Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens gjennomgåelse av om statsrådets protokoller for tidsrommet 1. juli - 31. desember 2000

Komiteen vil igjen understreke at intensjonen om offentlighet i forvaltning er å praktisere mer offentlighet i sin saksbehandling, jf. bl. a. komiteens merknader i Innst. S. nr. 23 (1999-2000) om forslag fra Lars Sponheim til ny § 100 a i Grunnloven (Offentlighetsprinsippet).

Komiteen viser til Stortingets behandling av St. meld. nr. 32 (1997-98) vedrørende Offentlighetsprinsippet i forvaltningen (Offentlighetsmeldingen), jf. Innst. S nr. 21 (1998-99) samt Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 56 (1999-2000) – Lov om endringer i offentlighetsloven og enkelte andre lover, jf. Innst. O. nr. 21 (2000-2001).

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og representanten Vidar Kleppe stiller seg kritisk til utnevnelsen av Konst. Generalsekretær Bjarte Vandvik i NOAS til Spesialutsending på politi- og justissaker (Ambassaderåd) ved den norske EU-delegasjonen i Brussel. Disse medlemmer er av den oppfatning at det til en slik stilling burde kreves en betydelig innsikt i og erfaring fra arbeid med politi- og justissaker, spesielt fra internasjonale etater og fora som arbeider med slike problemstillinger. Etter disse medlemmers oppfatning innebærer dette å ha betydelig kunnskap om arbeidet i for eksempel Interpol., Europol og Schengen. Ifølge den utvidede søkerliste er det lite som tyder på at vedkommende som er utnevnt til stillingen har erfaring fra disse fagområdene. Disse medlemmer er av den oppfatning at det i søkermassen er søkere som har vesentlig bedre erfaring fra arbeid med internasjonale politi- og justissaker enn hva den utnevnte har, og at disse derfor kan sees på som forbigått. Etter disse medlemmers oppfatning er slike utnevnelser svært uheldige fordi det sender et signal til eventuelle søkere til andre stillinger i Utenriksdepartementet om at andre hensyn enn faglig bakgrunn kan synes å ligge til grunn for ansettelser i slike stillinger. Disse medlemmer er av den oppfatning at Utenriksdepartementet og Justisdepartementet må innskjerpe sin praksis når det gjelder utnevnelser til denne typen stillinger.