G. Andre endringer
- 1. Saksfordelingen mellom komiteene - utlendingslovgivning
- 2. Autorisering av komitéprotokollene
- 3. Tilbaketrekking av private forslag
- 4. Bestemmelser som inneholder uttrykket "Stortingets kontor"
Ifølge gjeldende FO § 12 hører "utledningslovgivning" under justiskomiteen, mens "innvandringspolitikk" hører under kommunalkomiteen.
Justisministerens ansvar for utlendingsloven, statsborgerloven og retningslinjer for praktisering av lovverket ble overført til statsråden for Kommunal- og regionaldepartementet fra 7. juni 2000. Utlendingsavdelingen i Justisdepartementet ble 1. januar 2001 slått sammen med Urfolks-, minoritets- og innvandringsavdelingen i Kommunal- og regionaldepartementet. På denne bakgrunn foreslo justiskomiteen og kommunalkomiteen i et felles brev av 10. oktober 2000 til Presidentskapet at utlendingslovgivningen og andre saker knyttet til utlendingsfeltet som fremmes for Stortinget, behandles i kommunalkomiteen. I brev av 12. oktober 2000 svarte Presidentskapet de to komiteene at Presidentskapet vil legge til grunn den nye fordelingen av ansvaret for utlendingsforvaltningen ved forslag om komitéforsendelse av nye saker på dette felt, og fremme forslag til endringer i FO i samsvar med dette.
Under henvisning til ovenstående fremmer Presidentskapet forslag om endringer i FO § 12 slik at ordet "utlendingslovgivning" tas ut i oppregningen av saker under justiskomiteen og tilføyes under kommunalkomiteen.
FO § 16 femte ledd bestemmer at komitéforhandlingene skal føres inn i en egen protokoll som lederen har autorisert, og at lederen er ansvarlig for at det blir ført møteprotokoll. Det kan ikke lenger sies å ha noen særlig realitet at komitélederen skal autorisere protokollen, derfor foreslår Presidentskapet at bestemmelsen om dette blir opphevet.
FO § 31 tredje ledd bestemmer at private forslag kan tas tilbake ved at forslagsstilleren meddeler dette muntlig eller skriftlig til det ting der forslaget ble satt fram. Et privat forslag fremmes ved at det innleveres skriftlig til Stortingets administrasjon og deretter fremsettes muntlig i vedkommende ting, jf. FO § 28 første ledd.
Prinsipielle grunner taler for at tilbaketrekking av private forslag skjer på samme måte som fremsettelse, det vil si både skriftlig, underskrevet av forslagsstilleren, og muntlig, i møte i tinget. Av hensyn til den etterfølgende behandling av en tilbaketrekking er det også et praktisk behov for at den kommer til uttrykk skriftlig. Presidentskapet foreslår derfor at § 31 tredje ledd endres slik at et privat forslag kan tas tilbake ved at forslagsstilleren melder dette skriftlig til Stortingets administrasjon og i tillegg muntlig til det ting der forslaget ble satt fram.
Uttrykket "Stortingets kontor" er brukt i en del bestemmelser i Forretningsordenen, bl. a. om at innstillinger, forslag og spørsmål skal leveres dit. "Stortingets kontor" er ikke lenger en offisiell betegnelse på Stortingets administrasjon eller noen del av denne. Stortingssekretariatet og Ekspedisjonskontoret er seksjoner i Det konstitusjonelle kontor, som er en del av Stortingets administrasjon. Presidentskapet foreslår derfor at uttrykket "Stortingets kontor" endres til "Stortingets administrasjon" de steder hvor det forekommer i FO. I § 59 foreslås ordene "gjennom Stortingets kontor" opphevet som overflødige. I § 57 foreslås "kontorsjefen" endret til "Stortingets administrasjon".