sentrale aktører i bransjen. Flertallet vil vise til at det ble igangsatt store organisasjonsmessige forbedringer i Statsbygg under Halvor Stormoens ledelse, bl.a. ved etableringen av Statens Utleiebygg AS, senere Entra Eiendom AS. Flertallet ser at det på dette tidspunktet var svært store organisasjonsmessige utfordringer i Statsbygg og at dette krevde et betydelig fokus fra ledelsen.

Flertallet viser til at AAD anmeldte Halvor Stormoen til ØKOKRIM i brev av 8. mars 2001, men at saken senere ble henlagt. ØKOKRIM uttalte i pressemelding av 10. august 2001 at saken var henlagt på grunn av bevisets stilling. Flertallet ser meget alvorlig på de påstander som under sakens behandling har fremkommet om organisasjonskulturen i Statsbygg. De to tidligere administrerende direktørene Kjell Brevik og Halvor Stormoen ga i den åpne høringen uttrykk for at personer i organisasjonen har motarbeidet ledelsens arbeid med organisasjonsmessige forbedringer. Ifølge Stormoen og Brevik gikk medarbeidere i Statsbygg utenom sin egen ledelse og hadde direkte kontakt med AADs embetsverk angående sine egne motforestilllinger mot det arbeidet som ledelsen hadde satt i gang. Dersom disse opplysningene er riktige, vitner det om uheldig organisasjonskultur.

Flertallet viser til at begge de to tidligere administrerende direktører har påpekt at det var for lite kommunikasjon mellom AAD og ledelsen i Statsbygg, noe som til tider fikk administrerende direktør til å føle at ingen tok ansvaret for eierskapet til Statsbygg. I denne sammenheng vises det til at tidligere administrerende direktør Kjell Brevik har gitt informasjon om at han i lengre perioder var helt uten kontakt med AAD og at dette også til en viss grad gjaldt i den periode Halvor Stormoen var administrerende direktør for virksomheten. Dette varierte noe, avhengig av hvilken politisk og administrativ ledelse som var i AAD.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har også merket seg at begge tidligere administrerende direktører fant det lite tilfredsstillende at Statsbygg ikke hadde et eget styre som kunne følge opp virksomheten på regelmessig basis.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti finner det ikke tilfredsstillende at departementet tydeligvis ikke har vært i stand til å følge opp Statsbygg med det tilstrekkelige fokus som en virksomhet av denne størrelsen krever. En virksomhet av denne størrelsen trenger en "eier" som viser interesse for utviklingen av virksomheten og som kan bidra til en korrigering av den daglige ledelsen og samtidig opptre som en støtte og nær samtalepartner for denne.

Komiteen fremmer følgende forslag:

”Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av Statsbyggs rutiner for inngåelse av kontrakter og sørge for at disse blir i henhold til gjeldende regelverk.”

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

”Stortinget ber Regjeringen legge frem sak for Stortinget med en vurdering av om dagens organisering av Statsbygg er hensiktsmessig.”

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Statsbygg har gjennomgått en omfattende omorganisering ved etablering av Statens Utleiebygg A/S, senere Entra Eiendom A/S. Målet med denne omorganiseringa var ifølge St.prp.nr. 84 (1998-1999) å skape et klarere skille mellom den forvaltningsmessige og den forretningsmessige delen, skille selskapets rolle som rådgiver og tilbyder, klargjøre de interne ansvarsforholdene og etablere bedre rutiner for prosjektstyring. Det har, etter disse medlemmers mening, ikke kommet fram noen opplysninger som skulle tilsi at det er nødvendig med ytterligere omorganisering av Statsbygg etter at Entra A/S er etablert og har fått sin egen ledelse. Disse medlemmer mener at det er uheldig at en organisasjon må bruke krefter på stadige omorganiseringer. Dette kan gå på bekostning av de oppgavene organisasjonen er satt til å utføre. Disse medlemmer mener at Statsbygg fortsatt skal være en forvaltningsbedrift med høy kompetanse på de områdene Statsbygg skal ivareta. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen ved en gjennomgang av Statsbyggs rutiner for inngåelse av kontrakter og etterlevelse av Statens innkjøpsreglement, retter opp de kritikkverdige forholdene som er avdekket i Dokument nr.1 (2001-2002) Arbeids- og administrasjonsdepartementet sak nr. 4.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

”Stortinget ber Regjeringen om å forbedre Arbeids- og administrasjonsdepartementets styring av Statsbygg.”

”Stortinget ber Regjeringen foreta en undersøkelse av Statsbyggs organisasjonskultur.”

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at bakgrunnen for at den daværende kontroll- og konstitusjonskomiteen tok opp saken på eget initiativ, var oppslag i media om at tidligere administrerende direktør, Halvor Stormoen, hadde tildelt oppdrag til konsulentselskapet KRC på grunnlag av Stormoens tilknytning til innehaveren av selskapet. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til ØKOKRIMS etterforskning av saken, og den påfølgende henleggelse etter bevisets stilling, og vil ikke gå nærmere inn på dette.

