Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Tomas Norvoll og Torstein Rudihagen, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde og fra Kystpartiet, Karl-Anton Swensen, viser til at dokumentet er forelagt finansministeren til uttalelse 7. mars 2002. Hans svarbrev 14. mars 2002 er vedlagt innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, viser til finansministerens brev der det fremkommer at en del kombinerte biler som var bestilt før forslaget om å endre vektgrensen ble offentlig, ikke kunne registreres før 1. januar 2002 på grunn av kapasitetsproblemer hos trafikkstasjonene. Det ble derfor gitt dispensasjon fra avgiftsplikten for biler som var innført og fortollet til Norge før 1. januar 2002, slik at disse kunne registreres og avgiftsbehandles etter det gamle regelverket (ingen engangsavgift) også etter 1. januar 2002. Fritaket ble gjort betinget av at registrering skjedde før 1. mars 2002.

Flertallet viser videre til forslaget i Dokument nr. 8:64 (2001-2002) om å utvide dispensasjonen både i forhold til innførselstidspunktet og registreringstidspunktet for bilene. Vilkåret om innførselstidspunkt foreslås endret slik at det gis dispensasjon uavhengig av når kjøretøyet innføres til landet, så lenge bilen er bestilt før 1. januar 2002.

Flertallet viser til at dispensasjon fra avgiftsplikten var knyttet til det forhold at kapasitetsproblemer hos trafikkstasjonene førte til at biler som var innført før avgiftsendringen trådte i kraft, ikke rakk å bli registrert og dermed bli håndtert etter det gamle avgiftssy­stemet. Dette var biler som i en normal situasjon ville blitt registrert i tide. For biler innført etter 1. januar 2002 foreligger det en annen situasjon. Bilene ville her heller ikke i en normal situasjon rukket å bli registrert og behandlet etter det avgiftssystemet som gjaldt før 1. januar. En dispensasjon også for disse bilene vil derfor innebære en tilsidesettelse av Stortingets vedtak om at vektgrensen i engangsavgiften for kombinerte biler heves fra 5 000 til 6 000 kg med virkning fra 1. januar 2002. En åpning for at det er tilstrekkelig å bestille biler før iverksettelsen av en avgiftsendring vil motivere til stor grad av avgiftstilpasset hamstring/bestilling og vil også få budsjettmessige konsekvenser.

Forslagsstillerne henviser også til en tekst på Finansdepartementets hjemmeside. Flertallet vil understreke at opplysningene på hjemmesiden ikke ble lagt ut før etter 1. januar 2002, og at denne informasjonen dermed uansett ikke kan ha motivert bestilling av biler før årsskiftet.

Flertallet vil videre vise til at forslagsstillerne også foreslår at vilkåret om registreringstidspunkt endres slik at dispensasjonsperioden utvides fra 1. mars til 1. juli 2002. Flertallet vil understreke at dispensasjonen ikke ble gjort videre enn strengt nødvendig av hensyn til at en ytterligere utvidelse ville stride mot Stortingets vedtak om innføring av økt vektgrense og uthule dette unødig.

Flertallet viser til at det også fremmes forslag om at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 skal legge frem en vurdering av de miljømessige konsekvenser, og de kostnadsmessige konsekvenser for næringslivet, statlige og kommunale etater ved økningen av vektgrensen fra 5 000 til 6 000 kg for kombinerte lastebiler.

Flertallet vil peke på at Stortinget allerede har bedt Regjeringen evaluere og utrede avgiftssystemet for personbiler med forslag til omlegging tilpasset ny teknologi slik at optimale miljø- og sikkerhetsforbedringer oppnås, og at en ny utredning nå vil føre til fare for overlapping i forhold til allerede igangsatte utredninger.

Flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Dokument nr. 8:64 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Per Erik Monsen om å forlenge dispensasjonen fra forhøyelse av vektgrensen fra 5 000 kg til 6 000 kg for kombinerte lastebiler, fra 1. mars til 1. juli 2002 - bifalles ikke."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til teksten og begrunnelsene i forslaget og slutter seg til disse.

Disse medlemmer ser det som klart urimelig med en så kort dispensasjonstid som to måneder for biler som ble bestilt før avgiftsvedtaket ble gjort i Stortinget.

Det betyr at biler som ikke er solgt innen dispensasjonstiden må registreres på selgers firma, for så å selges som bruktbiler med ny registreringsavgift. Dette vil påføre de aktuelle importørene betydelige tap. Disse tapene vil komme som en følge av forhold som firmaene selv ikke har vært herre over, med bakgrunn i en meget kort tid fra stortingsvedtaket til iverksettelsestidspunktet. Det samme forholdet gjør seg også gjeldende når det gjelder fortollingstidspunktet 1. januar 2002. Biler som har blitt bestilt før avgiftsvedtaket, og også før avgiftsforslaget ble kjent, men som av forskjellige årsaker ikke har kommet til landet og kunnet bli fortollet innen fristen, bør etter disse medlemmers syn gis en dispensasjon. Det virker klart urimelig når myndighetene endrer spillereglene uten at næringslivet blir gitt mulighet til å tilpasse seg de nye reglene, og på den måten blir påført betydelige kostnader. Det blir ofte hevdet, både fra næringslivet selv, og fra de fleste politiske partier, at det er viktig med forutsigbare rammebetingelser for næringslivet. Slike "avgiftsfeller" som stortingsflertallet her har lagt for noen bilimportører representerer i høyeste grad det motsatte. Når finansministeren i sitt brev av 14. mars 2002 anfører som et argument mot en dispensasjon at det ville innebære en tilsidesettelse av Stortingets vedtak om at vektgrensen i engangsavgiften for kombinerte biler heves fra 5 000 til 6 000 kg med virkning fra 1. januar 2002, så er det selvfølgelig slik at Stortinget når som helst kan endre sine egne vedtak.

Disse medlemmer viser også til forslaget om at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett legger frem en vurdering av de miljømessige konsekvenser og de kostnadsmessige konsekvenser for næringslivet, for statlige og kommunale etater ved økning av vektgrensen fra 5 000 til 6 000 kg for kombinerte lastebiler.

Her henvises det til, i det samme brevet, at Stortinget har bedt Regjeringen om å utrede og evaluere engangsavgiftssystemet for personbiler.

Dette forslaget dreier seg ikke om personbiler, men om kombinerte lastebiler, og disse medlemmer mener at det er behov for en slik utredning så raskt som mulig.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen utvide dispensasjonen fra Stortingets vedtak om å øke grensen for kombinerte lastebiler fra 5 000 til 6 000 kg, fra å gjelde fra 1. mars 2002 til å gjelde til 1. juli 2002. Overgangsordningen gjøres gjeldende for de som har bestilt bil før 1. januar 2002.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2002 legge frem en vurdering av de miljømessige konsekvenser, og de kostnadsmessige konsekvenser for næringslivet, statlige og kommunale etater ved økningen av vektgrensen fra 5 000 til 6 000 kg for kombinerte lastebiler."