1. Sammendrag
- Omtale av prosjektet
- Finansierings- og utbyggingsplan
- Om bompenger
- Lokal behandling
- Samferdselsdepartementets vurdering
- Avtale
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om å etablere en bomring rundt Namsos sentrum for å kreve inn bompenger til delvis finansiering av Namdalsprosjektet som er omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Hovedtyngden av Namdalsprosjektet ligger langs rv 769 i Namsos sentrum med ny bru over Namsen, tunnel forbi Vika og utbedring av Namdalsvegen som de største enkelttiltakene, og som suppleres med flere mindre miljø- og trafikksikkerhetstiltak.
Rv 769 gjennom Namsos sentrum har en trafikkbelastning som varierer fra 3 500 til 16 000 kjøretøy i årsdøgntrafikk. Vegen har to felt som delvis er utbygd med fortau, og med randbebyggelse på begge sider. Ulykkesrisikoen er høy og beboere langs vegen er plaget av vegtrafikkstøy.
Målene med Namdalsprosjektet kan sammenfattes slik:
– færre trafikkulykker
– færre plaget av trafikkstøy
– lavere kjøre- og tidskostnader
– et penere og mer tiltalende bymiljø
– et bedre gang- og sykkelvegnett
Tabell 2.1 i proposisjonen viser hvilke tiltak som forutsettes utbygd gjennom Namdalsprosjektet og til hvilken kostnad.
I tillegg kommer bompenger til fv 434 Horkbrua i Overhalla kommune som har en kostnadsramme på 32 mill. kroner. Det er lagt opp til at det skal ytes et tilskudd på 8 mill. kr av bompengene til bygging dersom fylkeskommunen klarer å fullfinansiere brua.
Det foreligger godkjente reguleringsplaner fra mars 2000 for de tre strekningsvise tiltakene og for fv 434 Horkbrua. Kostnadsoverslagene for disse tiltakene ble kvalitetssikret i februar 2001 og har en usikkerhet innenfor 10 pst.
Namdalsprosjektet har en kostnadsramme på 297 mill. 2001-kroner, hvorav 46 pst. planlegges finansiert med bompenger og 54 pst. med statlige midler. I tillegg legges det opp til å yte et tilskudd på 8 mill. kr av bompengene til bygging av fv 434 Horkbrua dersom fylkeskommunen klarer å fullfinansiere brua. Total kostnadsramme for Namdalsprosjektet blir i så fall 305 mill. 2001-kroner.
Det er planlagt oppstart av bompengeinnkrevingen i år 2003 med 14 års innkrevingstid. De statlige midlene er forutsatt å komme i perioden 2004-2009, mens byggeperioden er planlagt i perioden 2002-2006.
For å gjennomføre en slik framskynding av utbyggingen forutsettes statsmidlene forskuttert gjennom låneopptak av bompengeselskapet.
Tabell 3.1 i proposisjonen viser en grovt skissert finansieringsplan.
Det endelige innholdet i Namdalsprosjektet, utbyggingsrekkefølgen og fordelingen av statlige midler og bompenger i utbyggingsperioden, fastlegges i de årlige riksvegbudsjetter med utgangspunkt i handlingsprogrammet for perioden 2002-2011.
Det er opprettet et lokalt bompengeselskap, Namdal bomvegselskap AS, som Vegdirektoratet vil inngå avtale med basert på gjeldende standardavtale.
Det skal etableres fire ubemannede bomstasjoner som danner en lukket ring rundt Namsos sentrum. Det skal være mulighet for både kontant og elektronisk betaling.
Det er forutsatt følgende takster:
– kjøretøy med tillatt totalvekt t.o.m. 3 500 kg: 12 kr (2001-kroner)
– kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg: 24 kr (2001-kroner)
Opplegget og bominnkreving og forutsetninger for bompengeberegningene er nærmere omtalt i kap. 4.1 og 4.2 i proposisjonen.
Lokal behandling er nærmere omtalt i kap. 5 i proposisjonen.
Statens vegvesen Nord-Trøndelag har laget et prospekt for Namdalsprosjektet. Alternativ 6 i prospektet er lagt til grunn for søknaden fra bompengeselskapet.
Fylkestinget behandlet Handlingsprogrammet for Nasjonal transportplan 2002-2011 i møte 25. april 2001 og hadde i sitt vedtak ingen merknader som har betydning for den foreslåtte finansieringsplanen for Namdalsprosjektet.
Namsos kommunestyre vedtok i mars 2000 med 20 mot 17 stemmer å godkjenne at det søkes om tillatelse til å kreve inn bompenger til den lokale andel av Namdalsprosjektet etter alternativ 6. Overhalla kommunestyre vedtok det samme i mars 2000 med 19 mot 1 stemme. Kommunene fattet vedtak om kostnadsramme, bomstasjoner, takster og innkrevingsperiode i samsvar med alternativ 6.
Samferdselsdepartementet legger vekt på at utbyggingen av tiltakene i Namdalsprosjektet er en samfunnsøkonomisk nyttig investering ut fra de positive virkningene for trafikksikkerhet og støy og luftforurensing, samt reduserte transportkostnader bl.a. for næringslivet i regionen. Tiltakene gir positive virkninger for bymiljøet i Namsos og ringvirkninger for næringslivet.
Departementet har merket seg den lokalpolitiske støtten til prosjektet både i kommunene Namsos og Overhalla og i fylkeskommunen.
Departementet har merket seg at Horkbrua på fv 434 ligger utenfor det naturlige influensområdet av bomringen. Departementet vil anbefale at et tilskudd på 8 mill. 2001-kroner til fv 434 Horkbrua kan dekkes av bompengene ettersom det er lokalpolitisk enighet om dette og så lenge tilskuddets størrelse er såpass begrenset som i dette tilfellet.
Samferdselsdepartementet er positiv til at bompengeselskapet bidrar til snarlig utbygging og rasjonell anleggsdrift ved å forskuttere statsmidlene gjennom et låneopptak på inntil 219 mill. kroner med fylkeskommunal garanti.
Departementet vil komme tilbake til Stortinget i de årlige budsjettene med forslag til endelig prioritering av prosjekter med anleggsstart og kostnadsoverslag.
Det vil bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale.