Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av saksbehandlingstider for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift

Innhold

Til Stortinget

Klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift har i mange år hatt lang saksbehandlingstid. Finansdepartementet og Skattedirektoratet har i flere år i tildelingsbrev og prioriteringsmeldinger uttalt at reduksjon av saksbehandlingstiden er en høyt prioritert oppgave. I St.prp. nr. 1 (1998-1999) og (1999-2000) uttaler Finansdepartementet at det skal arbeides for å redusere behandlingstiden for denne typen klagesaker.

Undersøkelsen omhandler saksbehandlingstider for klager på vedtak fattet av fylkesskattekontorene vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift avgjort i 1998 og 1999. De fleste klagene har bakgrunn i avholdte bokettersyn. Formålet har vært å kartlegge saksbehandlingstider og å finne årsaker til hvorfor skatteetaten ikke har nådd de oppstilte resultatmålene på dette området. I denne sammenheng har Riksrevisjonen undersøkt samlet saksbehandlingstid for avsluttede klagesaker og for faser av saksbehandlingen ved fylkesskattekontorene, i Skattedirektoratet og i klagenemnda for merverdiavgift (klagenemnda). Videre har det vært undersøkt om det er variasjon i saksbehandlingstiden mellom fylkesskattekontorene, og om det er forskjeller med hensyn til prioritering av klagesaksbehandlingen. I tillegg har det blitt vurdert i hvilken grad kravet til service synes å være ivaretatt overfor de avgiftspliktige.

Alle klagesaker blir først behandlet på det fylkesskattekontoret som har fattet vedtaket det klages over. Dersom fylkesskattekontoret ikke omgjør sitt vedtak, blir det utarbeidet en redegjørelse for klagesaken som oversendes Skattedirektoratet. Skattedirektoratet forbereder klagesaken og utarbeider en innstilling med forslag til vedtak som oversendes klagenemnda. I enkelte tilfeller omgjør Skattedirektoratet fylkesskattekontorets vedtak uten at saken blir oversendt klagenemnda. Det er stilt resultatkrav fra Finansdepartementet til Skattedirektoratet om at samlet gjennomsnittlig saksbehandlingstid i slike klagesaker ikke skal overstige 12-15 måneder. Skattedirektoratet har fastsatt nærmere resultatkrav for de enkelte faser i klagesaksbehandlingen.

Resultater fra undersøkelsen viser at gjennomsnittlig samlet saksbehandlingstid for klagesaker avgjort av klagenemnda eller omgjort av Skattedirektoratet i 1998 og 1999 var henholdsvis 21,6 måneder og 19,0 måneder. I 25 pst. av de undersøkte klagesakene avgjort i 1998 var den samlede saksbehandlingstiden lengre enn 26 måneder. Tilsvarende tall for klagesaker avgjort i 1999 var 21,4 måneder. Finansdepartementets krav til samlet saksbehandlingstid er en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på 12-15 måneder. Selv om saksbehandlingstiden ble redusert fra 1998 til 1999, er det fortsatt et betydelig avvik mellom resultatkravet og oppnådd resultat i 1999.

I saker som er avgjort i klagenemnda eller omgjort av Skattedirektoratet, har undersøkelsen avdekket lang saksbehandlingstid i alle faser av klagesaksbehandlingen. Ifølge Skattedirektoratet er liggetid, som er tiden fra en klagesak kommer inn til saksbehandlingen blir påbegynt, den viktigste enkeltårsaken til lang saksbehandlingstid i disse sakene.

Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden i Skattedirektoratet utgjorde 10,3 måneder i 1998 og 7,5 måneder i 1999 for klagesaker avgjort i klagenemnda eller omgjort i Skattedirektoratet. Liggetiden i Skattedirektoratet utgjorde over halvparten av saksbehandlingstiden i direktoratet, gjennomsnittlig 6,4 måneder i 1998 og 4,3 måneder i 1999. Skattedirektoratet har uttalt at dersom restansene ble redusert, og klagesakene i større grad ble behandlet fortløpende, ville saksbehandlingstiden i direktoratet kunne ha blitt redusert betydelig.

