3. Programkategori 21.50 Jernbaneformål
På bakgrunn av at det må gjerast korreksjonar i rekneskapen til Jernbaneverket, gjer departementet i proposisjonen framlegg om å auke løyvinga på kap. 1350, post 23 Drift og vedlikehald, med 52,9 mill. kroner.
Bakgrunnen for forslaget skuldast at det i samband med avslutninga av Jernbaneverkets rekneskap for 2000 blei det funne feil mellom utgåande balanse i Jernbaneverket og utgåande balanse i statens kapitalrekneskap.
For å rette opp feilen slik at statsrekneskapen blir korrekt, er det i 2001 naudsynt å bokføre ein korreksjon på 52,9 mill. kroner på kap. 1350, post 23 Drift og vedlikehald, og tilbakeføre inntekter frå kap. 5700, post 72 Arbeidsgivaravgift, med 23,7 mill. kroner. Korrigering av desse feila vil ikkje føre til auka aktivitet i Jernbaneverket i 2001.
Departementet tilrår at Stortinget gjer vedtak om at jernbanenettet mellom Leira og Dokka på Valdresbanen kan bli frigitt til andre føremål og at skjener og sviller på strekninga Bjørgo-Leira blir fjerna.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti, har i tillegg til opplysningane som vart gitt om Valdresbanen i St.prp. nr. 76 (2000-2001), merka seg at departementet opplyser at Jernbaneverket meiner at strekninga Leira-Dokka ikkje kan køyrast med persontog, og at Jernbaneverket ikkje lenger har det økonomiske ansvaret for vedlikehaldet av den nedlagde jernbanestrekninga.
Fleirtalet er og kjend med at det framleis er eit engasjement for å oppretthalde jernbanesporet som del av nasjonal turistbane, men oppfattar at dette engasjementet ikkje har støtte i kommunane i området eller i Oppland fylkeskommune.
Fleirtalet vil ut frå ei samla vurdering og også i tråd med fleirtallsmerknaden i Innst. S. nr. 327 (2001-2002), støtte at jernbanenettet mellom Leira og Dokka blir frigitt til andre føremål slik det går fram av forslaget i II punkt 2.
Fleirtalet ber difor om at skjener og sviller på strekninga Bjørgo-Leira blir fjerna, slik at bygging av gang- og sykkelveg kan kome i gang.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at AS Valdresbanen fikk gjennomslag i Namsretten om at staten ved Samferdselsdepartementet ikke kunne fjerne linjenettet med bakgrunn i beredskapsmessige grunner. Etter disse medlemmers mening er dette viktig, men ikke tilstrekkelig som grunn for at linjenettet ikke kan fjernes. Faktum er, som departementet skriver i proposisjonen, at Stortinget kan gjøre vedtak om det motsatte, i hvilket tilfelle vedtaket i Namsretten mister grunnlag.
Det finnes konkrete forslag om virksomhet på banen. AS Valdresbanen vil etablere et turisttrafikktilbud basert på charterturer og annen virksomhet. Aksjeselskapet har 492 aksjonærer og interesseforeningen Nye Valdresbanen har 680 medlemmer, som vitner om stor lokal interesse.
Disse medlemmer vil vise til at AS Valdresbanen har investert penger i togsett og år med frivillig arbeid, og til at AS Valdresbanen sikter på å øke aksjekapitalen til 300 000 kroner gjennom en aksjeemisjon. Videre vises det til at det legges opp til en drift med 8 000 passasjerer første år og øking til 22 000 etter tre år. Selskapet ønsker å utvikle reisen til mer enn en transportetappe, noe som ikke er vanskelig å se verdien av: Valdres er et av de mest ettertraktede turistområder på Østlandet, og på samme måte som man har flere steder i for eksempel Sveits, vil banen kunne fungere som en turistattraksjon i seg selv. Det burde være unødvendig å si at dette i så fall ville kunne ha store ringvirkninger på næringslivet i distriktet.
Videre ser selskapet mulighet til å drive andre former for næringsdrift.
Disse medlemmer har merket seg at et sentralt argument bak ønsket om å rive opp skinnene er bygging av gang- og sykkelsti fra Bjørgo til Leira. Disse medlemmer forstår ønsket om gang- og sykkelstier, men ønsker å poengtere at det allerede er laget gang- og sykkelsti gjennom hele sentrum av Aurdal, og at en forlengelse av denne både er mulig og ønskelig uten at linjetraseen fjernes.
Disse medlemmer er opptatt av ny og alternativ virksomhet i distriktene. I Valdres finnes det en jernbanelinje som kan benyttes til turistvirksomhet, og det finnes et selskap som ønsker å benytte banen. Det er investert både tid og penger allerede. Det eneste det bes om er at det gjøres et politisk vedtak om at banen blir liggende en periode slik at konseptet kan prøves ut.
Disse medlemmer går inn for at banen ikke fjernes, og går derfor imot departementets tilråding om at banen mellom Leira og Bjørgo frigis til andre formål.