Disse medlemmer påpeker at behandlingen av saken i komiteen, sammenholdt med Riksrevisjonens rapport og departementets egne undersøkelser, har dokumentert klare brudd på gjeldende rutiner og regelverk i Statsbygg ved inngåelse og oppfølging av kontraktsforhold. Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at de avdekkede forhold følges opp, både internt i Statsbygg og i departementet, for å sikre at regelverket blir fulgt i fremtiden.

Disse medlemmer ser meget alvorlig på de til dels oppsiktsvekkende påstander som har kommet frem under sakens behandling om organisasjonskulturen i Statsbygg. De to tidligere administrerende direktører i Statsbygg, Kjell Brevik og Halvor Stormoen, ga i den åpne høringen uttrykk for at personer i organisasjonen har motarbeidet ledelsens arbeid med organisasjonsmessige forbedringer. Disse medlemmer vil påpeke at dette er udokumenterte påstander, men vil i tiden fremover følge situasjonen svært nøye.

Disse medlemmer viser til at de to tidligere administrerende direktører i Statsbygg, Kjell Brevik og Halvor Stormoen, under den åpne kontrollhøringen 15. februar påpekte at det til tider var for lite kommunikasjon mellom AAD og ledelsen i Statsbygg. Styringen av Statsbygg som forvaltningsbedrift har fra AADs side vært basert på de gjeldende prinsipper om mål- ramme- og resultatstyring. Det er ikke dokumentert om, og i hvilken grad, det er en sammenheng mellom manglende rutiner i Statsbygg og etatsstyringen fra AADs side. Disse medlemmer vil likevel be Regjeringen legge frem sak for Stortinget med en vurdering av om dagens organisering av Statsbygg er hensiktsmessig, da man selvfølgelig ikke kan utelukke at en annen organisering kan være en bedre løsning for fremtiden.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen om å forbedre Arbeids- og administrasjonsdepartementets styring av Statsbygg

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen foreta en undersøkelse av Statsbyggs organisasjonskultur.

Komiteen viser til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av Statsbyggs rutiner for inngåelse av kontrakter og sørge for at disse blir i henhold til gjeldende regelverk.

II

Stortinget ber Regjeringen legge frem sak for Stortinget med en vurdering av om dagens organisering av Statsbygg er hensiktsmessig.

III

Antegnelsene til statsregnskapet for 2000 vedkommende Arbeids- og administrasjonsdepartementet - Statsbygg - kjøp av administrative konsulenttjenester blir desidert i samsvar med innstillingen fra Riksrevisjonen.

1

11102000

U

Til:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg - medieomtaler - anmodning om status og fremdrift i saken

2

24102000

N

Fra:

KKK Til: SK

Inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg - egen sak for Stortinget

3

27102000

U

Til:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg - invitasjon til høring 311000

4

31102000

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Statsbygg - svar på brev av 111000

5

13112000

I

Fra:

Stormoen, Halvor

KKKs gjennomgang av Statsbygg - oversendelse av dokumenter

6

19122000

I

Fra:

Wikborg, Rein & Co.

Statsbygg - Halvor Stormoen - kopi av brev til AAD v/Kosmo

7

22122000

I

Fra:

Voldstad, Hans Kristian

AADs rapport av 011200 - "Kontroll av Statsbyggs kjøp av konsulenttjenester" - kopi av brev til AAD

8

22122000

I

Fra:

Key Resources Consulting

Behandling av AADs rapport "Kontroll av Statsbyggs kjøp av konsulenttjenester fra KRC" - informasjon

9

19012001

I

Fra:

Key Resources Consulting

AADs behandling av Key Resources Consulting i "Statsbyggsaken"

10

31012001

U

Til:

Key Resources Consulting

Svar på brev av 190101 - utfyllende svar vil bli gitt senere

11

08022001

U

Til:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg - anmodning om orientering om fremdriften i arbeidet

12

05032001

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Statsbygg - svar på brev av 080201

13

07032001

U

Til:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Statsbygg - ber om statsrådens vurdering av diverse kritikk - samt å få oversendt vurdering av Regjeringsadvokaten

14

12032001

I

Fra:

Voldstad, Hans Kristian

Inngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg - medieomtaler

15

12032001

I

Fra:

Key Resources Consulting

Statsbyggsaken - brev fra AAD av 310101 - brev til AAD av 310101

16

12032001

I

Fra:

Norske Sivilingeniørers Forening

AADs "Vurdering av Statsbyggs styringssystem og Kontroll av Statsbyggs kjøp av konsulenttjenester fra KRC" - rapporter av 011200 - uttalelse

17

12032001

I

Fra:

Norske Sivilingeniørers Forening

Oppfølging av brev av 120301 - vedlegg kopi av brev advokat Gundersen/Økokrim 130301 med bilagsfortegnelse - Statsbygg / AAD 230798 vedlegg forhold knyttet til rehabiliteringsprosjektet ved Slottet, forhold Statsbygg / AAD

18

20032001

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Statsbygg - svar på brev av 070301 - vedlegg kopi av brev AAD / advokat Ivarson 290800 - AAD / Stormoen 231100 - AAD / Hans Kristian Voldstad 220102 - AAD / Key Resources Consulting 310101