I klagenemnda var den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden 4,0 måneder i 1998 og 4,5 måneder i 1999. En viktig årsak til at saksbehandlingstiden blir lang i klagenemnda er at kapasiteten til å behandle klager er begrenset. Saksbehandlingstiden forlenges ytterligere dersom en eller flere av klagenemndas medlemmer er uenige (dissenterer) i innstillingen fra Skattedirektoratet.

Undersøkelsen viser at fylkesskattekontorene samlet ikke oppnådde resultatkravet for sin del av saksbehandlingen for de ovennevnte sakene i 1998 og 1999. Beregninger viser at bare 45 pst. av klagesakene ble behandlet innen tre måneder dersom man ser begge årene under ett. Resultatkravet i denne perioden var at 90 pst. av sakene skulle behandles innen tre måneder. Samtidig viser undersøkelsen betydelige variasjoner i saksbehandlingstid mellom fylkesskattekontorene.

I klagesaker som er omgjort ved fylkesskattekontorene i 1998 og 1999 uten å ha blitt oversendt Skattedirektoratet/klagenemnda, nådde de fleste fylkesskattekontorene resultatkravet.

Finansdepartementet er enig i at resultatene for behandling av klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift ikke er tilfredsstillende, og at det er uheldig at det er stor variasjon i saksbehandlingstid mellom de enkelte fylkesskattekontorene. Departementet er opptatt av at det skjer ytterligere forbedringer på dette området i løpet av kort tid, og det opplyses at det allerede er iverksatt enkelte tiltak og at flere vil bli gjennomført i løpet av 2001. Finansdepartementet forventer at det i løpet av andre halvår 2001 vil kunne oppnås klare forbedringer på området, og at den gjennomsnittlige samlede saksbehandlingstiden vil være under 12 måneder i løpet av 2002. Det er derfor aktuelt å innskjerpe resultatkravene allerede i tildelingsbrevet til Skattedirektoratet for 2002.

Finansdepartementet nevner også en rekke tiltak for å få redusert saksbehandlingstiden for klagesakene.

Klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift har i mange år hatt lang saksbehandlingstid. For klagerne kan lang saksbehandlingstid medføre en periode med betydelig usikkerhet knyttet til utfallet av klagen. Lang saksbehandlingstid kan ha negativ innvirkning både på næringsvirksomhet, arbeidsplasser og privatøkonomiske disposisjoner, og kan føre til at enkelte avgiftspliktige vegrer seg for å klage. Formålet med klageordningen blir dermed ikke innfridd. Klagesakene kan omfatte vesentlige beløp.

Riksrevisjonen registrerer at Finansdepartementet er enig i at saksbehandlingstiden for behandlingen av klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift ikke er tilfredsstillende.

En årsak til at saksbehandlingstiden i klagenemnda blir unødvendig lang, er klagenemndas organisering og voteringsordning. Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet vil foreslå tiltak som kan bidra til å redusere saksbehandlingstiden i klagenemnda.

En annen årsak til lang saksbehandlingstid er at sakene blir liggende i Skattedirektoratet i lang tid før behandlingen starter. Liggetiden utgjorde over halvparten av saksbehandlingstiden i direktoratet. Riksrevisjonen har merket seg Skattedirektoratets uttalelse om at saksbehandlingstiden kunne ha blitt redusert betydelig dersom klagesakene ble behandlet fortløpende. Riksrevisjonen kan ikke se at det foreligger konkrete forslag for å redusere liggetiden i Skattedirektoratet. Riksrevisjonen stiller derfor spørsmål ved hvilke konkrete tiltak Skattedirektoratet vil sette i verk for å få ned liggetiden.

Resultater fra undersøkelsen viser betydelig variasjon i klagesaksbehandlingstid mellom de enkelte fylkesskattekontorene, slik at det er grunn til å anta at det foreligger et forbedringspotensial ved kontorer med lengst saksbehandlingstid.

