Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Finansdepartementet v/finansministeren til finanskomiteen v/saksordfører May Britt Vihovde, datert 14. mars 2002

Jeg viser til ditt brev av 7. mars 2002 om forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Per Erik Monsen om å forlenge dispensasjonen fra forhøyelse av vektgrensen fra 5 000 kg til 6 000 kg for kombinerte lastebiler, fra 1. mars til 1. juli 2002.

Regjeringen videreførte i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002), Stoltenberg-regjeringens forslag om å heve vektgrensen i engangsavgiften for kombinerte biler fra 5 000 til 6 000 kg. Forslaget ble vedtatt av Stortinget 11.desember 2001 og trådte i kraft 1. januar 2002. Endringen innebærer at det ved registrering av alle kombinerte biler med en tillatt totalvekt under 6 000 kg, skal betales engangsavgift tilsvarende 55 prosent av avgiften for personbil. Kombinerte biler med tillatt totalvekt over 6 000 kg betaler ikke engangsavgift.

Før endringen trådte i kraft ved nyttår ble det klart at en del kombinerte biler som var bestilt før forslaget om å endre vektgrensen ble offentlig, ikke kunne registreres før 1. januar 2002 på grunn av kapasitetsproblemer hos trafikkstasjonene. Dette ble ansett for å være en situasjon som ikke var overveiet da avgiftsvedtaket ble truffet og at det ville få en klart urimelig virkning for de importørene som ble rammet. Det ble derfor gitt dispensasjon fra avgiftsplikten for biler som var innført og fortollet til Norge før 1. januar 2002, slik at disse kunne registreres og avgiftsbehandles etter det gamle regelverket (ingen engangsavgift) også etter 1. januar 2002. Fritaket ble gjort betinget av at registrering skjedde før 1. mars 2002.

Representantene Svendsen og Monsen har fremmet forslag om å utvide dispensasjonen både i forhold til innførselstidspunktet og registreringstidspunktet for bilene.

Vilkåret om innførselstidspunkt foreslås endret slik at det gis dispensasjon uavhengig av når kjøretøyet innføres til landet, så lenge bilen er bestilt før 1. januar 2002. Dette begrunnes med at vilkåret om innførsel og fortolling før 1. januar 2002 slår urimelig ut for importører som har bestilt biler før forslaget om å endre vektgrensen ble kjent, men som av ulike årsaker ikke har fått innført disse kjøretøyene før årsskiftet. Det vises også til at Finansdepartementet på sin hjemmeside har informert om at det i forbindelse med hevingen av vektgrensen ville bli overgangsordninger for de som hadde bestilt bil før 1. januar 2002.

Jeg viser til at dispensasjon fra avgiftsplikten var knyttet til det forhold at kapasitetsproblemer hos trafikkstasjonene førte til at biler som var innført før avgiftsendringen trådte i kraft, ikke rakk å bli registrert og dermed bli håndtert etter det gamle avgiftssystemet. Dette var biler som i en normal situasjon ville blitt registrert i tide. For biler innført etter 1. januar 2002 anser jeg at det foreligger en annen situasjon. Bilene ville her heller ikke i en normal situasjon rukket å bli registrert og behandlet etter det avgiftssystemet som gjaldt før 1. januar. En dispensasjon også for disse bilene vil derfor innebære en tilsidesettelse av Stortingets vedtak om at vektgrensen i engangsavgiften for kombinerte biler heves fra 5 000 til 6 000 kg med virkning fra 1. januar 2002. En åpning for at det er tilstrekkelig å bestille biler før iverksettelsen av en avgiftsendring vil motivere til stor grad av avgiftstilpasset hamstring/bestilling og vil også få budsjettmessige konsekvenser.

Når det gjelder henvisningen til tekst på departementets hjemmeside, viser jeg til at informasjon om forslaget og tilhørende overgangsregler først ble lagt ut som en midlertidig tekst, hvor bruken av de enkelte ord ikke var klar i forhold til enkelthetene i regelverket og som heller ikke gjengir overgangsordningen i sin helhet. Teksten ble senere endret. Informasjonen var kun ment å gi opplysninger om at det var en overgangsordning og at aktuelle importører fikk informasjon om enkelthetene i denne ved mer fyldig informasjon fra avgiftsmyndighetene. Jeg viser også til at opplysningene ikke ble lagt ut før etter 1. januar 2002. Denne informasjonen kan derfor uansett ikke ha motivert bestilling av biler før årsskiftet.

Forslagstillerne foreslår også at vilkåret om registreringstidspunkt endres slik at dispensasjonsperioden utvides fra 1. mars til 1. juli 2002. Gjeldende overgangsordning innebærer at bilene må selges og registreres på ny eier før 1. mars hvis de skal avgiftsbehandles etter reglene som gjaldt før 1. januar 2002. Hvis forhandlerne selger bilene på et senere tidspunkt vil de selv måtte registrere bilene på seg og de må deretter selges som bruktbiler. Dette påfører importører og forhandlere store tap.

Jeg viser til at dispensasjonstidens lengde ble valgt blant annet på bakgrunn av forslag fra importørene. Dispensasjonen ble ikke gjort videre enn strengt nødvendig av hensyn til at dette ville stride mot Stortingets vedtak om innføring av økt vektgrense og uthule dette unødig. Dispensasjonen ble også sett i lys av det proveny som ble vedtatt som følge av avgiftsendringen og at det derfor var nødvending å begrense de budsjettmessige virkningene.

Jeg viser også til at begrunnelsen for dispensasjonen bygget på kapasitetsproblemer hos trafikkstasjonene. Dersom disse problemene ikke hadde oppstått ville det ikke vært grunnlag for dispensasjon og importør/forhandler ville da ha måttet registrere usolgte kjøretøyer på bedriften. På denne bakgrunn kan jeg ikke anbefale forslaget om å utvide dispensasjonsperioden.

I Dokument nr. 8:64 (2001-2002) fremmes det også forslag om at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 legger frem en vurdering av de miljømessige konsekvenser, og de kostnadsmessige konsekvenser for næringslivet, statlige og kommunale etater ved økningen av vektgrensen fra 5 000 til 6 000 kg for kombinerte lastebiler.

Til dette vil jeg bemerke at Stortinget i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001) under punkt 3.5.1.6 fremmet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å evaluere og utrede engangsavgiftssystem for personbiler med sikte på forslag til konkrete endringer i løpet av år 2003. Det forutsettes at forslag til omlegging tilpasses ny teknologi slik at optimale miljø- og sikkerhetsforbedringer oppnås. Det forutsettes videre at satsene i et nytt system utformes innenfor en provenynøytral ramme."

Finansdepartementet har fulgt opp henstillingen fra Stortinget og har sammen med underliggende etater igangsatt arbeidet frem mot en slik utredning. Det antas at flere av de problemstillinger som foreslås utredet frem til Revidert nasjonalbudsjett 2002, allerede inngår i den større utredningen som skal fremlegges i 2003, eller at de kan tas inn i denne. På grunn av at en utredning med frist til Revidert nasjonalbudsjett 2002 ville kreve relativt store ressurser i en situasjon hvor det er fare for overlapping i forhold til allerede igangsatte utredninger, kan jeg ikke tilråde det fremsatte forslaget.