19

22032001

U

Til:

Keyresources

Svar på tidligere korrespondanse - rapporter oversendt Økokrim - avventer vurderingen før saken behandles nærmere

20

22032001

U

Til:

Norske Sivilingeniørers Forening

Svar på brev av 120301 - rapporter oversendt Økokrim - avventer vurderingen før saken behandles nærmere

21

22032001

U

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Svar på tidligere korrespondanse - rapporter oversendt Økokrim - avventer vurderingen før saken behandles nærmere

22

27032001

I

Fra:

Stormoen, Halvor

AADs "granskingsrapporter" vedrørende Statsbygg

- uttalelse - kopi av e-post til stortingsrepresentant Kari Økland

23

03042001

U

Til:

Riksrevisjonen

Anmodning om en orientering om Riksrevisjonens gjennomgang av forholdet ved Statsbyggs virksomhet

24

06042001

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

AADs rapport av 011200 - kopi av brev til Key Resources Consulting

25

05042001

I

Fra:

Riksrevisjonen

Kjøp av konsulenttjenester i Statsbygg - redegjørelse om saksgangen

Sak: 2000/03040 Arkivkode: 411 Sekundærkode:

334.3 KKInngåelse av kontraktsforhold i Statsbygg

1

02112001

I

Fra:

Økokrim

Statsbygg - henleggelsesvedtak - vedlegg pressemelding fra Økokrim 100801

2

06022002

U

Til:

Stormoen, Halvor

Invitasjon til høring i kontroll- og konstitusjonskomiteen 150202 - Dok1 2001-2002 Antegnelser til statsregnskapet 2000 og saker til orientering

3

07022002

U

Til:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Kontraktsinngåelser i Statsbygg - Forespørsel om ytterligere materiale som kan belyse saken

4

08022002

I

Fra:

Barne- og familiedepartementet. Statsråden

Bekrefter tilstedeværelse på høring 150202

5

11022002

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Svar på brev av 070202 - AAD / Stormoen 290900 - Statsbygg / AAD 211100 - AAD / Stormoen 231101 -

AAD / Key Resources Consulting 310101 -

AAD / Økokrim 080301 - AAD / advokat Gundersen 181001

6

11022002

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Bekrefter tilstedeværelse på høring 150202 - 2 bisittere

7

11022002

I

Fra:

Key Resources Consulting

Bekrefter deltakelse på høringen på visse betingelser

8

11022002

I

Fra:

Stormoen, Halvor

Bekrefter deltakelse på høringen 150202

9

12022002

U

Til:

Riksrevisjonen

Komiteen ønsker kopi av dokumenter som ytterligere kan belyse saken

10

12022002

U

Til:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Komiteen ønsker å få oversendt alt relevant materiale i denne saken fra Eldbjørg Løwer og Laila Dåvøys statsrådstid

11

12022002

U

Til:

Key Resources Consulting

Ønske om lukkede dører kan ikke etterkommes

12

13022002

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Kopi av brev av 170300 fra AAD til Statsbygg v/Halvor Stormoen

13

14022002

I

Fra:

Riksrevisjonen

Svar på brev av 120202 - Riksrevisjonen har ingen nye opplysninger i saken

14

14022002

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Svar på brev av 120202 - kontraktsinngåelser i Statsbygg - dokumenter fra Laila Dåvøys statsrådstid

15

19022002

U

Til:

Riksrevisjonen

Høring 140202 og 150202 - oversendelse referater

16

19022002

U

Til:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Høring 150202 - oversendelse referat

17

19022002

U

Til:

Økokrim

Ønsker innsyn i saksdokumentene fra selskapet Key Resources Consulting

18

21022002

U

Til:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Statsbygg - oversendelse stenografiske referater høring 150202 - ber om å få oversendt kopi av rapport av 230900

19

26022002

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Svar på brev av 190202 - ingen merknader

20

25022002

I

Fra:

Økokrim

Svar på brev av 190202 - Statsbyggs kjøp av konsulenttjenester i selskapet Key Resources Consulting - utlån av saksdokumenter

21

27022002

I

Fra:

Stormoen, Halvor

Svar på brev av 190202 - komitehøring 150202 - Statsbygg - merknader

22

08032002

N

Fra:

KKK Til: SPR

Kontraktsinngåelser i Statsbygg - kjøp av administrative konsulenttjenester - utsettelse av avgivelsesfrist til 250402

23

08032002

I

Fra:

Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Statsråden

Kontraktsinngåelser i Statsbygg - svar på brev av 210202 - oppfølging av Halvor Stormoen i høring 150202 - vedlegg kopi av brev fra Statsbygg av 131000 til Omstillingsutvalget - rapport fra strategi- og endringsprosjekt i Statsbygg november 2000

24

13012002

I

Fra:

Stormoen, Halvor

Overlevering av dokumenter - korrespondanse fra / til advokat Gundersen - statsråd Kosmo - Økokrim - AAD - statsråd Norman

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 30. april 2002

Ågot Valle

leder

Henrik Rød

ordfører

Kjell Engebretsen

sekretær