Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christo­pher Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at utbygging og delvis bompengefinansiering av E39 Øysand-Thamshamn er omtalt i Nasjonal transportplan 2002-2011, og prosjektet er i denne planen anbefalt som et av prøveprosjektene for offentlig-privat samarbeid (OPS).

Flertallet viser til at utbygging av denne strekningen er viktig for sikkerhet, framkommelighet og miljø, og at den er viktig for næringslivet i regionen. Flertallet har merket seg den brede lokale enigheten om delvis bompengefinansiering av prosjektet.

Flertallet viser til at hovedprinsippene rundt OPS-organisering er omtalt i Nasjonal transportplan 2002-2011, og at en slik organisering av denne strekningen her fikk bred tilslutning i komiteen. Flertallet finner Regjeringens opplegg for utbygging og drift av strekningen E39 Øysand-Thamshavn å være i tråd med komiteens signaler i Innst. S. nr. 119 (2000-2001).

Flertallet er opptatt av å realisere eventuelle effektivitetsgevinster ved denne finansieringsformen, og legger til grunn at utbyggingsselskapet må få stor frihet til å velge løsninger innenfor de funksjons- og kvalitetskrav som nedfelles i avtalen med Vegdirektoratet.

Flertallet understreker viktigheten av at OPS-prosjekter evalueres både undervegs i prosessen og i etterkant for å finne ut om denne måten å bygge veger på er samfunnsøkonomisk fornuftig i Norge. Flertallet viser i den forbindelse til ECONs rapport 64/99 "Offentlig-privat samarbeid ved veiutbygging?" hvor det heter:

"Mye tilsier at det kan være effektiviseringsgevinster knyttet til å utkontraktere oppgaver vegmyndighetene har i dag, og la private aktører få et større helhetsansvar for bygging, drift og vedlikehold. På den andre siden vil også ordningen medføre betydelige transaksjonskostnader. Den eneste måten å finne ut om dette er fornuftig samfunnsøkonomisk sett, er antakelig å prøve ut ordningen over noe tid, og å evaluere den etter hvert."

Flertallet slutter seg til at E39 Øysand-Thamshamn gjennomføres som OPS-prøveprosjekt ved delvis bompengefinansiering.

Flertallet ber om å bli orientert fortløpende om erfaringene med prøveprosjektet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Nasjonal transportplan 2002-2011, jf. Innst S. nr. 119 (2000-2001).

Disse medlemmer viser til at Skaun kommune opprinnelig vedtok å legge ny E39 på en kombinert bro/molo-løsning ytterst i fjæra forbi Buvika, et vedtak som Fremskrittspartiet støttet.

Disse medlemmer viser til at Landbruksdepartementet også reiste innsigelser mot den traseen som nå er valgt, men at Fylkesmannen og Miljøverndepartementet overprøvde vedtaket.

Disse medlemmer mener at av de tre traseene som var foreslått, var den ytre traseen den beste og billigste, og som ville gi minst inngrep i naturen, samtidig som den kunne gi positive ringvirkninger i form av havn og ly for fuglelivet.

Disse medlemmer mener den traseen som Mi­ljøverndepartementet nå har valgt, og som går gjennom verdifullt jordbruksland og kvikkleire, både blir dyrere og gir større skade på naturen enn det den ytre traseen ville gjort.

Disse medlemmer viser til at statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe i over 40 mrd. kroner, mens bevilget til riksveger over statsbudsjettet til vegdrift, vedlikehold og investeringer er på kun om lag 10 mrd. kroner.

Disse medlemmer viser også til Fremskrittspartiets forslag om en økning i Nasjonal transportplan til vegsektoren for perioden på 46 mrd. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer viser til at nåværende E39 allerede er betalt av bilistene gjennom altfor høye drivstoffavgifter og bilkostnader.

Disse medlemmer viser også til at bom på nåværende E39 vil medføre ytterligere høye transportutgifter for næringslivet, samtidig som vegen er en viktig lokalveg.

Disse medlemmer støtter en utbygging av ny E39, men vil ikke ha innkreving av bomavgift på nåværende E39.

Disse medlemmer vil derfor fremme følgende forslag:

"E39 Øysand-Thamshamn bygges ut som OPS-prosjekt med delvis bompengefinansiering på ny E39 og delvis gjennom årlige statlige bevilgninger over statsbudsjettet."

Komiteen sin medlem frå Senterpartiet vil vise til følgjande merknader frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) om Nasjonal transportplan 2002-2011:

"Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til det konfliktfylte trasévalg for E39 gjennom Buvika. Den valgte løsningen er sannsynligvis den mest uheldige. Den er valgt for å spare økosystemet i fjæra. Det valgte indre alternativ har i tillegg til store inngrep i dyrka mark, deling av bygda ved at den krysser boligområdene osv. så usikre grunnforhold med kvikkleire at det nå planlegges å legge en fylling i fjæra som motvekt mot masseutglidninger. Dersom det blir realiteten innebærer det at så vel fjæra som dyrka mark får store inngrep, samtidig som det dyreste alternativet realiseres."

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at trasévalget gjennom Skaun kommune har vært svært omstridt. Den valgte trasé medfører store inngrep i jordbruksarealer og landskapsinngrep. Det er en betydelig usikkerhet i forhold til kvikkleiremasser. Dette medlem mener at det er den mest konfliktfylte trasé som er valgt.

Dette medlem vil anbefale at det legges til grunn en utbedring av dagens trasé ved å bygge tunneler mellom Øysand-Buvika og Buvika-Børsa, og at det legges i en traséføring som ikke utelukker at de kan inngå i en framtidig bygging av veg etter ytre trasé.

Dette medlem viser videre til sine innvendinger vedr. finansiering gjennom OPS i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) om nasjonal transportplan.

Dette medlem vil derfor gå mot prosjektet i nåværende form og finansieringsplan, og vil fremme følgende forslag:

"Stortinget vil be Regjeringen endre trasévalg og fremme nytt forslag til finansieringsplan for E39 Øysand-Thamshavn."