Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. Krav til fremtidige rednings­helikoptre

Erfaringene med Sea King-redningshelikoptrene er meget gode. Helikoptrene gjør fortsatt en god jobb, men de har lav flyhastighet og er tiltagende vedlikeholds- og kostnadskrevende. Forsvaret har i løpet av 90-tallet gjennomført et moderniseringsprogram og anskaffet to nye Sea King-helikoptre.

Utvalget mener at det fortsatt bør være et krav at norske redningshelikoptre skal ha kapasitet til å ta om bord ca. 20 nødstedte, herunder 4 bårepasienter om gangen.

Dagens Sea King redningshelikoptre har en flyhastighet på 110 knop. Fremtidige redningshelikoptre skal være i stand til å fly med en marsjfart på 150 knop.

Det meste av utstyret utvalget mener bør kreves på redningshelikoptrene, finnes på dagens redningshelikoptre. I meldingen pkt. 7.2 jf. tabell 7.1 gjennomgås utvalgets forslag til utstyrskrav for fremtidige redningshelikoptre.

AW SAR står for All Weather Search and Rescue. Dette er et redningshelikopter som skal kunne utføre alle typer redningsaksjoner under alle lys- og værforhold. Et SAR-helikopter skal kunne utføre de fleste typer redningsaksjoner enten over land eller over sjø, og er et supplement til AW SAR. Utvalget differensierer utstyrskravene noe ut fra dette skillet. På et AW SAR-helikopter er det ifølge utvalget behov for en besetning på 5 personer (eksklusiv medisinsk personell). På SAR anses det nødvendig med en besetning på 3 personer. Både Luftforsvaret og sivile helikopterselskap bør kunne være redningshelikopteroperatører, men Luftforsvaret bør fortsatt være hovedoperatør.

Utvalget mener at det allerede nå må vurderes å skifte ut Sea King-helikoptrene siden en anskaffelsesprosess tar tid. Justisdepartementet og Forsvarsdepartementet bør planlegge utskiftingen og arbeidet bør iverksettes snarest mulig.

Flere av høringsinstansene har uttalt seg om kravene som er satt til fremtidige helikoptre. Kravene utvalget har satt oppleves i det store og det hele som fornuftige og det er liten uenighet rundt enkelthetene. Noen kommentarer nevnes allikevel i meldingen pkt. 7.3.

Justisdepartementet støtter utvalgets anbefaling om størrelse på redningshelikoptrene, krav til flyhastighet og teknisk utstyr, og er enig i at kravene til helikoptre beregnet for ulike oppdrag differensieres. Krav til fremtidig maksimal rekkevidde tas det ikke et endelig standpunkt til på det nåværende tidspunkt. Dagens besetning på Sea King (AW SAR) er 5 personer eksklusiv lege. Det er Justisdepartementets syn at det ikke er ønskelig å beslutte noen endringer på dette punkt nå.

Uavhengig av om det er militær eller sivil operatør av redningshelikoptre skal kravene som stilles til mannskap ikke være dårligere enn i dag. Justisdepartementet vil i samarbeid med Luftfartsverket sette formelle minimumskrav til personell som skal være besetning på sivile redningshelikoptre, og det bør kreves at fartøysjefen er norskspråklig.

Fostervoll-utvalget anbefaler at Forsvaret fortsatt bør være hovedoperatør av redningshelikoptertjenesten. I meldingen åpnes det for å vurdere om sivilt selskap bør operere redningshelikoptertjenesten, helt eller delvis, dersom dette blir vurdert som hensiktsmessig. Denne muligheten skal vurderes nærmere parallelt med at Justisdepartementet vurderer enhetshelikopter med Forsvaret.