Riksrevisjonens undersøkelse viser også at ingen av de undersøkte fylkesskattekontorene følger forvaltningslovens krav om å gi et foreløpig svar til klagerne. Riksrevisjonen registrerer at Finansdepartementet vil påse at Skattedirektoratet innskjerper overfor fylkesskattekontorene at disse skal følge forvaltningslovens bestemmelser.

Ifølge Skattedirektoratets årsrapport for 2000 var den gjennomsnittlige klagesaksbehandlingstiden 15 måneder i 2000. Riksrevisjonen vil stille spørsmål ved om et resultatkrav på en samlet gjennomsnittlig klagesaksbehandlingstid på 12-15 måneder representerer et høyt nok ambisjonsnivå i forhold til den belastning og usikkerhet lang saksbehandlingstid medfører for de avgiftspliktige. Riksrevisjonen har i den forbindelse merket seg at Finansdepartementet i tildelingsbrevet til Skattedirektoratet for 2002 vil vurdere å skjerpe resultatkravet for saksbehandling av denne typen klagesaker.

Saken har vært forelagt Finansdepartementet som bl.a. har svart følgende:

" … I dokumentets punkt 4 stiller Riksrevisjonen spørsmål til hvilke konkrete tiltak Skattedirektoratet vil sette i verk for å redusere liggetiden i direktoratet. Finansdepartementet forventer at bedre rutiner for forberedelse og dokumentasjon av sakene fra fylkesskattekontorene vil redusere behandlingstid og dermed også bidra til å redusere liggetiden i Skattedirektoratet.

For å unngå stor variasjon i saksbehandlingstid ved fylkesskattekontorene, vil Skattedirektoratet ha en spesiell oppfølging av fylkesskattekontorene som har lengst saksbehandlingstid på dette området. Finansdepartementet vil følge utviklingen i saksbehandlingstiden for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift nøye, og vil løpende vurdere om tiltakene som er iverksatt har ønsket effekt."

Riksrevisjonens undersøkelse viser at klager på merverdiavgift og investeringsavgift tar lang tid å behandle, og at viktige årsaker til lang saksbehandlingstid er at klagesakene har lang liggetid i Skattedirektoratet, og at kapasiteten til å behandle klagesaker i klagenemnda er begrenset. Det er også store variasjoner i saksbehandlingstiden mellom fylkesskattekontorene. Etter Riksrevisjonens vurdering er klagesaksbehandlingstiden fortsatt lang til tross for at redusert saksbehandlingstid i flere år har vært et prioritert satsingsområde i skatteetaten. Dette er ikke tilfredsstillende.

Riksrevisjonen vil peke på at skattemyndighetene pålegger de avgiftspliktige bl.a. å innkreve merverdiavgift på vegne av staten. Det bør på bakgrunn av dette forventes at skattemyndighetene raskt behandler klagesaker på dette området slik at de avgiftspliktige får sakene behandlet innen rimelig tid.

Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet har hatt på høring forslag om endringer i en forskrift til merverdiavgiftsloven. Foreslåtte endringer i forskriften omfatter bl.a. bruk av klagenemndas varamedlemmer for å avlaste de faste medlemmene og muntlig saksbehandling slik at kapasiteten til klagenemnda kan bli økt.

For øvrig har Riksrevisjonen merket seg at departementet forventer at bedre rutiner for forberedelse og dokumentasjon av sakene fra fylkesskattekontorene vil redusere behandlingstiden.

Komiteen rettet 30. november 2001 en henvendelse til finansminister Per-Kristian Foss og ba om en redegjørelse for status i arbeidet med å redusere saksbehandlingstidene for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen mottok 6. desember 2001 svar fra finansministeren. Dette brevet følger som vedlegg til innstillingen.

Videre ba komiteen i brev av 7. desember 2001 om svar på noen oppfølgingsspørsmål. Svarbrev fra finansministeren av 10. desember 2001 følger også som vedlegg til innstillingen.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Christian Holm og lederen Ågot Valle og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:11 (2000-2001) om Riksrevisjonens undersøkelse av saksbehandlingstider for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen er av den oppfatning at det har vært viktig at Riksrevisjonen har sett nærmere på saksbehandlingsrutinene for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift. Komiteen viser til at saksbehandlingstiden i denne typen saker både har vært og fortsatt er uakseptabelt lang. Det er viktig at Riksrevisjonen undersøker dette nærmere slik at man kan finne frem til årsakene til hvorfor saksbehandlingstiden er lang og se hva som kan gjøres for å redusere denne. Komiteen vil påpeke at det er viktig at de berørte instanser merker seg den informasjonen som fremkommer av undersøkelsen, slik at forbedringer raskt kan iverksettes. En viktig forutsetning for at Riksrevisjonens undersøkelser i ettertid skal vise seg å være vellykkede, er at det som blir avdekket i undersøkelsene følges opp med konkrete tiltak av de berørte offentlige instanser. Dette er nødvendig for at det offentliges service i forhold til de berørte private parter skal bli forbedret. Komiteen vil vise til at det ofte medfører en betydelig belastning og usikkerhet for en klager å ha en klagesak av denne karakter til behandling. Lang saksbehandlingstid øker denne belastningen.

Komiteen viser til at Finansdepartementets krav til samlet saksbehandlingstid er en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på 12-15 måneder. Komiteen er derfor av den oppfatning at den saksbehandlingstid som undersøkelsen avdekker, henholdsvis 21,6 måneder og 19,0 måneder, ikke er akseptabel. Det er også grunn til å stille spørsmål ved om Finansdepartementets gjennomsnittsnorm ligger på et høyt nok ambisjonsnivå. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid bør ligge vesentlig lavere enn det som er tilrådingen fra Finansdepartementet. Den lange saksbehandlingstiden skyldes i hovedsak lang liggetid. Komiteen har forstått at liggetiden utgjør halvparten av saksbehandlingstiden i Skattedirektoratet. Komiteen er derfor av den oppfatning at nøkkelen til en kortere saksbehandlingstid i disse sakene, ligger i å forbedre og effektivisere saksbehandlingsrutinene i Skattedirektoratet. Komiteen forventer at det blir rettet et betydelig fokus mot å få gjennomført dette i den nærmeste tid. En annen vesentlig grunn til den lange saksbehandlingstiden er klagenemndas organisering og voteringsordning. Komiteen har merket seg at Finansdepartementet, i et svarbrev til Riksrevisjonen, har kommet med lovnader om at det skal komme tiltak for å forbedre klagenemndas arbeidsordning. Komiteen ser positivt på at departementet vil sette dette på dagsorden og komiteen regner med at eventuelle endringer og forbedringer vil skje raskt slik at saksbehandlingstiden kan bli betydelig redusert. Komiteen vil likevel påpeke at den deler Riksrevisjonens synspunkter på saksbehandlingsrutinene i klagenemnda. Komiteen er av den oppfatning at en skriftlig voteringsordning ikke er en godt egnet saksbehandlingsordning for klagenemnder. Klagenemnda bør avholde møter slik at voteringen kan skje raskt og fortløpende uten unødvendig tidsspille. Komiteen forutsetter at departementet vurderer å iverksette en slik endring. Departementet må vurdere å opprette flere klagenemnder slik at flere saker kan behandles samtidig. Endelig ber komiteen departementet vurdere om grensen for når klagenemda behandler en sak, bør økes fra kr 15 000. Komiteen vil videre fremheve Riksrevisjonens kritikk av de undersøkte fylkesskattekontorene når det gjelder brudd på forvaltningsloven § 11a. Denne bestemmelsen går bl.a. ut på at den som klager på et enkeltvedtak skal varsles dersom svar på klagen ikke kan gis innen en måned. Riksrevisjonen avdekket at ingen av de undersøkte fylkesskattekontorene fulgte denne varslingsplikten. Når gjennomsnittlig saksbehandlingstid er over ett og et halvt år for klager på merverdiavgift og investeringsavgift, er det ekstra viktig at de som klager på dette varsles slik at de i en tidlig fase har muligheten til å innrette seg. Komiteen er av den oppfatning at tilliten til skatteetaten spesielt, og forvaltningen generelt, vil risikere å svekkes unødig dersom ikke varslingsplikten etter forvaltningsloven § 11a etterleves. Komiteen ser derfor positivt på at Finansdepartementet vil påse at Skattedirektoratet innskjerper overfor fylkesskattekontorene at disse skal følge forvaltningslovens bestemmelser.