Norge samarbeider i dag med Sverige, Finland og Danmark om en eventuell anskaffelse av nye helikoptre til Forsvaret og redningstjenesten. Prosjektet omfatter anskaffelse av totalt 14 helikoptre. I tillegg vurderes det å kjøpe inn 10 tilsvarende helikoptre til redningstjenesten. Skulle anskaffelse av fremtidige helikoptre i denne regi vise seg umulig å gjennomføre, vil andre anskaffelsesformer og andre internasjonale samarbeidsprosjekter bli vurdert.

Det anses nødvendig å skifte ut dagens Sea King-helikoptre senest i 2010. Arbeidet med å vurdere alternative helikoptere er i full gang, og vil fortsette i tiden som kommer. Det kan i fremtiden være aktuelt å stille ulike krav til redningshelikoptre, for ulike baser.

Siden dagens flåte av redningshelikopter er blitt svært gamle ber komiteen om at disse fases ut innen 2008, dersom det lar seg gjøre produksjonsmessig.

Komiteen slutter seg til Regjeringens vurdering av antall besetningsmedlemmer som er nødvendig.

Når det gjelder krav til fremtidige redningshelikoptre, slutter komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, seg i all hovedsak til de krav som er spesifisert i meldingen. Flertallet mener at nye sivile redningshelikoptre bør ha kapasitet på 25 nødstedte. Flertallet viser i den anledning til Sleipner-ulykken hvor størrelsen på helikopterkabinen var av vesentlig betydning. Flertallet vil videre peke på det store antall cruiseskip som ferdes i norske farvann, ikke minst i Svalbardområdet, og mener derfor at kapasiteten på antall personer som kan berges i hvert helikopter må økes.

Av hensyn til en kvalitativ god prosess ber flertallet om at det nedsettes et nytt helikopterfaglig forum som gjennomgår de aktuelle kandidater. Forumet bør ha medlemmer fra Justisdepartementet, brukerorganisasjonene og utøverne av dagens tjeneste. Flertallet ber forumet spesielt vurdere behovet for antall nødstedte som må kunne berges. Innstillingen legges frem for Stortinget for endelig godkjenning innen utgangen av 2003.

Flertallet ber videre det helikopterfaglige forumet vurdere hvor lange driftsavtaler Justisdepartementet bør inngå med Forsvaret og sivile operatører. Forumet bes også vurdere muligheten for å konkurranseutsette vedlikeholdet av de helikoptre Forsvaret skal operere.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til departementets forslag om hvilke krav de fremtidige redningshelikoptrene skal tilfredsstille. Disse medlemmer mener den størrelse som er valgt er hensiktsmessig, dvs. at helikopteret skal kunne ta ca. 20 nødstedte, herunder 4 bårepasienter. Dette var også anbefalingen fra Fostervoll-utvalget. Disse medlemmer peker på at kravene er satt etter en helhetsvurdering der ønske om å kunne ta om bord flest mulig er veiet opp mot hensynet til at maskinene bør ha en størrelse som gjør at de kan fungere godt under ulike forhold og i flest mulig redningsoperasjoner. Helikoptrene bør ikke dimensjoneres med utgangspunkt i de ekstreme situasjonene; kravene bør i stedet ta utgangspunkt i normalsituasjonene. Disse medlemmer mener det er svært viktig at man ikke anskaffer helikoptre som er så store at det vil redusere helikoptrenes mulighet til å være operative, for eksempel i enkelte fjellredningsoperasjoner

Disse medlemmer er for øvrig enig at departementet må fatte beslutning om de nye helikoptrene innen 2003 for eventuelt å kunne utnytte foreliggende opsjonsavtaler.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil i denne forbindelse peke på at flertallet i Fostervoll-utvalget anbefalte anskaffelse av enhetshelikoptre. Disse medlemmer ser klare fordeler ved en slik løsning, og ber Regjeringen vurdere dette alternativet særskilt.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker ikke å legge sterke føringer for hva slags helikoptertype man bør velge, men ønsker at det brukerfaglige rådet, med representanter fra berørte parter, skal trekkes inn i dette arbeidet. Kravene som er spesifisert i meldingen må danne grunnlaget for nye kjøp.