Komiteen viser videre til sitt brev av 30. november 2001 til Finansdepartementet hvor komiteen ber om status for de punkter som Riksrevisjonen påpeker i sin rapport. Det vises i tillegg til svarbrevet fra Finansministeren til komiteen av 6. desember 2001. Ifølge svarbrevet er Finansdepartementets resultatkrav for en gjennomsnittlig saksbehandlingstid i slike klagesaker fortsatt fra 12-15 måneder, og departementet informerer om at den ikke vil bedre seg vesentlig på grunn av Skattedirektoratets arbeid med merverdiavgiftsreformen. Komiteen er fortsatt av den oppfatning at dette representerer et for lavt ambisjonsnivå i forhold til hva som burde være en normal saksbehandlingstid i slike klagesaker. Komiteen ber departementet merke seg dette og ytterligere iverksette tiltak som kan få saksbehandlingstiden ned. Endringer i klagenemndas virkemåte er et viktig element for å få til dette og komiteen vil peke på at departementet har satt dette på dagsorden.

Komiteen viser til departementets svar om at næringsdrivende som skulle komme i alvorlige vansker som følge av lang saksbehandlingstid i klagesak, vil kunne oppnå lempning i avgiftskravet med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 69. Komiteen merker seg dette og vil be Regjeringen om å utarbeide klare retningslinjer for i hvilke tilfeller lempning skal finne sted, slik at de næringsdrivende blir behandlet likt i denne typen saker. Det er komiteens oppfatning at lempning av avgiftskravet, jf. Finansdepartementets brev av 6. desember 2001, bør skje dersom saksbehandlingstiden overstiger 6 måneder. I tillegg er komiteen av den oppfatning at det i slike saker er av stor viktighet at Skattedirektoratet løpende informerer klageren om fremgangen i klagebehandlingen. Finansdepartementet må derfor utarbeide klare retningslinjer for den opplysningsplikt Skattedirektoratet skal ha i slike saker overfor de næringsdrivende. Det må vektlegges å informere de næringsdrivende om hvordan eventuelle mulige skadevirkninger kan avhjelpes.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 3:11 (2000-2001) - Riksrevisjonens undersøkelse av saksbehandlingstider for klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift - vedlegges protokollen.

Det vises til komiteens brev av 30.11.2001 om ovennevnte.

Skattedirektoratets beregninger viser at saksbehandlingstiden for avgjorte klagesaker i 2000 var gjennomsnittlig 15 måneder. Finansdepartementets resultatkrav var en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på 12-15 måneder. Tilsvarende tall for første halvår 2001 er ca 15 måneder. Dette er omtrent som forutsett, etter det arbeid som over tid er gjort for å få de eldste sakene fra fylkesskattekontorene gjennom systemet. Bl.a. på grunn av etatens arbeid med merverdiavgiftsreformen forventes ikke resultatet å bedre seg vesentlig på årsbasis. Pr. 30. november er saksbehandlingstiden for avgjorte saker så langt i år ca 14,2 måneder. Som en følge av Riksrevisjonens rapport har Finansdepartementet varslet at resultatkravene vil bli innskjerpet for 2002. I Skattedirektoratets eget dokument "Mål og prioriteringer for skatteetatens virksomhet i år 2002" er det derfor formulert følgende mål for denne klagebehandlingen: "Liggetiden ved fylkesskattekontorene og i Skattedirektoratet må reduseres, og behandlingen i nemnda må effektiviseres. Innen utløpet av 2002 skal samlet saksbehandlingstid (FSK, SKD og nemnda) være under 12 måneder."

Ved lov av 21. desember 2000 (nr. 116) ble det vedtatt endringer bl.a. i merverdiavgiftsloven kap. XIV Om klage for å korte ned saksbehandlingstiden i klagenemnda. Det vises til Ot.prp. nr. 78 (1999-2000) og Innst. O. nr. 9 (2000-2002). Det ble bl.a. vedtatt å heve beløpsgrensen for saker som skal behandles i klagenemnda fra 1 000 kroner til 15 000 kroner, og det ble åpnet for en annen organisering av arbeidet. Ved Kongelig resolusjon av 22. juni 2001 om endringer i forskrift av 19. desember 1969 om avgiftsforvaltningen og avgiftskontrollen og om klagenemndas organisasjon og saksbehandling ble det tilrettelagt for økt møtebehandling i klagenemnda og for at klagenemndas varamedlemmer skal kunne tre inn for å avlaste de faste medlemmene. I samsvar med endringene har Skattedirektoratet i samråd med klagenemndas formann utarbeidet nærmere rutiner for saksbehandlingen i møter mv. Omleggingen av klagenemndas saksbehandling vil bli foretatt når den nye klagenemnda for perioden 1. januar 2002 - 31. desember 2005 er oppnevnt. Omleggingen forventes å bidra til kortere saksbehandlingstider.

Riksrevisjonens avdekking av fylkesskattekontorenes manglende oppfyllelse av forvaltningslovens krav om å gi foreløpig svar til klagerne, er tatt opp ved flere anledninger. Skattedirektoratet påpekte forholdet spesielt ved gjennomgang av Riksrevisjonens undersøkelse på årets felleskonferanse for skatteetatens fastsettingsområde, og det er senere nærmere omtalt i fellesskriv til fylkesskattekontorene ved utsendelse av Dokument nr. 3:11 (2000-2001). Finansdepartementet legger til grunn at dette er rutiner som nå etterleves og vil følge dette opp i styringsdialogen med Skattedirektoratet.

Næringsdrivende som skulle komme i alvorlige vansker som følge av lang saksbehandlingstid i klagesak, vil kunne oppnå lemping i avgiftskravet med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 69. Det relevante tiltak vil normalt knytte seg til lemping av rentebelastningen. Det kan i konkrete tilfeller også vurderes å vise tilbakeholdenhet i innfordringen av avgiftskrav under klagebehandlingen.

Det vises til komiteens tilleggsspørsmål i brev av 07.12.2001, jf. komiteens brev av 30.11.2001 og Finansdepartementets svarbrev av 06.12.2001.

Komiteens spørsmål besvares ved følgende tabelloversikt over klagesaker vedrørende merverdiavgift og investeringsavgift seneste fem år:

1997

1998

1999

2000

07.12.2001

SUM

Antall innkomne saker

234

234

254

200

142

1 064

Antall behandlede saker

246

303

240

235

180

1 204

Behandlede saker under kr 15 000

18

28

199

8

82

Behandlede saker over kr 500 000

38

35

38

39

21

171

De to første radene viser at antall behandlede saker de seneste fem årene har vært høyere enn antall innkomne saker, noe som er konsistent med at gjennomsnittlig saksbehandlingstid har gått ned fra over 20 måneder til i underkant av 15 måneder i perioden.

Oversikten viser at det i gjennomsnittet er behandlet ca. 240 klagesaker per år i denne perioden.

Andelen behandlede saker som gjelder beløp under kr. 15 000 utgjør ca. 7 prosent perioden sett under ett, mens andelen behandlede saker med beløp over kr. 500 000 utgjør ca. 14 prosent. Dette betyr at nesten fire femdeler av klagesakene i denne perioden har dreid seg om beløp mellom kr. 15 000 og kr. 500 000.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 11. desember 2001

Ågot Valle

leder

Carl I. Hagen

ordfører

Kjell Engebretsen

sekretær